Hopp til innhold

Kulissene er her!

Det er en sitrende spenning i luften denne tidlige søndagsmorgenen. Så skjer det vi har ventet på: Tre ruvende trailere ruller langsomt opp utenfor Grieghallen. De har kjørt hele veien fra Wien for å levere kulissene som skal ramme inn historien om Werther og Charlotte.

Dramaet utspiller seg i en liten tysk by rundt slutten av 1800-tallet. Kulissene inkluderer et håndmalt sceneteppe på 18 x 9 meter, vegger, vindu, møbler til en stue og et bibliotek. For å nevne noe.

TEAM WERTHER
20 personer står klare når alt skal på plass i Grieghallen. Det tar to dager å få det hele montert, hvis alt går etter planen. Først må den omfattende scenebelysningen på plass. Hele 179 lyskastere og 2 følgekastere skal henges radvis og høyt over scenen.

Deretter kan monteringen av selve kulissene finne sted. Det er et tidkrevende arbeid, som krever presisjon og tålmodighet.

SAMARBEID
Vår dyktige samarbeidspartner Bright har lang erfaring innenfor områdene lys, lyd, sceneutstyr og tekstiler, så for oss er det mest bare å følge spent med mens kulissene bygges - og en liten landsby dukker opp der det bare for noen få dager siden satt et orkester.

DESIGN AV TUNGVEKTER
Regissør og designer Antony McDonald regnes som en veteran i opera- og teaterverdenen, og har i sin lange karriere vært designer for store operahus som La Scala og Metropolitan Opera. McDonald har vunnet flere designpriser, blant annet hos Bolsjoj-teatret i Moskva og ved Royal Shakespeare Company i London.

Til Werther har Antony McDonald latt seg inspirere av den danske maleren Vilhelm Hammershøis (1864­–1916) stemningsfulle interiører, preget av naturlig lys. Alt dette er gjenskapt i scenografien, med den hensikt å la lys og skygge fremstå som en refleksjon av de elskendes følelser.

Hammershoi

PRODUSERT I WIEN
Selve produksjonen av kulissene er det ART for ART, spesialister innen opera og teater, som står bak. Verkstedet er Østerrikes største, med en stab på rundt 360 og en fast kundeliste som inkluderer Statsoperaen i Wien.

TRANSPORT
Så er vi tilbake der vi startet. Trailerne står parkert utenfor etter en lang reise gjennom Europa. Og vi sitter her i en tom sal, mer enn litt spent, og klar for å få alt på plass og detaljene finpusset før premieren 16. mars.

__

WERTHER Romantisk opera av Jules Massenet

Spilles 16., 18., 20. og 22. mars 2019 i Grieghallen Ny produksjon av Bergen Nasjonale Opera Presenteres i samarbeid med Musikkselskapet Harmonien

MER INFORMASJON OG BILLETTER

Siste nyheter

Tmp f4ff7852 a148 4c35 851b 0985d0b5329f

Opera-pasjen på skuletur

Pasjen har med seg gull og perler når han er ute på førjulstur i lag med dei to operapedagogane Stian og Martina

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.

Robin hood nhb

Frå Robin Hood til Jascha Heifetz

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel, også frå Hollywood.