Hopp til innhold

Ring en opera-dude eller diva!

Har du lyst til å prate med en operasanger, orkestermusiker, regissør … eller kanskje en komponist? Nå har du sjansen til å ringe direkte inn til dem, fra Bergen i nord til Madrid i sør!

Bli med på en helt ny, interaktiv forestilling på Festspillene! Operahus over hele Europa er med, og du inviteres også til å delta, via din egen telefon.

Over 50 personer fra 9 ulike operaselskap og festivaler rundt om i Europa sitter klare til å ta deg med bak i kulissene for å fortelle hva som skjedde like før koronaviruset førte til teppefall og stengte dører. Forestillingen finner sted 31. mai og 12. juni kl 19.30 - 21.30 (norsk tid). Du får bl.a. høre arier og møte ekte mennesker fra en spennende og hektisk operaverden. Mer info her

Telefonnummeret du ringer fra Norge er 56 99 99 58

CALL ME!
Her er noen av de opera-entusiastene du kan snakke med på tomannshånd i «This Evening’s Performance is not cancelled» (Kveldens forestilling er ikke avlyst):

Ingeborg Gillebo

MEZZOSOPRANEN INGEBORG GILLEBO / BERGEN NASJONALE OPERA
Den glitrende mezzosopranen Ingeborg Gillebo er en av de 12 telefonguidene (som på engelsk blir kalt en usher) du kan møte fra Bergen Nasjonale Opera.

BNO jobbet intenst med den flunkende nye oppsetningen av Mozart-operaen La clemenza di Tito – helt frem til den brutale avlysningen bare halvannen uke før premieren i Grieghallen 21. mars. Ingeborg Gillebo skulle ha vært en av de seks solistene, i bukserollen som den unge og forelskede Annio: Han er en av keiser Titos fortrolige, men har i hemmelighet et forhold til Servilia, som Tito har planer om å gifte seg med.

Fra BNO kan du også møte Ingeborgs understudy, mezzosopranen Ingvild Schultze-Florey, den greske regissøren Rodula Gaitanou, rekvisitøren Barbro Worren, sopranen Elisabeth Gimmestad, lysdesigneren Simon Corder og pianisten Stephen Higgins i tillegg til operasjefen selv, Mary Miller, og flere andre fra den lokale staben i Grieghallen. (Se også nederst i artikkelen, om vår produksjonsleder Vilde Ø. Gustavsen.)

Mariame Clement Opernregisseurin

REGISSØREN MARIAME CLÉMENT / TEATRO REAL MADRID
Spania er en av landene som ble svært hardt rammet av korona-krisen. På det stolte og tradisjonsrike operahuset Teatro Real Madrid skulle den franske regissøren Mariame Clément hatt premiere på barokkoperaen Achille in Sciro. Clément har en lang merittliste bak seg som regissør for mange ulike operaer rundt om i Europa, og også i Chile.

Taster du tallet for Teatro Real Madrid i telefonmenyen får du vite mer!

Du kan lese mer om Mariame Clément på hjemmesiden hennes.
Foto: Elisa Haberer

Krystian Lada

REGISSØREN KRYSTIAN LADA / THE AIRPORT SOCIETY
Den prisvinnende polske regissøren, dramaturgen og librettisten Krystian Lada har gjestet Bergen Nasjonale Opera flere ganger det siste året, som mentor for de to unge komponistene som nå i mai skulle hatt verdenspremiere på sine halvtimes operaer under Festspillene i Bergen.

Nå stiller Lada opp som telefonguide for kunstnergruppen han er en del av, nemlig The Airport Society med base i Brussel. I midten av mars skulle hans egen idé, Symphony of Expectation, hatt premiere i Belgia med HYOID voices og Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen. Lada har selv regien for Symphony of Expectation, der han har satt feministiske tekster av Marie Pappenheim sammen med to ikoniske verk fra 1900-tallet, nemlig Erwartung av Anton Schönberg og Sinfonia av Luciano Berio.

Du kan lese mer om Krystian Lada på hjemmesiden til The Airport Society her.

Joshua Bloom Bass

BASSEN JOSHUA BLOOM / GARSINGTON OPERA
En times kjøretur fra London holder festivalen Garsington Opera til i naturskjønne omgivelser, og her har hele sommeren blir fylt opp av publikum som har fått nyte oppsetninger av fire ulike operaer. Men i år måtte de altså ta den dramatiske beslutningen om å avlyse hele festivalen.

Den australsk-amerikanske bassen Joshua Bloom har vært en etterspurt solist på denne festivalen, helt siden han husdebuterte der i 2009 som Alidoro i Rossinis La Cenerentola (Askepott). I sommer skulle han ha sunget Rocco i jubilanten Beethovens eneste opera Fidelio, sammen med Toby Spence som Florestan.

Joshua Bloom har sagt ja til å være telefonguide, og som oppvarming kan du her se Joshua Bloom i tittelrollen som Figaro i et opptak av hele operaen Figaros bryllup av Mozart fra Garsington Opera i 2017. Festivalen håper å kunne sette opp igjen akkurat denne operaen når festivalen ser bedre tider i møte. Spoler du f. eks. 43 minutt frem i videoen, kan du se Bloom boltre seg i den kjente arien Non più andrai, der Figaro erter Cherubino:

Foto: Kim Hardy

Ben Frost

KOMPONISTEN BEN FROST / STAATSOPER HANNOVER
Har du lyst til å prate med komponisten som står bak musikken til spennings-serier som Dark (på Netflix) og Fortitude, og som også spiller sammen med det eksperimentelle rockebandet Swans? Den australske komponisten Ben Frost stiller til samtale den siste innringingskvelden, dvs 12. juni.

I april skulle hans opera The Murder of Halit Yozgat hatt verdenspremiere i Hannover i Tyskland, før den var planlagt vist under Holland Festival. The Murder of Halit Yozgat (Der Mordfall) bygger på den sanne historien om det uoppklarte, trolig rasistisk motiverte mordet på 21-åringen Halit i familiens kafé i byen Kassel. Ben Frost er både komponist og regissør for denne mørke operaen, som nå er utsatt på ubestemt tid.

Du kan lese mer om Ben Frost på hjemmesiden hans.
Foto: Ben Frost

Vilde

PRODUKSJONSLEDER VILDE Ø. GUSTAVSEN / BERGEN NASJONALE OPERA
Som produksjonsleder ved Bergen Nasjonale Opera har Vilde ansvaret for fremdrift, budsjett og bemanning for produksjonene våre. Hun kommer tett på alle involverte i en operaproduksjon; solister, statister, teknikere, driftsavdeling, parykkmakere, markedsavdeling, inspisient, regissører, koreografer og mange andre.

Vilde har tidligere arbeidet både ved Oslo Nye Teater, som inspisient og produsent i Scene Kvelder, og tidligere Hordaland Teater (nå Det Vestnorske Teateret) som produksjonsleder. Hun begynte i BNO i 2017.

– Jeg elsker å være bindeledd mellom faggruppene i scenekunstfeltet. Jobben min handler om å koordinere fremdrift og da må man kunne litt om alt. Jeg liker å tenker stort, og det skaper enorm motivasjon når jeg møter publikum som sier "Den forestillingen der gjorde noe med meg!".

- En del av jobben min er risikovurdering, og når ryktet begynte å spre seg om at et svært smittsomt virus var på vei gikk det mange tanker gjennom hodet. Hva gjør vi nå? Det er som å løpe maraton og bli stoppet 100 meter før mål med beskjed om at nå går det ikke lenger. Du er forvirret, redd, kampklar og i sjokk samtidig. Når hverdagen ble mer tydelig var det lys i tunnelen. Vi må videre. Vi må jo ha kunst. Vi må finne nye veier å nå ut på. Ring meg!

HVA SKJER NÅR DU RINGER?
Du velger selv hvilket operahus – eller festival – du vil ringe til, men akkurat hvilken person du møter i den andre enden akkurat da er en overraskelse, og kan også variere hvis du ringer flere ganger.

TELEFONNUMMERET DU RINGER I NORGE ER 56 99 99 58

Når du ringer dette norske nummeret, får du høre en meny der du kan velge hvilket av de ni operaselskapene (eller festivalene) i Europa du vil "reise" til. Menyen går fra 1-9, og du taster da ett av disse sifrene på telefonen din. Du trenger ikke å vente til hele menyen er lest opp, hvis du allerede har bestemt deg.

Språk: Telefonguidene fra Bergen Nasjonale Opera vil snakke norsk og/eller engelsk (avhengig av den enkelte person). Velger du et av de utenlandske operaselskapene/festivalene, skal alle telefonguidene der kunne snakke engelsk – i tillegg til morsmålet, og eventuelt også flere andre språk.

Alle vil kunne guide deg videre i denne backstage-opplevelsen, som vi håper blir både overraskende og vakker. Etter at du har pratet med en av telefonguidene, vil de servere deg et musikkstykke eller andre lydopptak fra deres opera-produksjon – eller du kan selv velge å hoppe videre til et helt annet operaselskap. Kanskje du til og med får lyst til å ta hele rundreisen til alle ni?

ALLE TELEFONNUMMER
Her er hele listen over telefonnummer, avhengig hvor du ringer fra:

Norge: +47 56 99 99 58
Nederland: +31 (0)20 -7168 434
Storbritannia: +44 (0)207 741 0077
Sveits: +41 (0) 445 800 526
Belgia: +32 (0) 240 19133
Tyskland: +49 (0) 202 7169 9414
Spania: +34 914 146
Sverige: +46 (0) 850 662
Finland: + 358 923 195 616
Danmark: +45 787 237 03
Østerrike: +43 720 022 865
Polen: +48 221 530 708
Frankrike: +33 (0) 170 759 181 I
Irland: +353 (0) 144 7529
Italia: +39 (0) 236 049 224

Siste nyheter

Tmp f4ff7852 a148 4c35 851b 0985d0b5329f

Opera-pasjen på skuletur

Pasjen har med seg gull og perler når han er ute på førjulstur i lag med dei to operapedagogane Stian og Martina

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.

Robin hood nhb

Frå Robin Hood til Jascha Heifetz

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel, også frå Hollywood.