Hopp til innhold

- Det 20. århundrets Mozart

- Katja Kabanova er som en vellykket Ibsen-oppsetning, forteller tidligere festspilldirektør Per Boye Hansen. Samtidig hyller han komponisten som en av de største.

Per Boye Hansen er nå sjef for den tsjekkiske nasjonaloperaen i Praha, og reiser til Bergen for å overvære premieren på Katja Kabanova i Grieghallen.

- Janáček er en av de største komponistene, mener Per Boye Hansen, og han er av den klare oppfatning at de fleste mener at han er en av de største i det 20. århundret. Der levner det ingen tvil.

Se videoinnslaget under:

- Hans opera har en vitalitet og en dramatisk nerve. Han makter å gjøre opera til ordentlig teater. Du kan følge tekst og handling. Det er en form for realisme, ulik Wagners store mytologiske figurer. Her er vi tett på menneskene.

- Dette er en av de operaene jeg føler at jeg blir dratt ordentlig inn i handlingen og kan sitte og oppleve det slik som jeg gjør i en vellykket Ibsen-oppsetning.

Han er sikker på at Katja Kabanova vil være en åpenbaring for de som ikke har sett eller hørt dette verket før.
- Jeg kaller han det 20. århundrets Mozart, Janáček er et geni som overgår det meste.

Per Boye Hansen skryter også av regissør Barbora Horáková Joly, som er en av de mest begavede og dyktige operaregissørene internasjonalt for tiden.
- Så jeg er sikker på at dette vil komme til å bli en helt spesiell begivenhet man ikke bør gå glipp av.

Den erfarne operadirektøren skryter også av sangerlaget, og trekker spesielt fram islandske Arnheiður Eiríksdóttir som tidligere i år vant Thaliaprisen for beste sangprestasjon i Tsjekkia. Og tittelrolleinnehaver Ausrine Stundyte er en av de sterkeste sangerskuespillerne.
- Hun har en kraft på scenen som er helt spesiell, forteller Per Boye Hansen.

Siste nyheter

Tmp f4ff7852 a148 4c35 851b 0985d0b5329f

Opera-pasjen på skuletur

Pasjen har med seg gull og perler når han er ute på førjulstur i lag med dei to operapedagogane Stian og Martina

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.

Robin hood nhb

Frå Robin Hood til Jascha Heifetz

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel, også frå Hollywood.