- Det handler om å tro på kjærligheten
- “Den glade enke 2.0” er både en fortelling om hva penger kan få oss mennesker til å gjøre, samtidig er det også en fortelling om det å våge å tro på kjærligheten, forteller regissør for Bergens-versjonen Anna Schulin-Zeuthen.
Foto: Regissør Anna Schelin-Zeuthen instruerer Bror Magnus Tødenes, som er en av solistene i "Den glade enke 2.0"
Den danske regissøren med utdannelsen sin fra Sverige jobber for aller første gang i Norge. Anna Schulin-Zeuthen var også sentral i oppsetningen av den samme forestillingen på Det Kongelige Teater i høst og her i Grieghallen tar hun et enda større ansvar.
- Manusforfatterene Kasper Holten og Adam Price har tatt utgangspunkt i den store selvmotsigelsen, det at man er en glad enke. Og mange kan kanskje kjenne seg igjen i at man ofte forsøker å fremstå som glad selv om man er lei seg, sier regissøren og legger til at selvframstillingen vår på sosiale medier er et godt eksempel på dette.
- Så kjernen i denne historien handler om å våge å være seg selv. Rett og slett våge å by på sin kjerne.
Svine-milliarder til kulturen
Parallelt med dette foregår historien om en kulturelite i pengenød som med alle midler forsøker å få fatt på den glade enkens mange millioner som det ryktes at hun vil donere bort.
- Historien inviterer til at vi også skal le av oss selv. “Den glade enke 2.0” er et show, en operette i teatrets og operaens verden. Teatersjefen, avisredaktøren og museumsdirektøren i pengenød jakter på den rike enken sine penger etter at hennes mann, som hadde slått seg stort opp på produksjon av svinekjøtt, nylig har gått bort. Hanna, den glade enken, har samtidig sin egen agenda her, og driver sitt eget spill.
- Det er satire, men altså i bunnen ligger det at man skal tro på seg selv og ikke minst tro på kjærligheten, sier Anna Schulin-Zeuthen.
Egen bergensk versjon
Urpremieren i Danmark høstet strålende kritikker og har gått for fulle hus. Samtidig er regissøren opptatt av at versjonen som spilles her i Grieghallen, med hovedsakelig norske solister, skal treffe det bergenske og vestlandske publikum.
- Det viktig at vi gjennom denne prøveprosessen finner vår egen versjon, som treffer publikum her i Bergen like godt som det traff publikum i København.
Manusforfatterene av “Den glade enke 2.0” er den kjente serie-manusforfatteren Adam Price, som er skaperen av TV-serien Borgen og nå Netflix-serien Ragnarok, sammen med Kasper Holten, teatersjef ved Det Kongelige Teater og hovedregissøren for selve oppsetningen. Så har Eirik del Barco Soleglad, som også spiller teatersjefen her i Bergen, oversatt og tilpasset historien til norske og bergenske forhold. Selv om historien er ny er både de klassiske sangene til “Den glade enke” og rollekarakterene i stykket bevart.