Hopp til innhold

Møt Beate Mordal

Det er gledelig at det er så mange nye, gode operasangere for tiden. Blant våre norske er det stadig flere som hevder seg internasjonalt og nivået er høyt. Beate Mordal er en av dem.

Etter studiene på Operaakademiet i København har den unge koloratursopranen fått prøve seg på både scenen og konsertpodiet. Hun er etterspurt både her hjemme og i utlandet, og klokelig bygger hun karrieren ved å møysommelig legge sten på sten. Så langt i 2017 har hun hatt det travelt og gjort seg mange nye erfaringer. I januar kastet hun seg uti det og ble antatt som finalist ved Paris Opera Competition på selveste Théâtre des Champs-Elysées. I skarp konkurranse med åtte andre sangere fra hele verden gjorde hun seg bemerket med sin skjønne stemme og vakre vesen. Det ble ingen pris denne gangen, men en fransk kritiker skrev lakonisk: ”... en sitrende høyde, triller og ornamenter av ypperste kvalitet, perfekt og mesterlig utført. Dessuten føyer det seg til hennes stemme en stor dramatisk og teknisk uttrykksfullhet, et naturlig skuespilleri. En sanger det er verdt å følge med på ...”

Hele påsken gikk med til konserter i Longyearbyen på Svalbard. Hun ga konserter i kirken og sang under messer til stor glede for publikum og menighet. 1. påskedag rundet hun av det arktiske besøket med en flott operagalla i kulturhuset til stående applaus. Deretter var det rett hjem for å forberede sommerens to store engasjementer.

Først ut var Tryllefløyten av Mozart i Halden i juni. Hun skulle synge Pamina på Opera Østfolds store og krevende utendørsscene på Fredriksten festning i en helt ny og fantasifull oppsetning av Ivar Tindberg. Pamina får sin prins Tamino til slutt etter mange prøvelser – også musikalsk. Og kritikkene lot ikke vente på seg: ”Beate Mordal gir liv til Pamina med sin krystallklare og florlette stemme.” Fra Haldens sommerkvelder bar det rett videre til tradisjonsrike Longborough Opera Festival på et gammelt gods i England. Forrige sommer sang hun der Susanna i Figaros bryllup, og nå var hun ønsket velkommen tilbake i juli for å gjøre Pamina i Tryllefløyten. Jammen godt rollen satt på plass etter Halden! Regien hadde Thomas Guthrie, som forøvrig gjestet Bergen Nasjonale Opera i fjor høst med Dama til Mozart, og castet bestod av internasjonale sangere. Fra Haldens digre scene til Longboroughs intime kunne ikke kontrasten ha vært større. Å tilpasse stemmen etter formatet på scene og sal er noe enhver sanger må lære seg ved erfaring. Hun lyktes nok godt med det, for en kritiker skrev: ”Beate Mordal was a joy as Pamina. Ach, ich fühl’s was wonderfully affecting.”

Tilbake i Norge hviler ikke Beate på sine laurbær – i august opptrer hun på Åmot Operagard i Bergen Nasjonale Operas festival Mimì Goes Glamping. Der kommer hun ekstra tett på publikum – det er bare å glede seg om du har sikret deg en billett. Hun presenterer sine beste arier og medvirker i en feiende flott mini-Carmen som Micaela. Deretter haster hun videre til festivalen Larvik Barokk. I løpet av tre dager gjør hun unna en nyskrevet kammeropera basert på Holberg, og setter punktum med en virtuos avslutningskonsert. Hvor ferden går videre vites ikke, men det er det verdt å følge med på.

Paris Opera Competition 2017: Beate Mordal (Julie) og Ambroisine Bré (Romeo) i kjærlighetsduetten fra I Capuleti e i Montecchi av Bellini



No word from Tom.. I go, I go to him

Beate Mordal synger Ann Trueloves arie fra "The Rakes Progress" av Stravinsky
Dirigent: Per Kristian Skaldstad

Av Nicolai Riise, programsjef i BNO

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.