Hopp til innhold

Operastjernens favorittrolle

Bass-barytonen Alexandre Duhamel er en sanger som bør stå på ønskelisten til enhver operaelsker!

Med magnetisk tiltrekningskraft og en stemme i verdenstoppen er det med stor glede vi presenterer Alexandre Duhamel i rollen som Golaud i Pelléas og Mélisande – en rolle han hevder er hans absolutte favoritt. Og da velger han altså blant Wagner-roller som Wotan og Den flyvende hollender.

I Bergen får du oppleve Duhamel i rollen som den sjalu og i økende grad desperate ektemannen til Mélisande, en rolle han har sunget på en nærmest legendarisk innspilling og høstet kritikernes lovord for. Her forteller han hvorfor det er hans favoritt:

FAVORITTROLLEN

– Rollen er ekstremt interessant å tolke fordi du virkelig kan gå fra flammende raseri til den dypeste desperasjon, forteller Alexandre Duhamel.

– Golaud er en svært kompleks karakter. Han kan være veldig sjalu og voldelig og gal, men også dypt empatisk og kjærlig. Det er virkelig den rollen jeg elsker mest av alle.

MUSIKKEN ER VIDUNDERLIG

Debussys drømmende musikk er unik i operasammenheng og noen hevder til og med at den kan endre hvordan du ser på kunstformen. For Duhamel minner den også om filmmusikk.

– Debussys musikk er rørende, vakker og poetisk. Den stopper ikke, den flyter videre med nydelige overganger fra en scene til den neste, utdyper han og legger til at det også er enormt dramatisk når alle instrumentene i orkesteret klemmer til samtidig.

– Musikken kan være både kraftfull og intens, ren og krystallklar. Jeg elsker disse kontrastene.

SOM EN FILM

- Publikum må virkelig få med seg denne operaen, den er som en film, den må oppleves live, anbefaler Alexandre.

Han forteller at særlig nye publikummere, som ikke har vært på opera før, har blitt grepet av historien og revet med av musikken nettopp på grunn av de filmatiske trekkene.

PRISVINNENDE INNSPILLING

Både Alexandre Duhamel og vår Pelléas, Julien Behr, var med på en nærmest sensasjonell innspilling av Pelléas og Mélisande i 2022, under ledelse av Lorenzo Viotti med Opéra de Lyon. Den vant The Guardian Classical Albums of the Year og Gramophone Magazine Critic's Choice i 2022, samt International Classical Music Award i 2023. Innspillingen høstet generelt strålende kritikker og ble bl.a. kronet Disc of the Month av Opera Magazine.

1.-7. november spilles operaen i Grieghallen, i en ny produksjon av Bergen Nasjonale Opera, med regi av Alan Lucien Øyen. Bergen Filharmoniske Orkester ledes av Dinis Suosa.

Siste nyheter

Pelléas og Mélisande i prøverommet - Foto: Monika Kolstad

Temperaturen stiger

Regissør Alan Lucien Øyen og solistene er godt i gang med prøvene til Pelléas og Mélisande, hvor temperaturen stiger for hver dag som går.

Eivind Gullberg Jensen

En opera du blir forført av

- Jeg satt bare med øynene igjen og lyttet til den uendelig vakre musikken, forteller Eivind Gullberg Jensen om Pelléas og Mélisande.

Audition BNO

Audition

Bergen Nasjonale Opera i samarbeid med Arktisk Filharmoni, Stavanger Symfoniorkester og Kilden Opera, avholder audition i Grieghallen den 4. november 2025

Forest by eugene golovesov unsplash

Handlingen i Pelléas og Mélisande

Den unge kvinnen Meliśande flykter fra en ukjent fare dypt inn i en mørk skog. Slik starter Debussys opera Pelléas og Mélisande, og her kan du lese mer om handlingen!

Alan Lucien Øyen Foto: Alan Øyen

Stjerneregissøren fra Bergen

Forestillingene hans har vært vist i mer enn 20 land. I høst griper den banebrytende regissøren og koreografen Alan Lucien Øyen fatt i det franske mesterverket Pelléas og Mélisande.

GC Rieber Fondenes sangstipend Prisvinnere 2025 Foto Monika Kolstad

Utdeling av GC Rieber Fondenes sangstipend

GC Rieber Fondenes sangstipend deles ut til unge sangere for å støtte dem i starten av deres karriere. Midlene benyttes til karrierefremmende tiltak, som mesterklasser og annen undervisning.