Hopp til innhold

300 BERGENSERE TOK LONDON MED STORM

«In a word, electrifying». Publikum og kritikere lovpriser historien om fiskeren Peter Grimes, som med sine 300 medvirkende fra Bergen satte London på hodet i helgen. 180 sang i det imponerende koret, her er noen av deres historier fra den eventyrlige suksessen.

Britiske anmeldere går nærmest av hengslene for vår Peter Grimes. Fem stjerner, som tilsvarer terningkast 6 her hjemme. Fra tre av Londons største aviser. Det er nesten uhørt.

The Times ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ - An emotion-shredding performance

The Guardian ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ - Electrifying performance of visceral power

Evening Standard ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ - Ice-cold relevance of Britten's classic

TRENDET PÅ TWITTER
Også i sosiale medier forårsaket operaen en storm, hvor #PETERGRIMES på konsertkvelden var blant de fem mest omtalte #taggene i Storbritannia, og faktisk over #BREXIT


Twitter Storm

KORET I PETER GRIMES
Fire kor sto på scenen i London i helgen, sammen med Bergen Filharmoniske Orkester og 12 solister i Royal Festival Hall, på tampen av en turné som startet i Grieghallen 21. november. Prestisjeprosjektet Peter Grimes, operaen om fiskeren som utstøtes av sine egne, ble genierklært av et unisont britisk pressekorps i 2017, og har også besøkt Den Norske Opera & Ballett før helgens konsert i London.

- The choral singing was electrifying throughout. The Guardian

Samuel Winter på 13 år er den yngste og Magne Skrede på 72 en av de eldste på scenen. Blant kormedlemmene finnes dessuten nesten alle typer yrker. Noe som passer som hånd i hanske med fortellingen om fiskeren Peter Grimes, hvor koret skal representere innbyggerne i en bygd som via ryktespredning og med tragisk utfall dømmer fiskeren til galskap og selvmord. Bygdedyret i all sin gru, og havets ubarmhjertighet, gjenspeiles i koret både lydmessig og visuelt.

Yngst og Eldst

– Alle i koret følte at de eide denne historien, dette stykket er ganske enkelt en del av vår felles kulturarv, sier kormester Håkon Matti. For historien er lite operatisk som sådan, her er ingen eventyr, gullkroner eller sopraner som dør i 20 minutter. Benjamin Brittens opera ble til i kombinasjon av britens hjemlengsel og et av hans hjertebarn, individets kamp mot massene. I Peter Grimes kjemper fiskeren for å vinne lokalsamfunnets respekt, men får sine drømmer knust av ryktespredning og utstøtelse.

– De føles som en storm som kommer fykende over Nordsjøen, skriver kritikeren fra Classical Iconoclast om koret

KRITIKERROST REGISSØR
Vera Rostin Wexelsen, som har regien på stykket, lovprises i pressen for sine enkle, men effektive regigrep.

En av kritikerne trekker frem at de, med sine kostymer i blått, grått og grønt, står som et symbol på selve havet og dets styrke.

- Koret representerer et samfunn alle lett kan kjenne seg igjen i, hvor felles holdninger kan være med på å gjøre det vanskelig for noen som er litt annerledes. Det har vært viktig å få frem karakterene i historien, slik at publikum ikke opplever en rekke med solister som synger sanger fra Peter Grimes, men en handling de kan leve seg inn i, utdyper Vera Rostin Wexelsen.

- Vera Rostin Wexelsen’s staging drew vivid characterisations from the cast. The Evening Standard

Regissør Vera Rostin Wexelsen

TEAMARBEID OG FØDSEL
For et profesjonelt orkester er turnélivet et karrierevalg, men for et kor, som i all hovedsak består av amatører, er det et imponerende maskineri som settes i gang. Det blir mye reising, som da nesten alle tok toget fra Bergen til Oslo. Barnepass, fri fra jobben, tannlegetimer og til og en fødsel måtte planlegges rundt en tre uker lang prøveplan og påfølgende turnévirksomhet.

– Vi fikk nettopp melding om at et nytt kormedlem ble født i helgen, annonserte kormester Skrede opprømt i en lunsjpause.

Lille Ruben kom overraskende til verden bare to timer etter at sanger Mari Aurlien var kommet hjem fra forestillingen i Oslo, og over tre uker før tiden. Aurlien skulle egentlig vært med til London, men måtte altså avlyse i siste liten.

Juleforberedelser og annet har også gått de fleste hus forbi.

– Oj, er det første søndag i advent i dag, utbryter en av sopranene overrasket, og endte opp med å måtte bestikke sin datter med den dyreste adventskalenderen, etter den ifølge datteren utilgivelige forseelsen.

EN SVÆR FAMILIE
Prøvene til stykket startet helt tilbake i mai, men de siste ukene av november har det vært så godt som fullt kjør hver dag med prøver for kor og solister, inkludert en tre-dagers plateinnspilling og konserter.

- To uker med hardt arbeid, lite søvn og ingen fritid, som kulminerer i de helt store konsertopplevelsene med stående ovasjon og kjempetilbakemeldinger, gjør at vi deler de helt store følelsene. Vi blir som en stor familie. Jeg bare knuseelsker alle disse menneskene, sier Trude Sletteland fra Bergen Filharmoniske Kor med et stort smil.

Også solistene føler det spesielle samholdet i koret. Klemmer og kommentarer som «thank you for letting us be part of this amazing musical family» og «this has been a once in a lifetime experience» sitter løst.

FRYKTLØS 13-ÅRING
Rollen som lærlingen til Peter Grimes, hvis eneste strofe er et imponerende dødsskrik, spilles av Samuel Winter.

- Det var en helt utrolig opplevelse å stå på scenen med Stuart Skelton. Mye av min rolle i operaen er å være redd, og når Stuart synger med så mye volum og kraft som han gjør, så er det ganske enkelt å spille redd. Han er ellers en utrolig hyggelig fyr, som det har vært veldig kjekt å jobbe og bli kjent med.

- Det har vært helt fantastisk å bli kjent med så mange fine folk og være en del av en så stor og profesjonell produksjon. Alle tok veldig godt imot meg, og gjorde det lett for meg å spille min rolle, utdyper han om opplevelsen.

TRE GENERASJONER TENORER
Med på turnéen er også noe så sjeldent som tre generasjoner tenorer. Kormester Håkon Matti Skredes far Magne og sønn Mathias er nemlig med i koret.

Magne Skrede har over 30 års erfaring med korvirksomhet, blant annet fra Domkantoriet, og ble introdusert til Peter Grimes allerede for 20 år siden.

– Jeg er veldig stolt, utbryter pensjonisten, som er en velkjent mann i hele kormiljøet i Bergen etter en lang karriere som sanglærer på Steinerskolen.

Tre Generasjoner Tenorer Foto Monika Kolstad

Magne Skrede har bare sunget et par år i koret som ledes av sønnen, som også teller barnebarnet blant sine medlemmer.

– Saklig sett synes jeg han er flink, svarer han beskjedent på spørsmål om innsatsen til sin i 2016 Grammy-nominerte sønn, Håkon Matti Skrede. Og Mathias er en svært fin tenorsanger, legger han til om barnebarnet.

For Mathias Skrede på 18 år er det også stort å få være med på turnéen til Peter Grimes, selv om han debuterte hos Bergen Nasjonale Opera allerede for 7 år siden og har sunget på utallige konserter med både Bergen Guttekor og Collegium Musicum.

– Jeg vil tilbake til London og synge, det er mye gøyere enn skolen, annonserer Mathias.

Og det er ikke så rart med tanken på mottakelsen kor, orkester, dirigent og solister fikk i storbyen!

Edward Gardner and Bergen Philharmonic Orchestra

UVANLIG RESPONS FRA PUBLIKUM
Publikummet i London er kjent for å være av den kresne sorten, kanskje en refleksjon av britenes sedvanlig høflige og beherskede adferd.

Men nå har de altså besøk av en dirigent de kjenner godt, med et stykke som av The Spectator ble kalt «The best Peter Grimes I’ve ever seen» i 2017.

Et første hint om en uvanlig reaksjon kom allerede etter første akt, med stormende applaus fra salen. Og da andre akt startet måtte den tydelig populære dirigenten Edward Gardner tilsynelatende roe ned gemyttene før han kunne komme i gang. Det hører med til historien at hans fans gråt åpenlyst da han først tok over som sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester og skulle tilbringe mye av sin tid i Bergen. Nå er han tilbake i London, med et verk han er ekspert på, og et solistlag og orkester som i 2017 ble lovprist av britisk presse.

– Bergen Filharmoniske Orkester, ledet av Edward Gardner, er et partnerskap av de helt store. I Peter Grimes leverer de stadig nye dybder i dette tragiske mesterverket. The Times

Da siste tone rant ut i sjøen, mens fiskeren Peter Grimes sank båten og fant evig hvile i havdypet, lot Gardner dirigentstaven bli hengende i luften. Ikke engang et pust kunne høres i over 30 sekunder. Så slapp han taket og publikum bokstavelig talt spratt ut av setene og belønnet kor, orkester, solister, og sin egen Edward Gardner, med en stående applaus og rett og slett brøl av en type som sjelden høres i noen konserthall i London.

Peter Grimes presenteres av Bergen Nasjonale Opera og Musikkselskapet Harmonien.
Disse fire korene er med: Bergen Filharmoniske Kor, Edvard Grieg Kor, Royal Northern College of Music Choir og Collegium Musicum Kor.

Denne sceniske konserten ble første gang framført 30. mai 2017 i samarbeid med Festspillene i Bergen og Bergen Nasjonale Opera, deretter framført 17. august 2017 på Edinburgh International Festival.

Konserten arrangeres med generøs støtte fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen. Gjestespillene i Oslo og London gjennomføres med generøs støtte fra Trond Mohn.

Siste nyheter

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansarinna Marietta.

Robin hood nhb

Frå vedunderbarn til Hollywood-komponist

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel.

Eivind Flesland web

Kunst og kultur i motgangstider

Vi treng eit styrka kulturliv som beredskap - dette vert eit tema på Arendalsuka, der eg skal snakka med politikarar om dei store spørsmåla. Er kultur på deira liste, eller berre noko me syslar med i medgongstider?