Hopp til innhold

Alle barn er et mirakel

– Alle barn er et mirakel

– Alle barn har potensial til å bruke mulighetene som verden byr på, noe historien om Amahl viser, sier regissør Victoria Bomann-Larsen.

Regissøren mener at Amahl og de tre vise menn er en klassisk historie mange kan relatere seg til, uavhengig av om man er religiøs eller ikke. Det er historien om de tre hellige konger som er på leting etter Jesus-barnet, med en ny vri. 


– Amahl og moren har enormt mange begrensninger i livet sitt. De er fattige, samtidig som gutten har en funksjonshemming. Han kan ikke bevege seg fritt rundt, fordi krykken han har er alt for liten og attpåtil bor de i et trangt lite hus med mange trapper. 

I Amahl og de tre vise menn befinner vi oss i en tidløs nåtid, der både klær, arkitektur og personene er gjenkjennelige for oss i dag, men uten at historien er knyttet til et bestemt tiår.

Grand opera i lite format

En kveld kommer tre menn på reise og søker husly hos Amahl og moren. 

- De tre mennene er personer som behersker verden og viser mulighetene. De har noe stort ved seg. På en måte er de litt magiske. De har andre impulser fra både Østen og Vesten.  De er kunstnere og filosofer. De representerer noe større – noen muligheter, som Amahl blir nysgjerrig på. Han er klar for å ta imot det. Potensialet ligger der hos Amahl, som jeg mener ligger i et hvert barn. Og der ligger mirakelet, sier Victoria Bomann-Larsen.    

Regissøren er veldig bevisst på at dette er en familieforestilling som er tilpasset barn – noe også komponisten mente var viktig. 

– Stykket er kort, på under en time, rett og slett effektiv historiefortelling med både humoristiske og underholdende elementer ved siden av det mer seriøse budskapet. Og med en lykkelig slutt, smiler Bomann-Larsen. 


Denne artikkelen ble publisert høsten 2022, da Bergen Nasjonale Opera satte opp Amahl og de tre vise menn for første gang. I desember i år (2024) er vi tilbake igjen med en ny guttesopran i tittelrollen som Amahl.

Siste nyheter

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.

Robin hood nhb

Frå Robin Hood til Jascha Heifetz

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel, også frå Hollywood.