Hopp til innhold

WORKSHOP PÅ ISLAND  MED FUTURE OPERA

Sensuelle lyder og klanguttrykk du kanskje ikke har hørt før, er under utvikling på Island, hvor de to komponistene bak Future Opera har workshop med fire mentorer, musikere og sangere.

Det blåser stiv kuling utenfor det vakre kulturhuset Harpa på Reykjavik, men innenfor veggene koker det, når musikere og komponister over tre dager skal videreutvikle to operaer av Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due. Komponistene selv er i førersetet, og forklarer energisk hvordan et piano også kan spilles på med spisepinner, og om stemmeklanger som skal utforske rommet mellom det ekstatiske og det frustrerte.

Future Opera består av to individuelle operaer, hvor et felles tema er kommunikasjon. Kanskje utilsiktet blir temaet dobbelt interessant i dynamikken rundt hvordan komponistene skal forklare og samarbeide med resten av teamet for å ferdigstille operaen - sammen.

Forstår du hva jeg sier? Snakker vi forbi hverandre? er blant tematikken i Future Opera, som består av Exaudi av Bara Gisladottir og Language is a skin av Peder Barrat-Due.

Peder Og Bara

1. EXAUDI
- Operaen er inspirert av problemer vi kjenner igjen i våre egne liv, som for eksempel klimasaken, men også vestlige luksusproblemer som gjerne blir blåst ut av all proporsjon. En rød tråd er hvordan kommunikasjon i dag foregår adskilt fra realitetene som omgir oss, sier Bara Gisladottir om stykket.

Hennes opera er et produkt av fem små historier, hvor tematikken og det å skape atmosfære og tekstur i musikken er fellesnevnere.

2. LANGUAGE IS A SKIN
Peder Barratt-Dues verk utforsker kommunikasjon mellom et par som ønsker å elske hverandre. Lengsel, ekstase og frustrasjon synes vevet inn i musikken.

- Jeg har tatt utgangspukt i en bok av Roland Barthes, “A Lover’s Discourse: Fragments”, fra 1977. Operaen starter med et sitat som er hentet derfra, “Language is a skin” og deretter, “I rub my language against the other”. Operaen utforsker kommunikasjon, hvordan språket, det abstrakte, kan føles rent fysisk. Dette gjenspeiles ikke bare i dynamikken imellom sopran og tenor, men også imellom instrumentalistene. Når kommunikasjon mislykkes er kanskje da språket føles overføldig, som om en bare gir, men aldri får noe tilbake.

Island Workshop 7

WORKSHOPS MED MENTORER, SANGERE OG MUSIKERE
Operaen, som har urpremiere på Festspillene i Bergen 2020, er bestilt av Bergen Nasjonale Opera og Íslenska óperan i samarbeid. To sangere og seks musikere stilles til rådighet når de to komponistenes svært forskjellige musikalske uttrykk nå skal tas et steg videre under workshops i kulturhuset Harpa på Island.

Også erfarne mentorer står til komponistenes rådighet underveis. Komponist Ondrej Adamek (Tsjekkia), regissør Sjaron Minailo (Nederland), dramaturg Krystian Lada (Polen) og dirigent Stephen Higgins (Storbritannia) veileder komponistene fra idé til premiere.

På workshopen blir operaene spilt for første gang, med musikere og sangere. Underveis kommer det frem nyanser komponistene ikke har tenkt på, eller trodd var viktig. For eksempel etterlyser både sangere og musikere noter som minimerer bruk av improvisasjon, som begge har inkorporert i stykkene sine, men som altså ikke fungerer like lett i praksis. All input tas videre til neste workshop, når en bearbeidet versjon skal ta enda et steg videre i Grieghallen.

Island Workshop 1

HVA ER OPERA I DAG
En ting det blir snakket mye om på workshopen er hva opera egentlig er og skal være i dagens sammenheng. Det poengteres at opera, som mange oppfatter som omtrent 10 bestselgere ledet av Mozart, Puccini og Beethoven, i utgangspunktet aldri var skrevet med tanke på at de skulle vare i hundrevis av år. Det var nuet, et forsøk på å gjenskape det greske drama, som ble fremført. Rossini skrev f.eks. 7-10 operaer per år, mens dagens komponister skriver samme antall i sin levetid. Kanskje har det blitt vanskeligere å lage ny opera, når kunstformen oftest sees i en feilaktig historisk sammenheng?

Det er langt på kveld når vi pakker sammen og vandrer ut i Reykjaviks gater, på jakt etter et koselig sted å spise. Intense musikalske diskusjoner glir over i en konkurranse om hvem som er modigst i møte med den islandske nasjonalretten Hákarl, som på godt norsk kan oversettes til råtten hai. Den uventede salmiakk-i-nesen opplevelsen er en fin påminner om det viktige i å være til stede i det her og nå.

Island Workshop 13

OM BESTILLINGSVERKET
Future Opera er bestilt av Bergen Nasjonale Opera og Íslenska óperan i samarbeid og har urpremiere på Cornerteateret under Festspillene i Bergen 2020. Etter forestillingene i Bergen 23. og 24. mai, reiser Future Opera videre til Europas viktigste festival for ny musikkdramatikk, Operadagen Rotterdam, før den spilles i Reykjavik under Dark Music Days i 2021.

Presenteres av Bergen Nasjonale Opera og Íslenska óperan i samarbeid med Festspillene i Bergen

Oppdatering våren 2020: På grunn av Covid-19 er både urpremieren på Future Opera under Festspillene i Bergen og gjestespillet hos Operadagen Rotterdam i år AVLYST.

Mer informasjon om Future Opera

Siste nyheter

Ian Marcus Bjørsvik og Annika Beinnes

Sangtalent som blomstrer

To unge vestlendinger som begge studerer i København var blant de mange som sang på OperaPub i begynnelsen av april – ikke minst sammen med flere sangstudenter fra Manchester og også Bergen.

Synopsis

Kva skjer i Gianni Schicchi?

Ein diger arv, eit forelska par – og ein djevelsk smart Gianni Schicchi. Her er handlinga i den komiske einaktaren som våre akademistar skal få bryne seg på sommaren 2022.

Eivind i Svinehallen:)

Takk til alle som kom på Den glade enke 2.0!

Eit godt publikum vil alltid påverka resultatet på scenen – takk til alle som kom - de gjorde oss betre, og de gav oss ei kjærkomen stadfesting om at me framleis er ynskja, og at me er ein naudsynt del av samfunnet.

DGE Dani Enken ny 1

Ble operasanger på fest

Ungdomsopprøret hennes var å starte å synge opera – først og fremst som en spøk. Nå er Kari Postma en av våre etablerte solister og vår glade enke.

Norma Balean som Den glade enke

Enkefeber i Bergen gjennom 100 år

Den glade enke har gått sin seiersgang på opera- og teaterscenene siden stykket hadde sin aller første premiere tilbake i 1905 – og Bergen er heller ikke noe unntak.