Hopp til innhold

Handlinga i Rusalka

Kva skjer når vassnymfa Rusalka forelskar seg i ein prins, og ber den farlege heksa Ježibaba om hjelp til å bli menneske? Her er handlinga i Dvořáks opera, med fem musikalske smakebitar.

AKT 1: I SKOGEN

Det er natt og vakkert måneskin. Dei tre skogsnymfene (Hamida Kristoffersen, Marcela Randem og Monika Jägerová) leikar seg muntert og ubekymra, og morar seg med å erte vassmannen Vodník (Jongmin Park).

Men dottera til Vodník, vassnymfa Rusalka (Malin Byström), sit sørgmodig for seg sjølv. Faren får vite at ho er blitt forelska i ein prins som ofte kjem for å symje i vatnet i skogen. Om ho berre kunne forvandle seg til eit menneske og få ei sjel, slik at prinsen kan sjå henne og elske henne! Vodník foraktar alt som er menneskeleg og advarar Rusalka, men sidan den viljesterke dottera ikkje gir seg, ber han henne oppsøke heksa Ježibaba (Hege Høisæter).

Når Vodník forsvinn ned i vatnet igjen, sit Rusalka åleine og syng den lengselsfulle Song til månen, der ho ber dei sølvskimrande strålane om å skine på prinsen og fortelje at ho elskar han. Her med sopranen Asmik Grigorian på konsert:

Rusalka oppsøkjer deretter Ježibaba og tryglar henne om å om å bli omskapt til menneske og dermed bli synleg. Heksa seier at Rusalka til gjengjeld må ofre stemma si. Og om Rusalka ikkje klarer å få prinsen til å elske seg, vil både Rusalka og han bli evig fortapte.

Her er mezzosopranen Jamie Barton som den utspekulerte Ježibaba i eit opptak frå The Metropolitan Opera i New York i "Čury mury fuk" (Abrakadabra - teksta på engelsk) når ho miksar det farlege brygget som skal forvandle Rusalka til menneske, men samtidig vil gjere vassnymfa stum.

Når morgonen gryr høyrer vi jakthorn langt borte, og ein Jeger (Ian Marcus Bjørsvik) syng den vakre, men illevarslande songen om å ikkje jakte på det vakre, kvite rådyret.

Prinsen (Ladislav Elgr) kjem til syne, og ber dei andre i jaktlaget om å fare tilbake til slottet, fordi han kjenner seg så underleg. Då oppdagar han Rusalka, som no er blitt ei kvinne – og stum.

Høyr tenoren Pavol Breslik i arien til den forelska prinsen, som han syng før han tar med seg Rusalka til slottet sitt:

AKT 2: PÅ SLOTTET

På slottet er det hektisk aktivitet. Kjøkkenguten (Siv Oda Hagerupsen) fortel Viltvaktaren (Igor Gnidii) at prinsen skal gifte seg med “eit merkeleg vesen” som han har tatt med seg frå skogen. Kjøkkenguten kan også avsløre at den forelska prinsen allereie er i ferd med å miste interessa for brura si, og at han verkar meir interessert i ein av dei kvinnelege bryllaupsgjestene.

Prinsen strevar med å få kontakt med den stumme Rusalka, og synest ho er kald og uforståeleg. Den framande fyrstinna (Allison Cook) kjem inn og flørtar med den lett påverkelege prinsen, og den ulukkelege Rusalka er handlingslamma.

Vodník dukkar opp på slottet og finn den fortvila dottera si. Her er bassen Jongmin Park (som også skal synge denne rolla her i Bergen) som Vodník ved Wiener Staatsoper i 2016:

Rusalka fortel faren at ho angrar på at ho vart menneske, og at ho ikkje kan konkurrere med deira lidenskap. Prinsen er no fullstendig oppslukt av Den framande fyrstinna, og avviser dermed brutalt Rusalka. Men for fyrstinna har heile flørten berre vore for moro skuld. Vodník er rasande på prinsen, og tek med seg Rusalka bort frå slottet, og sver at prinsen aldri kjem til å frigjere seg frå Rusalkas armar.

AKT 3: I SKOGEN

Rusalka er tilbake i den heimlege skogen, men er no fanga i eit ingenmannsland: Ho er verken menneske eller vassnymfe. Då dukkar Ježibaba opp, og seier ho kan hjelpe henne: Om Rusalka drep prinsen, vil blodet hans løyse Rusalka frå forbanninga, og ho kan vende tilbake til vatnet igjen. Men Rusalka nektar. Heller vil ho lide for alltid, enn å drepe prinsen ho elskar. 


Viltvaktaren og Kjøkkenguten kjem frå slottet til Ježibaba og spør om hjelp til den kjærleikssjuke prinsen, og meiner at alt er Rusalkas skuld. Dei tre skogsnymfene svermar rundt i skogen og syng om kor vakre dei er i månelyset. Vodník stig opp av vatnet og minner dei om lagnaden til den stakkars dottera si, som no er forlatt og forbanna av systrene sine fordi ho elska eit menneske.

Den angrande prinsen har leita i dagevis etter Rusalka og finn henne no i skogen. Han ber henne om eit kyss, sjølv om han får vite at dette kjem til å ta livet av han. Rusalka kyssar han, og prinsen døyr. Rusalka forsvinn i det djupe vatnet.

Her er heile sluttduetten med Rusalka og prinsen (teksta på engelsk) frå Opera Ballet Vlaanderen i Belgia. Merk at dette er ein spesiell versjon, der solistane er dobla av kvar sin dansar:

Tekst: Møyfrid Engeset
Kunstnerisk koordinator
Bergen Nasjonale Opera (2021)

BNOs versjon av Rusalka har premiere i Grieghallen lørdag 23. oktober 2021.

Siste nyheter

Miljofyrtarn

Miljøfyrtårn

Vi er utrolig stolte over å være Miljøfyrtårn-sertifisert – som første kulturinstitusjon i Bergen!

EGK Siljuslåtten 200321 BNO nett 13

Vårkonsert på sykehjem

Edvard Grieg Kors konsert på Siljuslåtten sykehjem inneholder ikke mindre enn en verdenspremiere på sanger av Edvard Grieg! Se konserten i opptak her.

Koret på La clemenza di Tito

Møt koret i kjelleren

Ryggraden i så mange av våre operaer har denne gangen blitt tvunget i kjelleren, bokstavelig talt. Fra Grieghallens dypeste konsertlokale strømmes Edvard Grieg Kor rett til scenen, på trygg korona-avstand og i tidsriktig digitalt format.