Hopp til innhold

Oslo, Bergen og Trondheim lager opera sammen

Oslo, Bergen og Trondheim lager opera sammen

Operakompaniene i Norges tre største byer forener sine krefter for å skape mer norsk opera. Tre nye operaer er allerede i produksjon, to av dem med premiere i 2025.

Samarbeidet mellom Den Norske Opera & Ballett i Oslo, Bergen Nasjonale Opera og Trondheim Symfoniorkester & Opera beskrives som en historisk satsing på ny, norsk opera. De tre kompaniene lager nå hver sin kammeropera, som skal spilles i hver av de tre byene.

– Det er en gammel drøm som nå blir til realitet. Sammen skal vi fornye operakunsten i Norge, løfte fram nye stemmer og få mer, aktuell opera ut til folket – på norsk, sier Eivind Gullberg Jensen, operasjef i Bergen Nasjonale Opera og en av initiativtakerne bak prosjektet.

Mer opera til flere mennesker

Premierer på nye, norske operaer er en sjelden begivenhet. Enda sjeldnere er det at de settes opp på nytt, eller spilles flere steder. Det lover de tre samarbeidspartnerne å gjøre noe med.

– Å lage ny opera er viktig for kunstformen, både for musikkmiljøet og for publikum, men det er også dyrt. Det alle egentlig ønsker, er at det som lages skal bli spilt mer enn én gang. Da må vi lage mobile og turnévennlige produksjoner. De nye kammeroperaene skal spilles minst tre ganger, i Oslo, Bergen og Trondheim, men håpet er at de skal oppføres andre steder i landet også, sier Randi Stene, operasjef ved Den Norske Opera & Ballett.

Gir scene til nye stemmer

De tre kompaniene har lett utenfor operamiljøet for å finne nye kreative krefter:

– Vi ønsker å gi flere komponister og librettister muligheten til å lage opera, gjerne folk som ikke har jobbet med sjangeren før. Dersom vi får flere aktuelle tonekunstnere og forfattere til å engasjere seg for opera, kan vi både vitalisere miljøet og utvikle kunstformen, og dermed skape en mer levende operakultur i Norge, sier Frank Runar Gansmo, operakoordinator for Trondheim Symfoniorkester & Opera.

Dette har ført til flere nye og spennende samarbeid: TSO har hyret dramatiker og performance-kunstner Lisa Lie til å lage kammeroperaen Fønix sammen med jazzmusiker og komponist Stian Westerhus. DNO&B produserer operaen Terminus, hvor forfatter Marit Eikemo skriver libretto, musikken er ved komponist Therese Birkelund Ulvo, og Maren Bjørseth har regi. BNO lager barne- og ungdomsoperaen Nattfolket, med libretto av forfatter Bjørn Sortland, og musikk av komponist Knut Vaage. Erik Ulfsby regisserer. Fønix og Terminus har premiere i 2025, Nattfolket i 2026.

På bildet: Operakoordinator Frank Runar Gansmo (TSO), operasjef Randi Stene (DNO&B) og operasjef Eivind Gullberg Jensen (BNO), sier at samarbeidet mellom de tre institusjonene er en historisk satsing på ny, norsk opera.

Foto: Mode Steinkjer / Dagsavisen

Video: Adam Olsson

Siste nyheter

Julien Behr og Sofia Nesje Enger 1

Ble operastjerne ved en tilfeldighet

Den franske tenoren Julien Behr har de siste 15 årene opptrådt i ledende roller på operahus både i Asia, Nord-Amerika og Europa. Men det var egentlig advokat han ønsket å bli.

Eivind Gullberg Jensen 151025 2

Starten av operaløftet?

Bergen Nasjonale Opera fekk i dag ei varig auke i driftstilskot på 1,5 MNOK frå Kulturdepartementet.

Eivind Gullberg Jensen, Kristin Okerlund og Sascha Goetzel

BNO sørger over tapet av Kristin Okerlund

Me i Bergen Nasjonale Opera sørger over det brå og overraskande tapet av Kristin Okerlund, vår kjære ven, samarbeidspartnar og uvurderlege kollega ved Opera ved Fjorden.

From rehearsals Pelleas et Melisande

Temperaturen stiger

Regissør Alan Lucien Øyen og solistene er godt i gang med prøvene til Pelléas og Mélisande, hvor temperaturen stiger for hver dag som går.

Alexandre Duhamel

Operastjernens favorittrolle

Bass-barytonen Alexandre Duhamel er en sanger som bør stå på ønskelisten til enhver operaelsker. 1.-7. november kan du oppleve han som Golaud i Pelléas og Mélisande av Debussy!

Eivind Gullberg Jensen

En opera du blir forført av

- Jeg satt bare med øynene igjen og lyttet til den uendelig vakre musikken, forteller Eivind Gullberg Jensen om Pelléas og Mélisande.