Ble operastjerne ved en tilfeldighet
Ble operastjerne ved en tilfeldighet.
Den franske tenoren Julien Behr har de siste 15 årene opptrådt i ledende roller på operahus både i Asia, Nord-Amerika og Europa. Men det var egentlig advokat han ønsket å bli.
– Siden 10 års alderen hadde jeg en drøm om å bli advokat, forteller Behr, som var klar for å ta den avsluttende eksamen etter fem år med jusstudier.
– Så glemte jeg å melde meg opp til eksamen og måtte vente.
Det ble for gøy
I ventetiden begynte han å studere klassisk sang. Interessen var der, for allerede som seksåring begynte Julien i et guttekor i hjembyen Lyon. Han sang også i kor ved siden av studiene i juss.
– Klassisk musikk har egentlig alltid vært en viktig del av meg. Etter å ha begynt å studere sang oppdaget jeg at jeg også likte teater, og da er opera den perfekte kombinasjonen, smiler han og legger til:
– Livet er fylt av muligheter, som du enten kan gripe eller la gå. Jeg hadde aldri noen plan om å studere klassisk sang, men i dag er jeg veldig glad for at det ble slik. Det å synge og gestalte roller ble rett og slett for gøy.
Skjellsettende og prisvinnende
Etter at Julien Behr ble ferdig med sine studier i sang ble han raskt invitert til operahus både i Frankrike og internasjonalt og store Mozart-roller som Tamino i Tryllefløyten, Ottavio i Don Giovanni, Ferrando i Così fan tutte – og Arbace i Idomeneo. Deretter utforsket han annet repertoar, som bel canto, i roller som Edgardo i Lucia di Lammermoor og Ernesto i Don Pasquale.
Behr fylte nylig 43 år (og ja, de andre solistene sang bursdagssangen for han under prøvene i Grieghallen). De siste årene har stemmen hans forandret seg slik at han nå gjør mer lyriske roller, som Romeo og selvfølgelig Pelléas. Sistnevnte har han gjort flere ganger, som i Opera de Lille og Théâtre de Caen og ikke minst i den skjellsettende og prisvinnende innspillingen fra 2022 med ensemblet Les Siècles, dirigert av François-Xavier Roth, utgitt på Harmonia Mundi. Den er tilgjengelig på strømmetjenestene.
Magisk bra sammen
– Dette er en helt spesiell produksjon. Akkurat slik Debussy selv ønsket at den ble spilt, sier Julien Behr entusiastisk og tilføyer at alle franske musikere elsker Pelléas og Mélisande.
– Debussys har en enormt stor betydning i fransk musikk, og samtidig er dette hans eneste opera. Og ikke bare det. Stykket er helt unikt i operahistorien. Det er en hel fortelling der musikk og tekst passer magisk bra sammen.
– Debussy skaper sin egen verden med harmoniske skalaer. Jeg tror egentlig at hele musikk-verdenen elsker Debussys musikk, mener Julien Behr som har tittelrollen Pelléas i Grieghallen fra 1. til 7. november.
Foto (top): Rudy Waks
Foto (BNO): Behr sammen med sopranen Sofia Nesje Enger på prøvene i Grieghallen