Hopp til innhold

Understudy til norsk operastjerne

Ingvild Schultze-Florey har den siste måneden vært skyggen til Ingeborg Gillebo, en av norges mest suksessrike sangere. "Jeg har hengt på henne som en klegg", sier den unge mezzosopranen om tiden som understudy i Grieghallen.

Ingvild Schultze-Florey er medlem av vårt talentprogram Unge Stemmer og har nettopp avsluttet studiene ved Royal Northern College of Music i Manchester med "Distinction", altså best mulig karakter. Ingvild har de siste ukene studert rollen som Annio under prøvene til vår nye produksjon av Mozart operaen La clemenza di Tito, hvor hun har vært understudy til mezzosopranen Ingeborg Gillebo, som skulle sunget rollen på scenen i Grieghallen. Gillebo er en av Norges fremste sangere internasjonalt, og har sunget på verdens mest berømte operascener, som The Metropolitan Opera i New York.

Den fullsceniske produksjonen av Mozarts La clemenza di Tito er nå i korona-limbo, men kom så langt som til scenen i Grieghallen før avlysningen var et faktum. Vi har snakket med Ingvild om rollen som understudy og veien videre.

Hva er egentlig en understudy?

- Å være en understudy betyr å «skygge» en hovedsolist, altså å lære seg rollen både musikalsk og scenisk. Hvis solisten blir syk, er en understudy klar til å ta over. For unge sangere som meg er det å dekke en rolle en viktig læringsprosess, en mulighet til å observere etablerte artister og se f.eks. hvordan de jobber med å utvikle en rolle.

Hvordan har denne måneden med operaprøver utartet seg for deg?

Disse fire ukene har vært spennende, men prosessen begynte for meg allerede i fjor. Etter å ha sunget Sesto sin arie ‘Parto, parto’ fra La clemenza di Tito på Du Unges Konsert med Bergen Filharmoniske Orkester ble jeg tilbudt å være understudy for Annio i Bergen Nasjonale Opera sin oppsetting av operaen. Jeg kjøpte noter og begynte prosessen umiddelbart. Først oversatte jeg hele operaen, ikke bare rollen som Annio. Om jeg skulle få muligheten til å hoppe inn var det viktig å være så godt forberedt som mulig. Deretter var det i gang med egen øving, sangtimer og coaching med pianist og italiensk coaching. Da jeg hadde lært hele rollen utenatt og sunget hver del inn godt var det også viktig å synge hele rollen inn, fra begynnelse til slutt. Bare den siste uken før avreise til Bergen sang jeg hele rollen fire ganger med pianist, min sanglærer synes det var mer enn jeg trengte, men jeg synes det var veldig kjekt!

Da jeg kom til øvingsrommet i Bergen ble jeg veldig godt mottatt av solistene og det artistiske teamet, og jeg fikk følge øvingene tett. Notene mine er nå fulle av gule post-it lapper med regi, og notatboken er full av ideer og tanker som jeg har fanget opp fra regissøren Rodula, og med tips fra Ingeborg og de andre solistene.

Hvordan har det vært å jobbe med Ingeborg Gillebo, en av norges mest kjente mezzosopraner

Det har vært en ære for meg å få følge Ingeborg så tett over flere uker. Hun har gitt meg mange tips som vil være nyttige for min utvikling som sanger. Det har også vært veldig lærerikt for meg å observere hvordan hun har utviklet rollen og hun har vært utrolig inkluderende i prosessen slik at jeg kunne lære mest mulig.

– For åtte år siden dekket jeg rollen som Annio på Metropolitan Opera i New York. Jeg lærte så mye. For meg er det viktig at jeg kan gi litt av min egen erfaring videre til en ung sanger, som kan gi Ingvild muligheten til å vokse i sitt yrke. Ingeborg Gillebo

La Clemenza Di Tito Rehearsals

Du har også blitt observert springende, med et langt rør i skulderhøyde?

Som understudy i denne produksjonen har jeg også hatt en rolle i koret. Regissøren, Rodula Gaitanou, har skapt en produksjon der alle har hatt spesifikke oppgaver og karakterer. Min kor-karakter har vært lydansvarlig i et nyhets reporter team. Det er utrolig kjekt å være del av en produksjon der alle spiller en viktig rolle. Som del av et nyhetsteam var det mye å rapportere om i denne produksjonen!

Annio er en bukserolle, hva ligger egentlig i det konseptet?

Tidlig i operaens historie var det ikke vanlig med kvinnelige operasangere, da det mange steder ikke var lov for kvinner å opptre offentlig. I stedet hadde man sopran og mezzo kastrater, altså menn som sang med stemmer som ikke var kommet i stemmeskiftet. Da kvinner fikk lov til å fremføre ble mezzo-sopranstemmen ofte brukt til disse rollene. Senere i operahistorien var det mange komponister som lekte seg med ideen om kvinner som spiller menn, og bukserollen var ikke lengre bare en erstatning for kastrat sangeren, men det ble en egen ting.

Jeg synes selv det er veldig gøy å spille bukseroller og håper at jeg en gang får spille rollen som Octavian i R. Strauss sin Der Rosenkavalier.

Har du andre favorittroller?

Min favorittrolle pleier å være den rollen jeg arbeider med. Jeg har blitt fryktelig glad i Annio som er en omsorgsfull og fin karakter. Nå som Annio er ferdig for denne gang, har jeg begynt å forberede meg på min rolledebut som Cherubino i Mozart’s Le nozze di Figaro som jeg skal fremføre i England til sommeren. Jeg kommer nok til å bli veldig glad i han også!

Og hva føler du nå, når avlysningen kom så nært opp til premieren?

Det er selvfølgelig veldig trist at vi ikke fikk vise denne produksjonen for publikum. Men det jeg sitter igjen med er takknemelighet over å ha vært en del av en fantastisk prosess. Den energien som var i øvingsrommet var fenomenal. Alt jeg har lært i denne prosessen er det ingen som kan ta fra meg. Nå skal jeg ta med meg den energien og fortsette å øve til nye prosjekter.

- Jeg vil også gjerne takke for all støtten jeg har fått oppgjennom årene som Unge Stemmer* i BNO/EGK. Det har vært en fantastisk støtte for meg å få veiledning og ikke minst har sangoppdrag vært en viktig del av min utvikling. At jeg fikk kombinere å være Understudy i La clemenza di Tito samtidig som jeg sang i koret var en perfekt avslutning for min tid som Unge Stemmer. Nå håper jeg at noen andre kan ta min plass og ha like god nytte av programmet som jeg har hatt. Tusen takk for all hjelp og støtte, det har hjulpet meg langt på vei!

Les mer om Mozarts La clemenza di Tito her.

*Unge Stemmer er et talentprogram drevet av Bergen Nasjonale Opera og Edvard Grieg Kor, som veileder unge artister fra Bergensregionen som studerer i utlandet. Programmet er ledet av den erfarne operasangeren Simon Kirkbride. Les mer her

Hør Ingvild synge på De Unges Konsert (2019). Opptaket er også tilgjengelig på Bergenphilive.no

Siste nyheter

Tmp f4ff7852 a148 4c35 851b 0985d0b5329f

Opera-pasjen på skuletur

Pasjen har med seg gull og perler når han er ute på førjulstur i lag med dei to operapedagogane Stian og Martina

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.

Robin hood nhb

Frå Robin Hood til Jascha Heifetz

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel, også frå Hollywood.