En opera du blir forført av
- En opera du blir forført av
- Jeg satt bare med øynene igjen og lyttet til den uendelig vakre musikken, forteller Eivind Gullberg Jensen om Pelléas og Mélisande.
Første gang operasjef Gullberg Jensen opplevde Pelléas og Mélisande var på operaen i Stockholm. Den gang var han ung dirigentstudent og hadde fått tak i en billig billett med det som fint kalles for begrenset sikt. Altså et sete hvor han knapt kunne se det som skjedde på scenen.
- Den gang gjorde det ikke så mye, for jeg var faktisk totalt uinteressert i selve handlingen. Jeg satt bare med øynene igjen og lyttet til den uendelig vakre musikken, smiler Eivind Gullberg Jensen og fortsetter ettertenksomt:
Du får lyst på mer
- Det som er fascinerende med Pelléas og Mélisande, er at du går inn i en tilstand når du lytter til musikken. Du blir forført. Ut av hverdagen og inn i en drømmeverden. Samtidig kan du ikke gjengi melodiene etter at du har opplevd denne operaen, men du merker at den har forandret deg. Og så får du lyst på mer.
Etter hvert fikk Eivind Gullberg Jensen øynene opp for den vakre historien i Pelléas og Mélisande, som er skrevet av nobelprisvinner Maurice Maeterlinck. Den andre gangen han så en oppførelse av operaen hadde han øynene åpne. Og operasjefen bedyrer at det ikke kun var fordi hans kone, Mari Eriksmoen, var Mélisande.
- Historien er virkelig fengslende, selv om det jo ikke er den type drama vi opplever i Verdi- eller Wagner-operaene. I Pelléas og Mélisande er det symbolisme med langsom utvikling i selve historien, og derfor passer den så godt sammen med tonespråket til Debussy.
Fra det nye, til det ukjente til det mest kjente
Operasjefen sammenligner historien med vårens nyskrevne opera, Asle og Alida, med tekst av Jon Fosse.
- Begge librettistene har jo fått Nobelprisen i litteratur, og det er sjelden kost i opera. Så er det også en likhet i måten de skriver på. Det er veldig mye i historien som er overlatt til stillheten. Man sier jo om Jon Fosse at han er en mester i å sette ord på det usagte. Jeg synes at Maurice Maeterlinck har mye av det samme i sin diktning. Det er veldig mye som føles usagt i dette stykket, og du er overlatt til selv å fylle inn mye av handlingen og hvordan du opplever det framfor å bli matet inn alt med teskje.
Operasjefen er opptatt av å gi publikum hele spekteret fra operalitteraturen, fra de veldig populære til de skulte skattene, i tillegg til nyskrevne verk.
- Det skaper ringvirkninger og interesse. Og er med på å utdanne vårt publikum. Vi ønsker å gi de så mange referanser som mulig.
Unikt mesterverk
Pelléas og Mélisande er en opera i kategorien ukjente skatter, som noen av de andre produksjonene under Gullberg Jensens sjefstid ved BNO, som Rusalka, Katja Kabanova og De dødes by (Die tote Stadt – som hadde norgespremiere her).
- Det føltes veldig viktig for norsk operahistorie å få endelig bragt geniet Korngolds “Die tote Stadt” til Norge, forteller Gullberg Jensen som ser likhetstrekk mellom Pelléas og Mélisande og alle de nevnte verkene.
Imidlertid. Hvis du som leser nå tenker at det ikke er nødvendig å se Pelléas og Mélisande hvis du har sett en eller flere av de nevnte operaene, så mener operasjefen snarere tvert imot.
- Da bare MÅ du gå på Pelléas og Mélisande. For samtidig som det er flere likheter, så er høstens opera helt ulik alle andre mesterverk som finnes i operahistorien. Det er helt unikt.
Terapeutisk effekt
Eivind Gullberg Jensen mener faktisk at Debussys eneste opera kan ha terapeutisk effekt i dag.
- Det å kunne gå inn i en operasal og bli fullstendig forført av et drama som leder deg inn i en eventyrverden og i et helt annet tankesett.
Og til å skape den sceniske magien, har Gullberg Jensen valgt ut Alan Lucien Øyen som dermed får sin regidebut hos Bergen Nasjonale Opera.
- Alan er en av våre mest allsidige regissører innenfor både dans og teater, og jeg er oppriktig glad for at han hadde lyst til å iscenesette Pelléas og Mélisande. Jeg føler at dette er et verk som vil passe ham veldig godt.
Ekstra stolt
Rollelisten består som vanlig i en BNO opera av et veldig sterkt sangerlag. Her er det både internasjonale og norske sangere.
- Jeg er ekstra stolt over våre to norske sangere, Annika og Sofia, som vi har hatt med oss i flere runder på sommerakademiet Opera ved fjorden.
Annika Beinnes spiller rollen Yniold, som representerer et barns blikk i operaen.
- Hun gjorde en fantastisk suksess da hun spilte en av hovedrollene i Flaggermusen. Og vi gleder oss veldig over å ha Annika tilbake.
Sofia Nesje Enger er kanskje mer ukjent for de fleste, samtidig som hun også har markert seg sterkt under Opera ved fjorden både i år og for to år siden.
- En ting er hennes imponerende musikalske stemme. Samtidig har Sofia en modenhet og refleksjonsevne som gjør at hun kan skape den troverdige karakteren som kreves i denne rollen. For å være Mélisande handler ikke bare om å imponere publikum med fantastisk teknikk og klang. Her kreves det noe mer, som jeg opplever at Sofia har, forteller operasjef Eivind Gullberg Jensen.