HVORDAN STYLES OPERAHÅR?
Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.
Ann-Helen har jobbet med hår og sminke nesten hele livet, på deltid hos TV2 og heltid ved Tronds Frisørteam i Øvregaten. Salongen er særlig kjent for styling, og teller både bruder, deres følge og kjendiser blant kundene. Den første vi møter er da også Trude Drevland, som etter å ha blitt presentert for operaens utsendte utbryter at et av hennes yndlingsbilder er nettopp fra et besøk hos oss.
Bildet hun finner frem på mobilen stammer fra operaen Gullhanen, da hun som ordfører i Bergen fikk være med backstage og prøve på en stor blomsterhatt og en eventyrlig frakk i gull, silke og brokade.
- Stian Blipp parodierte meg i dette kostymet, sier Drevland fornøyd.
HÅR OG OPERAHÅR
Når en opera settes opp er det mange ulike ledd som skal fungere bak scenen, helst sammen og samtidig. Hår er en særdeles viktig del av helheten, og det å få frisyren til å holde i to timer på scenen, er en mer kompleks oppgave enn det man ofte tenker på når den høye C runger i hallen.
- Av og til må vi feste to parykker utenpå hverandre, det er ganske utfordrene, forteller Ann-Helen.
På Il turco in Italia skjedde nettopp dette, da sangeren skulle kle av seg ballkjole og barokkparykk på scenen, og stå tilbake i bare underkjolen. Men altså fortsatt iført en fint stylet 'naturlig' parykk.
- En gang hadde sangeren så langt og mye hår at vi bare kunne glemme å sette på henne parykken vi hadde forberedt. Da måtte vi bruke hennes eget hår istedenfor. Hun endte opp med å ligne litt på konen til Homer Simpson!
Sopran og stylist ble gode venner, med en helt spesiell kjemi.
- "Drikk teen din og slutt å tull", sa jeg til henne en dag hun klagde på frisyren. "Now you're learning", svarte hun, og så lo vi begge høyt. Det er et minne jeg er svært glad i.
UTFORDRINGER
Det finnes nesten ikke grenser for hva som kan skje bak scenen under en opera, men noen utfordringer er konstante.
- Alt må skje veldig fort før og under en forestilling. Kunnskap om ulike typer hår og hurtighet er viktig, men kanskje er menneskekunnskap det aller viktigste, å få personen i stolen til å føle seg vel, sier Ann-Helen og tilføyer at alle ønsker å se best mulig ut, til og med når de har en rolle som krever at de kanskje skal se syk eller gammel ut.
Regissøren har, sammen med designerne, det overordnete ansvaret for hvordan forestillingen skal se ut.
– Det kan være greit å henvise til dem når en sanger ønsker litt mer glød i kinnene i rollen som døende! Men som oftest går det seg til med små justeringer, legger hun til, og peker tilbake på viktigheten av menneskekunnskap.
Det har også hendt at hun har stått i en stige bak kulissene, iført hodelykt og klar med hårklemmer, for et lynraskt parykkskift. Og da snakker vi 30 sekunder til 1 minutt, før sangeren igjen må løpe inn på scenen.
- Det kan være veldig nervepirrende, og gi et skikkelig adrenalinkick når man får det til.
DAME BLIR MANN BLIR REV
Noen ganger skal sangeren spille en rolle hvor deres eget hår ikke passer i tidsepoken som er valgt for operaen, eller rollen i seg selv.
- Det er relativt vanlig at damer skal fremstå som menn og omvendt, forteller Ann-Helen. I såkalte bukseroller, hvor en mezzosopran har en mannsrolle, vil f.eks. løsbart og skjegg lages av tynnere hår enn på menn, for at ikke konstrasten til den sartere huden skal blir for stor, og det dermed ser helt feil ut.
Her finner hun frem et bilde fra Den listige lille reven, av Leos Janacek.
– Alt vi måtte gjøre med håret til denne sangeren her var å farge det i en fin revefarge, og gjøre det blankt og fint som en revepels.
PARYKKER
- Vi jobber veldig mye med parykker på operaen. Da er det gjerne ikke parykken selv som er utfordringen, for den har vi gjort klar lenge på forhånd i riktig stil og styling, men å få den til å sitte komfortabelt på sangeren, som i mange tilfeller er på scenen i 2 timer, og i mange ulike situasjoner.
Før selve parykken kommer på må sangerens eget hår klemmes så flatt som mulig inntil hodet, og festes med hårnåler og en strømpe. Så settes et bånd rundt hårfestet, hvor parykken festes. Her er det veldig viktig at båndet ikke sitter for stramt, og at nålene som holder parykken på plass ikke er ubehagelige.
- En av de jeg husker best er Hanna Husahr som tjenestepiken Zerlina i Don Giovanni. Det var en skikkelig sexy frisyre, inspirert av Birgitte Bardot. Vi måtte bare bruke litt løshår for å få det til. Hun ble ordentlig fin, og litt bimbo, noe som passet til komedien. Kontrasten til kostymet som tjenestepike, og at hun faktisk var høygravid, var prikken over i-en.
SWEENEY TODD
Musikalen om den hevngjerrige barberen fra Fleet Street har premiere 6. november, med kostymer som haller mot det urbane og trendy. Men hva med håret?
- Her blir det skikkelig WOW-faktor på både koret og solistene, med tatoveringer og street-style, trendy frisyrer. Litt sånn som på plakaten kanskje, med stylet skjegg og hår.
FAVORITT-OPERAEN
På spørsmål om hva som er favoritt-operaen hennes her i Bergen, kommer svaret kontant.
- Uten tvil Madama Butterfly. Både klær og hår var satt til vår tid og dermed ble operaen plutselig veldig aktuell, det finnes jo dessverre fortsatt et marked for de som vil kjøpe seg en kone. Det gikk faktisk kaldt nedover ryggen på meg.
Trude Drevland står klar til å gå når intervjuet er over, med flott frisyre.
- Ann-Helen er min faste sminkør, sier hun, og poserer villig med vårt hemmelige våpen bak kulissene.
BERGEN FRISØRLAUG
Bergen Nasjonale Opera og Bergen Frisørlaug samarbeider på Sweeney Todd. Tronds Frisørteam, hvor Ann-Helen jobber, er del av lauget.
Sweeney Todd har premiere 6. november i Grieghallen, og spilles også 7. og 8. november.
Tronds frisørteam finner du på facebook
Les mer om Norske Frisør- og velværebedrifter og Bergen Frisørlaug