Endelig prøvestart på Den glade enke 2.0
Så var dagen kommet til prøvestart for vårens store musikalske komedie i Bergen, nemlig “Den glade enke 2.0”, som har gått sin seiersgang siden premieren i København i oktober i fjor.
På bildet (fra venstre) er fire av tenorene og dirigenten: Georg Källström, Kari Postma, Olivera Tičević, Vincenzo Milletari (dirigenten) og Peter Lodahl.
Mandag 25. februar var alle 12 solister samlet til leseprøve og dermed prøvestart i Grieghallen. Hver prøveperiode til Bergen Nasjonale Operas produksjoner starter dessuten alltid med en en samling (går under navnet Meet&Greet) der operasjef Eivind Gullberg Jensen åpner med å ønske velkommen og presenterer mange av medvirkende både på og bak scenen.
På denne måten får særlig nye solister og kunstnerisk team mulighet til å bli litt kjent og raskt få et overblikk over hvordan Bergen Nasjonale Opera organiserer sine produksjoner. I tillegg forklarer regissør og noen ganger også scenograf og kostymedesigner litt om de overordnede kunstneriske føringer/konseptet.
- Som dere er klar over har den gamle operette fått et helt nytt liv, gjennom at Adam Price og Kasper Holten har flyttet handlingen fra ambassade miljøet i Paris til et teater og en grisefarm. Dette har skuespiller Eirik del Barco Soleglad oversatt og tilpasset til Bergenske forhold. Samtidig er de gamle sangene bevart, og jeg gleder meg veldig til å høre dere synge denne fantastiske musikken, fortalte regissøren for Bergens-versjonen Anna Schulin-Zeuthen.
For riktig å sette alle på Meet&Greet i stemning sang Beate Mordal og Bror Magnus Tødenes en av de vakre duettene til Lehár. I den opprinnelige versjonen synger de om kjærligheten i den lille paviljong, mens i denne versjonen er teksten “noe” forandret, spill av videoen for å høre.