Hopp til innhold

Kulissene er her!

Det er en sitrende spenning i luften denne tidlige søndagsmorgenen. Så skjer det vi har ventet på: Tre ruvende trailere ruller langsomt opp utenfor Grieghallen. De har kjørt hele veien fra Wien for å levere kulissene som skal ramme inn historien om Werther og Charlotte.

Dramaet utspiller seg i en liten tysk by rundt slutten av 1800-tallet. Kulissene inkluderer et håndmalt sceneteppe på 18 x 9 meter, vegger, vindu, møbler til en stue og et bibliotek. For å nevne noe.

TEAM WERTHER
20 personer står klare når alt skal på plass i Grieghallen. Det tar to dager å få det hele montert, hvis alt går etter planen. Først må den omfattende scenebelysningen på plass. Hele 179 lyskastere og 2 følgekastere skal henges radvis og høyt over scenen.

Deretter kan monteringen av selve kulissene finne sted. Det er et tidkrevende arbeid, som krever presisjon og tålmodighet.

SAMARBEID
Vår dyktige samarbeidspartner Bright har lang erfaring innenfor områdene lys, lyd, sceneutstyr og tekstiler, så for oss er det mest bare å følge spent med mens kulissene bygges - og en liten landsby dukker opp der det bare for noen få dager siden satt et orkester.

DESIGN AV TUNGVEKTER
Regissør og designer Antony McDonald regnes som en veteran i opera- og teaterverdenen, og har i sin lange karriere vært designer for store operahus som La Scala og Metropolitan Opera. McDonald har vunnet flere designpriser, blant annet hos Bolsjoj-teatret i Moskva og ved Royal Shakespeare Company i London.

Til Werther har Antony McDonald latt seg inspirere av den danske maleren Vilhelm Hammershøis (1864­–1916) stemningsfulle interiører, preget av naturlig lys. Alt dette er gjenskapt i scenografien, med den hensikt å la lys og skygge fremstå som en refleksjon av de elskendes følelser.

Hammershoi

PRODUSERT I WIEN
Selve produksjonen av kulissene er det ART for ART, spesialister innen opera og teater, som står bak. Verkstedet er Østerrikes største, med en stab på rundt 360 og en fast kundeliste som inkluderer Statsoperaen i Wien.

TRANSPORT
Så er vi tilbake der vi startet. Trailerne står parkert utenfor etter en lang reise gjennom Europa. Og vi sitter her i en tom sal, mer enn litt spent, og klar for å få alt på plass og detaljene finpusset før premieren 16. mars.

__

WERTHER Romantisk opera av Jules Massenet

Spilles 16., 18., 20. og 22. mars 2019 i Grieghallen Ny produksjon av Bergen Nasjonale Opera Presenteres i samarbeid med Musikkselskapet Harmonien

MER INFORMASJON OG BILLETTER

Siste nyheter

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.

Beate Mordal

Beate Mordal er Artist-in-Residence i 2019/2020

Grieg Foundation har tildelt kr 100 000 til det nye programmet Artist-in-Residence, som gir BNO og Bergen en mulighet til å vise frem en strålende ung norsk sanger i en rekke produksjoner, og hjelpe til med å utvikle sangerens karriere ved å tilby muligheter til å jobbe sammen med høyt anerkjente solister, regissører og dirigenter.