Hopp til innhold

Møt koret i kjelleren

Ryggraden i så mange av våre operaer har denne gangen blitt tvunget i kjelleren, bokstavelig talt. Fra Grieghallens dypeste konsertlokale strømmes Edvard Grieg Kor rett til scenen, på trygg korona-avstand og i tidsriktig digitalt format.

Vår første store oppsetning på over et år er hakket mer utfordrende enn normalt, grunnet alle restriksjonene forbundet med både korsang og det å møtes i større grupper. Teknologisk har det bydd på helt nye problemstillinger, som BNOs produksjonssjef Odd Halstensen så elegant bemerket – dette er forskning i fart!

NYE LØSNINGER
Med et kor som ikke får stå på scenen, ble det brått behov for nye løsninger. Skjermer, videokamera og mikrofoner ble installert så koret og kormesteren kan følge med på scenen, og motsatt perfekt synkronisering av koret formidles videre oppover til scenen i Griegsalen.

Koristene har hver sin propp i øret med direktelyd fra orkesteret. Kormester Håkon Matti Skrede ser på en svart/hvit-skjerm av dirigenten Edward Gardner som han bruker for å følge riktig tempo.

Koret teknologi

Skrede synes kommunikasjonen mellom scenen og koret i kjelleren har fungert veldig bra.

- De tekniske løsningene er så optimalisert som det er mulig å få til, lyden blandes på best mulig måte og når frem til publikum både i salen og digitalt på en presis og ikke minst musikalsk måte, sier Skrede, og utdyper:

- Noen ganger følger orkesteret koret på det de hører, altså leder jeg, mens de fleste strekkene styres av at jeg forutser slagene fra dirigenten slik at lyden fra koret ikke kommer for sent frem - altså en direkte teknisk men også en kunstnerisk kommunikasjon som skjer via multimediateknikk.

ENDELIG SAMMEN
Kormester Skrede understreker hvor glad han er for at koret nå endelig får møtes fysisk og ikke bare via digitale korøvinger.

- At vi i det hele tatt får sunget i lag, og bidra til en levende operaforestilling er i seg selv fantastisk, gitt de forutsetningene og forventningene vi har hatt. Det er en stor bragd! Gleden av å få synge sammen, og den vanskelig målbare gevinsten av å puste sammen, uttrykke innhold og formidling på ekte, er de største bonusene for oss.

- Foreløpig er det korklangen som stiger opp fra kjelleren - snart håper vi at koret også løftes ut av studioets lukkede vegger, avslutter Skrede, før han løper videre til forberedelser før kveldens siste forestilling av La clemenza di Tito.

Og slik ser det ut i virkeligheten! Møt koret i kjelleren:

Edvard Grieg Kor

EDVARD GRIEG KOR
Edvard Grieg Kor er et profesjonelt vokalensemble med base i Bergen. Koret har siden starten vært en viktig samarbeidspartner både for Bergen Nasjonale opera og Bergen Filharmoniske orkester, i tillegg til regelmessige opptredener under de årlige Festspillene i Bergen.

På La clemenza di Tito har de med seg gjester fra Griegakademiet og Collegium Musicum Kor:

SOPRAN
Hilde Veslemøy Hagen / EGK
Ingvill Holter / EGK
Martina Starr-Lassen
Elizaveta Agrafenina
Susanna Yttri Solsrud

ALT
Daniela Iancu Johannessen / EGK
Eva Landro / EGK
Ingvild Schultze-Florey
Helene Skorpen Trones

TENOR
Tyler Ray / EGK
Paul Robinson / EGK
Andrew Masterson
Gustav Hasfjord

BASS
Ørjan Hartveit / EGK
David Hansford / EGK
James Berry
Peter Lidbetter
Einar Stefansson

EKSTRAKOR
Gisle Andersen
Vidar Askeland
Charles Lindberg

GRIEGAKADEMIET
Dorthea Bergo
Maria Myklemyr Reite
Marte Helene Arnesen Einan
Joar Simarud Stabell
Filip Berg Eriksen

Siste nyheter

Paradis skole Amahl

Til Paradis med sang

Like før jul skal familieoperaen Amahl og de tre vise menn settes opp i Grieghallen, og barneskolene i Bergen har fått melde seg på operakurs og generalprøve.

Tmp f4ff7852 a148 4c35 851b 0985d0b5329f

Opera-pasjen på skuletur

Pasjen har med seg gull og perler når han er ute på førjulstur i lag med dei to operapedagogane Stian og Martina

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.