Hopp til innhold

Dansk lidenskap for både Bergen og opera

Det var gjennom kirkekonsertene han oppdaget Bergen. Nå skal Peter Lodahl være førsteelskeren Danilo i «Den glade enke 2.0» i Grieghallen.

Om du var en av de mange som deltok på en av operettekveldene på DNS i fjor høst fikk du oppleve både hans stemmeprakt og komiske teft. Dette var første gang Peter Lodahl var engasjert av Bergen Nasjonale Opera, men faktisk ikke første gang den kjente tenoren opptrådte i Bergen. På begynnelsen av 2000-tallet sang han flere kirkekonserter her.

- Da slo det meg at Bergen er en utrolig vakker by. Så det gleder meg enormt at jeg nå får mulighet til å være her i en lengre periode.

Den glade enke 131


Finne sin utkårede
I «Den glade enke 2.0» spiller han skuespilleren Danilo, som opplever at stjernestatusen har begynt å falme. For å snu denne trenden har han i desperasjon meldt seg på en reality-serie som spilles inn på teatret, hvor han skal finne sin utkårede. På denne måten skal han bli berømt og populær igjen. Midt oppe i dette dukker hans gamle flamme opp, Hanna Glawari – også kjent som den glade enke.


- Dette er et spennende rollestudie. Danilo er på vei ut av bransjen, noe vi alle skal en dag. Og på operaen i Danmark blir man pensjonert som 56-åring, så dette her kan alle føle litt på, forteller han og legger samtidig til:

- Selv har jeg heldigvis aldri vært i bedre vokal-form enn jeg er i dag. Stemmen har endret seg og blitt mørkere og rundere med årene, noe som er fantastisk siden jeg nå har fått det privilegiet å synge et helt nytt repertoar som 48-åring og ser for meg å ha gode 15-20 år igjen som sanger.

Peter Lodahl - Foto: Louise Neupert / Copenhagen Phil

Portrettfoto: Louise Neupert / Copenhagen Phil

Trippel jobb

Likefullt nøyer ikke Peter seg med å være en av Danmarks ledende solister. Han har også hatt rollen som festivaldirektør i Copenhagen Opera Festival og er nå musikksjef i Copenhagen Phil - og han er også ansvarlig for å planlegge all kunstnerisk aktivitet i Tivoli i København. I likhet med Danilo har altså Peter mange jern i ilden, men altså på en litt annen måte. 


- Jeg har alltid likt å både være utøvende kunstner og det å administrere kultur. Tidligere jobbet jeg også med casting og produksjonsplanlegging, ved siden av jobben som solist. Samtidig må jeg legge til at jeg har en rekke med medarbeidere som gjør en fantastisk jobb. Hvis ikke hadde dette selvsagt ikke vært mulig.

I harmoni

Og om ikke det var nok leste han jus da han nettopp hadde startet karrieren som sanger på mange av verdens ledende konsertsaler og operahus. På spørsmål om hvordan han får tid til alt, smiler han og svarer på godt dansk: 


- I have a huge drive.

RA nærmest unnskylder han seg og sier at han egentlig ikke er opptatt av å fremme at han er dobbelt- eller trippeltarbeidende. Han bare er pasjonert og engasjert i arbeidet med kunst og kultur. 


Arbeidsdagen starter allerede kl. 5 om morgenen, etter like mange timers søvn. 
- Jeg starter med å svare på alle eposter slik at jeg er ajour. Og så er det bare å jobbe videre. Det jeg gjør er jo ingen stor prestasjon i seg selv. Jeg bare liker å jobbe. Hvis man er i harmoni og kommer godt overens med de man jobber med, så er det bare en glede å jobbe mye, smiler Peter Lodahl.

"Avslørende" klipp fra "Audition" på DNS - I videoen over kan du se hvordan det «virkelig» foregikk da rollen som førsteelskeren Danilo i «Den glade enke 2.0» ble gitt til Peter Lodahl.

Siste nyheter

Frode Skag Storheim

Med hjertet i Mozart

- Det er noe med melodiene og energien i musikken til Mozart som gjør den helt uimotståelig, sier pianist og toastmaster Frode Skag Storheim i Trippel Mozart på DNS i september.

Malin Bystrom at rehearsals for Salome

- En enorm lettelse

- Jeg gleder meg til å komme tilbake til Bergen og synge Rusalka, forteller stjernesopranen Malin Byström.

Markus Bjørlykke og Ian Marcus Bjørsvik mottar stipendet fra GC Rieber Fondene ved Bjart Nygaard

Stipend til unge tenorer fra Vestlandet

Tenorene Ian Marcus Bjørsvik og Markus Bjørlykke ble lørdag kveld overrekt et stipend på 100 000 kroner hver fra GC Rieber Fondene, i samarbeid med Bergen Nasjonale Opera, til videre utvikling av deres talenter.