Kva skjer i De dødes by?
Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansarinna Marietta.
Operaen De dødes by (Die tote Stadt) av den pur unge Erich Wolfgang
Korngold vart omfamna av publikum då den hadde verdspremiere i 1920,
altså ikkje lenge etter at den første verdskrigen var over. Mange hadde
mista kjære og nære i løpet av desse brutale åra, og dei kjende seg
igjen i skildringane av fortviling og sakn. Og kva skal enkemannen Paul
velje? Å vere trufast mot minnet om den avdøde kona si, eller seie ja
takk til fest og elskov med Marietta?
Sigmund Freuds teoriar om
draumetyding og psykoanalyse var også ein snakkis i samtida, og operaen
gjekk rett inn i slike tema: På scenen kunne ein sjå hovudpersonen Paul
veksle mellom fantasiar og ekte drama – og det vart nesten som ei
krimgåte å finne ut kva som var draum og kva som var sanning.
Her
kjem ei oppsummering av det som skjer i De dødes by, men vil du vente
med å vite slutten til du ser operaen i Grieghallen i november, bør du
stoppe å lese teksten her seinast etter Akt 2!
AKT 1:
Paul er enno i djup sorg, fleire år etter
at hans store kjærleik Marie døydde. I eit rom i huset har han laga noko
han kallar "Tempelet for fortida", fylt med gjenstandar som tilhøyrde
Marie.
Operaen startar med at vennen Frank kjem på overraskande besøk. Brigitta, hushjelpa til Paul, tar imot Frank, og viser han det spesielle minne-rommet, også med mange bilde av den vakre Marie. Ikkje lenge etter kjem Paul inn, og fortel opprømt kva som nettopp har skjedd: Han har møtt ei kvinne på gata som ser akkurat ut som den avdøde kona. No har han invitert denne dobbelgjengaren heim til seg, og klarer knapt å vente.
Snart kjem kvinna, som seier ho heiter Marietta. Ho fortel at ho er
ei dansarinne frå Lille som av og til arbeider her i den dystre byen
Brügge. Ho syng og flørtar med Paul, og han er bergtatt. Men når vennene
i den lystige teatertruppen ropar på henne utanfor, må ho gå.
Paul
veit ikkje om han ser syner, eller om det verkeleg er den avdøde kona
hans som har vakna til liv igjen. Og er det Marie som kjem og
kviskrar om evig kjærleik når han er åleine i huset?
AKT 2:
Paul er heilt opphengd i Marietta.
Hushjelpa Brigitta forlet han i protest, fordi ho ikkje orkar å vere
vitne til at Paul lever i synd, som ho kallar det. Vennen Frank bryt
også med Paul, fordi det viser seg at begge ynskjer å vere elskaren til
Marietta.
No blir det ein opera i operaen: Marietta og dei andre i teatertruppen morar seg med å spele ei scene frå Meyerbeers 1800-talsopera Robert le Diable (Djevelen Robert) med den berømte nonneballetten: Ei gruppe nonner vaknar opp frå dei døde, og dansar frekt og forførande for Robert på kyrkjegarden. Marie tolkar med glede hovudrolla som abbedissa Helena.
Paul har spionert på det heile, og er forferda over den lettsindige Marietta, men klarer likevel ikkje å gi slepp på henne – og ho blir med han heim i nattemørket.
AKT 3:
Paul og Marietta er enno i huset hans, og
det er dagen for årets religiøse høgdepunkt i byen: Midtpunktet i den
fargerike og historiske prosesjonen (som framleis blir arrangert i
Brügge kvart år) er relikvieskrinet med nokre dropar av Jesu blod.
Den syngande prosesjonen nærmar seg huset til Paul, men han insisterer
på at Marietta må skjule seg slik at ho ikkje blir sett av folkemengda.
Marietta
oppdagar hårlokken som tilhøyrde Marie, og som Paul har oppbevart som
ein slags relikvie. Ho gjer narr av det falma håret, og krev at Paul
skal seie at han berre elskar henne - den levande Marietta.
Det endar med at Paul i raseri kveler Marietta med hårlokken. Snart
kjem hushjelpa Brigitta tilbake og fortel at ei kvinne er komen på
besøk. Det er Marietta som kjem for å hente rosene og paraplyen ho
nettopp hadde lagt igjen. Det går opp for Paul at mordet på Marietta
berre må har vore ein draum.
EIT LITE PS:
Historia i operaen De dødes by er bygd på den vesle
romanen Bruges-la-morte (1892) av den belgiske symbolisten Georges
Rodenbach. Men far og son Korngold gjorde sin eigen vri på slutten då
dei skreiv librettoen under pseudonymet Paul Schott: I Rodenbachs roman
myrdar faktisk hovudpersonen kvinna i siste kapittel – medan Korngold
lar det heile vere ein draum som Paul vaknar opp av.
Korleis regissøren Calixto Bieito vel å avslutte operaen, vil du sjå når De dødes by har norgespremiere her i Bergen i november.