Workshop i Bergen med Future Opera
Denne uken har vi hatt workshops i Grieghallen, for første gang sammen med ensemblet som skal være med videre i prosjekt Future Opera.
I tillegg var både regissør Sjaron Minailo og kostymedesigner Patricia Hofstede på plass - de har nå bare tre måneder på seg til å ta det musikalske videre inn i en visuell verden, før urpremieren på Festspillene 2020.
Men først og fremst var dette et møte som skulle ta prosjektet et steg videre og ferdigstille det musikalske uttrykket, som ble utviklet i en workshop på Island i oktober 2019. I Bergen møttes to sangere og seks musikere for å prøve ut de nå nesten ferdige partiturene til komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due.
ET REELT UNIVERS
Stephen Higgins er musikalsk leder for Future Opera og en svært etterspurt vokalcoach og kormester, så vel som dirigent og pianist. Han forteller at han er godt fornøyd med resultatet så langt.
- Denne uken fikk de unge komponistenes presentere arbeidet for det kreative teamet, sangere og musikere. Jeg synes det var svært oppmuntrende å se og høre hvordan de to stykkene hadde utviklet seg siden forrige workshop i Rekjavik tilbake i oktober, sier han.
- De to operaene har virkelig tatt form. Hvert verk inneholder nå en reell følelse av de teatrale og musikalske universene de ønsker å presentere, og for meg var det veldig tilfredsstillende å oppdage de individuelle lydverdenene som våre to komponister har skapt. Denne workshopen, den første med det faktiske ensemblet som skal fremføre verket på premieren, har vært uvurderlig for både regissøren Sjaron Minailo og meg, fordi vi nå kan visualisere det endelige produktet klart og tydelig. Jeg gleder meg veldig til neste trinn og til å lansere disse flotte nye verkene inn i repertoaret for samtidsopera i det 21. århundre, oppsummerer Higgins etter tre dagers intenst arbeid.
OPERAENS TEMA OG DEN KREATIVE PROSESS
Exaudi, operaen til Bára Gísladóttir, består av fem noveller inspirert av problemer vi kjenner igjen i våre egne liv, som for eksempel klimasaken, men også vestlige luksusproblemer.
- En rød tråd er hvordan kommunikasjon foregår adskilt fra realitetene som omgir oss, sier Gísladóttir om stykket.
Hun er fornøyd med hele prosessen og for sjansen til å jobbe med verket sitt i en såpass lang periode.
- Vanligvis når jeg leverer en komposisjon er det ikke mye rom for endring eller videreutvikling, siden tidsfristene som oftest ligger tett opp mot selve forestillingen. Å ha muligheten til å jobbe med noe i en lengre periode er veldig interessant for meg, og det har selvsagt hatt en enorm innvirkning på selve musikken. Jeg kjenner at denne lange og grundige prosessen har sine positive og negative sider, fordi der det er rom for utvikling er det også et rom for tvil. Jeg tror tvil er en nødvendig del av en kreativ prosess, selv om jeg også tror den kan komme ut av kontroll om man ikke begrenser tidsrammen.
Gísladóttir forteller videre at det har vært veldig positivt å for første gang møte musikerne og sangerne som skal være med på premieren.
- Etter denne workshopen kunne vi se tydelig hva som fungerer og hva som ikke gjør det, og Peder og jeg kan nå gjøre de små justeringene som trengs før vi leverer de endelige partiturene.
FANTASTISKE MUSIKERE
Peder Barratt-Due er i likhet med Gísladóttir fornøyd med prosessen, og at det har vært både tid og rom til utvikling av komposisjonen. Barratt-Dues opera, Language is a skin, handler om et par som ønsker å elske hverandre. Operaen utforsker kommunikasjon – og hvordan språket, det abstrakte, kan føles rent fysisk – og er inspirert av en bok av Roland Barthes, “A Lover’s Discourse: Fragments”, fra 1977.
- For meg var det ekstremt nyttig å utforske musikken sammen med ensemblet for første gang. Det fikk meg til å tenke mer på komposisjonen, klangmessig, utdyper han.
- Jeg har lært mye de siste dagene. Og for noen fantastiske musikere vi jobber med!
NESTE STEG
Siste frist for innlevering av den ferdige komposisjonen er 1. mars, og allerede 25. mars skal prosjektets visuelle uttrykk være klart i modellform, før produksjonen av kulisser og kostymer begynner. Alt skal så sys sammen i løpet av en prøvetid på 10 dager, før urpremieren på Cornerteateret under Festspillene i Bergen, lørdag 23. mai.
Oppdatering våren 2020: På grunn av Covid-19 er både urpremieren på Future Opera under Festspillene i Bergen og gjestespillet hos Operadagen Rotterdam i år AVLYST.
OM BESTILLINGSVERKET
Future Opera er bestilt av Bergen Nasjonale Opera og Íslenska Óperan i samarbeid og har urpremiere på Cornerteateret under Festspillene i Bergen 2020. Etter forestillingene i Bergen 23. og 24. mai reiser Future Opera videre til Europas viktigste festival for ny musikkdramatikk, Operadagen Rotterdam 27. mai, før den spilles i Reykjavik under Dark Music Days i 2022.
Future Opera 2020 presenteres av Bergen Nasjonale Opera og Íslenska Óperan i samarbeid med Festspillene i Bergen.