Headhuntet til København i gjesterolle
Drama i kulissene: Mezzosopran Astrid Nordstad måtte avbryte prøvene på Tryllefløyten!
– Det er slik denne verden er, man må kunne bytte roller i hodet på et sekunds varsel, og være klar for noe helt annet i det neste øyeblikket. Astrid Nordstad
Mye skjer i karrieren til mezzosopranen Astrid Nordstad for tiden. For to uker siden mottok hun Norges største operastipend fra skipsreder Tom Wilhelmsens stiftelse. På søndag ankom hun Bergen og prøvene til Tryllefløyten av Mozart, og mandag morgen fikk hun en telefon fra Den Kongelige Opera i København, med forespørsel om hun kunne hoppe inn i en rolle der – samme kveld!
Det var ikke mange timene hun fikk på seg til å pakke og dra. Først måtte det sjekkes om det faktisk gikk et fly som ville ta henne til forestillingen i tide. Etter noen telefoner og god tur fra operasjef Eivind Gullberg Jensen, som snudde litt om på dagens prøver i Grieghallen, falt alt på plass. Hun fikk til og med tid til noen timer med innøving av rollen i Bergen.
2 ROLLER
På en og samme dag måtte Astrid altså spille to roller. I Bergen har hun rollen som 3. dame - en soldatene til Nattens dronning, som på mandagens prøve forelsket seg i prins Tamino. I København hoppet hun inn i rollen som en slem stesøster i Rossinis Askepott, eller La Cenerentola, som den heter på italiensk. Dette er en rolle hun kjenner godt fra Den Norske Opera & Ballett i 2019, noe som førte til denne siste-liten telefonen fra operaen i København.
Allerede dagen etterpå var Astrid tilbake i Bergen og prøvene til Tryllefløyten, med uforminsket energi, som en av de mest betrodde soldatene til Nattens dronning.
Les mer om Astrid Nordstad her
Foto: Astrid (til venstre) på prøvene i Grieghallen i dag tidlig, og i rollen som Tisbe i Askepott hos Den Norske Opera & Ballett (foto: Erik Berg)