Hopp til innhold

Sesongen 2019/2020 er lansert!

Velkommen til en ny sesong med storslått opera og sensasjonelle sangere! Her er noe for alle tilstander, i et program som spenner fra det besettende og groteske til det hevngjerrige og morsomme.

Se etter det nye sesongprogrammet på din favorittkafé, restaurant eller på biblioteket! Om du vil sikre deg de beste setene allerede i dag finner du linker til billettkjøp på programsidene våre.

SWEENEY TODD av Sondheim
Den djevelske barbereren fra Fleet Street

Blodig hevn, kjærlighet og saftige kjøttpaier er noen av ingrediensene når musikalenes mester Stephen Sondheim serverer frydefulle grøss i klassikeren om Sweeney Todd. Bergens nye stjerne, Caroline Wettergreen, synger Johanna sammen med et internasjonalt topplag solister, ledet av barytonen Michael Mayes i tittelrollen og Bergen Filharmoniske Orkester.

Musikal i scenisk konsert

6., 7. og 8. november 2019 i Grieghallen

MER INFO OG BILLETTER

PETER GRIMES av Britten
- A complete success. The Times

Endelig er den kritikerroste oppsetningen som triumferte under Festspillene i Bergen og Edinburgh International Festival tilbake. De enkle og virkningsfulle regigrepene til Vera Rostin Wexelsen bidro til at britisk presse i 2017 kåret forestillingen til et av årets absolutte klassiske høydepunkter.

Forestillingen skal på turné til Bergen (21. november), Oslo (23. november) og London (30. november). Sjefdirigent Edward Gardner står i spissen for stort orkester, tre ulike kor og en lang rekke solister når fiskeren Peter Grimes møter bygdedyrets mistanker etter at to unge gutter forsvinner fra båten hans.

Scenisk konsert i Grieghallen
21. november 2019

MER INFO OG BILLETTER

LA CLEMENZA DI TITO av Mozart
Rå maktkamp, begjær og intens kjærlighet

Altoppslukende begjær settes inn i et politisk drama som i “House of Cards”, mens Mozarts musikk leverer all den skjønnhet og heftige følelser som vi forventer fra mesternes mester. Regissør Rodula Gaitanou flytter handlingen fra antikken til vår tid og gjør operaen sjokkerende relevant. I hovedrollene finner du Charles Workman som Tito og Lauren Fagan er hans hevngjerrige motpart Vitellia.

Med Edvard Grieg Kor og Bergen Filharmoniske Orkester.

Fullscenisk opera i Grieghallen

21., 23., 25., og 27. mars 2020

MER INFO OG BILLETTER

SALOME av Strauss
Opera på sitt mest ekstreme til Festspillenes åpningskonsert i 2020

Grotesk, erotisk, forbudt, psykotisk, utuktig, makaber - Salome tar for seg de ekstreme yttergrensene ved menneskets mørkeste tilbøyeligheter. Denne grøsseren av en opera er basert på Oscar Wildes tekst, med eksplosiv og glitrende musikk av Strauss.

Salome er en samproduksjon mellom Bergen Nasjonale Opera, Musikkselskapet Harmonien og Festspillene i Bergen.

Scenisk konsert i Grieghallen
20. og 22. mai 2020

MER INFO

SE HELE OPERASESONGEN 2019/20

Du finner det nye sesongprogrammet på din favorittkafé, restaurant og på biblioteket!

Eller les programmet i nettformat her

Siste nyheter

Beate Mordal

Beate Mordal er Artist-in-Residence i 2019/2020

Grieg Foundation har tildelt kr 100 000 til det nye programmet Artist-in-Residence, som gir BNO og Bergen en mulighet til å vise frem en strålende ung norsk sanger i en rekke produksjoner, og hjelpe til med å utvikle sangerens karriere ved å tilby muligheter til å jobbe sammen med høyt anerkjente solister, regissører og dirigenter.

Janie Dee

Intervju med Janie Dee

- En cabaret er som selve livet, sier Janie Dee, man vet aldri hva som kommer til å skje. Karrieren til den prisbelønte britiske sangeren og skuespilleren spenner fra dans, musikaler og teater til film. Hun vever tråder fra sin imponerende karriere inn i showet som kommer til Bergen 5. oktober.

Sweeney Blogg

Grøss og gru - og sosial brodd

Først var den nye musikalen om demonbarberen Sweeney Todd tenkt for det lille formatet. Fremført tett på publikum i en intim sal med få kulisser, ville den groteske handlingen fra viktoriatidens London sette en støkk i publikum, mente komponisten. "I know what you want," sa regissøren, "but let's make it big."

Keiser Nero

I selvransakelsens øyeblikk

Rett foran øynene til imperiets nykronede keiser ble det fremført en voldelig og gripende opera, som om man skuet like inn i keiserdømmets undergang. Mozarts nye opera, La clemenza di Tito, var som en fremtidsvisjon, et trollspeil, noe ingen hadde sett maken til.