Opera i koronaens tid
Side opp og side ned med restriksjoner skal ikke hindre oss i å produsere opera! Ei heller innreiseforbud. Prøvene til Mozarts La clemenza di Tito er endelig i gang, med regissør, kostymedesigner og lysdesigner fra London til stede. På storskjerm riktignok - via Teams.
Det har vist seg å være en utfordring å fremføre Mozarts vakre og tidsriktige opera La clemenza di Tito. Nå prøver vi for tredje gang!
AVLYST RETT FØR PREMIEREN
For nokså nøyaktig et år siden sto alle operaens medvirkende i sjokk da beskjeden om at vi måtte avlyse kom rett før premieren. Verden stengte ned og vi hadde akkurat sveiset sammen den monumentale scenografien.
RELANSERING MED FRISKT MOT
Høsten 2020 øynet vi håp om at viruset var noenlunde under kontroll og det ble bestemt, i samarbeid med våre partnere, å relansere operaen i all sin prakt.
Bergen Filharmoniske Orkester og Edvard Grieg Kor var klare. Dessverre viste det seg snart at helt knirkefritt ville det ikke gå, da tre av hovedrollene nå var engasjert ved andre operahus. I praksis betyr det at prøvetiden, med nye solister, ikke kunne fortsette der vi slapp, men at rollene må innstuderes på nytt. Det tar vanligvis 6 uker. Men hva betyr vel litt ekstra tid i disse dager?
Operasjef Mary Miller og programsjef Nicolai Riise gikk i gang med å finne nye solister, og traff blink. Mange kunstnere er arbeidsledige på grunn av viruset og vi fikk fabelaktig flinke nye solister på plakaten. Hurrastemning i BNO-leiren ble derimot raskt til store øyne, for her dukket det opp nok et skjær i sjøen.
INNREISEFORBUD
Vi er vanligvis avhengige av internasjonale kunstnere for å kunne sette opp en så stor opera som La clemenza di Tito. Det er ikke alltid like enkelt å hyre norske solister, for mange av Norges fantastisk flinke sangere er fullbooket flere år i forveien, både i inn- og utland. Med kun fire forestillinger i Grieghallen blir vi også utkonkurrert av økonomiske hensyn, ettersom en kontrakt i utlandet - hvor en opera gjerne spilles i mange uker - er et mye mer lukrativt valg for en frilanser.
Men tilbake til nåtiden. Da Norge stengte ned, ble det over natten umulig å få våre kunstnere inn til Norge. Med tittelrolle fra USA, solister fra Europa og kunstnerisk team fra England, ble utfordringen såpass stor at vi så for oss at det skulle føre til nok en avlysning i Grieghallen.
NORSKE SANGERE I ALLE ROLLENE
Det er fordeler og ulemper med stengte grenser. Også for norske solister er frilansing en risikosport og mange har fått sine kontrakter avlyst eller utsatt. Vi kjenner på frustrasjonen til sangerne og våre operahus-kollegaer, selv om det denne gangen altså ble til hell i uhell for oss.
- I januar ble West Side Story ved Det Kongelige Teater utsatt - noe som skulle være min drømmedebut som Maria, en av hovedrollene. Trodde aldri jeg skulle bli takknemlig for en avlysning, men nå får jeg i tillegg synge en ny rolle i Bergen - hvor heldig kan man være som frilanser i disse dager? - Beate Mordal, sopran
Vi gleder oss dermed over å kunne presentere et topplag med norske sangere i alle rollene. Tenoren Bror Magnus Tødenes har den utfordrende tittelrollen som Tito og sopranen Beate Mordal er hans hevngjerrige motpart Vitellia. Mezzosopranen Ingeborg Gillebo har bukserollen som Annio og Frøy Hovland Holtbakk er hans modige kjæreste Servilia. Mezzosopranen Adrian Angelico står sentralt i operaen som den dypt forelskede Sesto, som følger Vitellias morderiske vei. Bassbarytonen Christian Valle har rollen som Publio.
REGI VIA LONDON
Kunstnerisk team får heller ikke komme inn i landet, så her måtte vi tenke veldig annerledes. Løsningen ble at de styrer operaens prøver fra deres hjemsted London via Teams – det har vi aldri prøvd før!
Edward Gardner, operaens dirigent, tar seg av sangprøvene i Grieghallen, mens regissøren Rodula Gaitanou følger med og instruerer via storskjerm.
- What a glorious cast and the wonderful Ed Gardner at the helm. This project comes to life thanks to the fierce determination of everyone involved. Rodula Gaitanou, regissør
Kostymedesigneren Cordelia Chisholm samarbeider med BNOs kostymesjef Cathrine Ahlsen via nettbrett. Lysdesigneren Simon Corder har fått hjelp av Bergens beste lysdesigner, Ivar Skjørestad, til å sette sine planer ut i livet på scenen. Vi går tilbake til fysisk oppmøte så snart vi kan, men – dette fungerer!
Forestillingen kommer ikke til å være det vi planla i starten, den store scenografien var laget den gangen man kunne ta i hverandre. Regissøren har snudd rundt på og omformet hele konseptet for å kunne følge gjeldende restriksjoner og sikkerhetsrutiner, og fortsatt skape en spennende forestilling. Vi kan ikke lenger ha et stort kor på scenen, de er plassert i en egen kohort og deltar via nok et nytt konsept – direktesendt lydoverføring fra rommet Klokkeklang i kjelleren.
ALLE GODE TING ER TRE?
Så da sees vi, kanskje, med 200 i salen, 100 eller 10? Kryss fingrene for oss og følg med! En ting kan vi love uten å måtte sjekke med regjeringen: Her blir det dramatikk på typisk operavis om det nå blir en Mutasjon eller Mozart som står triumferende tilbake med dolken i hånden.
LA CLEMENZA DI TITO
13., 15., 17. og 19. mars 2021 i Grieghallen
Oppdatering: Maks. 200 publikummere i salen per forestilling pga korona-restriksjonene
Sopranen Beate Mordal har den kvinnelige hovedrollen som Vitellia. Her kan du høre henne synge en av operaens vakreste arier, riktignok i en annen rolle: Nyt Servilias arie!