Hopp til innhold

- Stjernelag solister. NRK

Tryllefløyten begeistrer både publikum og presse! Her kan du lese utdrag fra anmeldelsene.

NRK ved Eystein Sandvik - Terningkast 5

NRK melder om stjernesangere og mørk scenemagi i Grieghallen. Her er et lite utdrag:

- Stjernelag av sangere.

- På solistsiden er denne forestillingen en fryd fra ende til annen.

- Linard Vrielink synger Taminos arier uanstrengt og med ungdommelig glød.

- Sopran Mari Eriksmoen viser nok en gang at hun er en av vår tids virkelig gode Paminaer.

- Amerikanske Rainelle Krause har den nødvendige blandingen av kraft og akrobatikk som må til for at Nattens dronnings arier virkelig skal ta av.

- Danske Stephen Milings velklingende bassrøst gjør Sarastro til en skremmende aktuell karismatisk lederfigur.

- Mest imponerende er likevel nederlandske Thomas Oliemans, som klarer å skape en Papageno for vår tid, selv med mye original tekst (på tysk!).

Les hele anmeldelsen, av NRKs Eystein Sandvik, i denne lenken. Da får du også mer innblikk i hvordan plottet har blitt endret av regissøren bak produksjonen, Simon McBurney.

- På solistsiden er denne forestillingen en fryd fra ende til annen. NRK

Bergens Tidende ved Maja Skanding - Terningkast 5

BT melder at den umenneskelig høye tonen satt som et skudd, og triller 5 på terningen. Her er et lite utdrag:

- Klarte for eksempel Nattens dronning å nå den trestrøkne f-en? Svaret er ja. Ikke bare satt den umenneskelig høye tonen som et skudd, solist Rainelle Krause sang den sittende i en manuell rullestol, trillende rundt på scenen for egen maskin. En imponerende sangteknisk prestasjon.

Spesielt flott omtale får også Mari Eriksmoen, Thomas Oliemans og Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse av Eivind Gullberg Jensen:

- Hjemmefavoritten Mari Eriksmoen var glitrende som Pamina, og sopranen fikk Griegsalen til å sitre under soloene sine.

- Barytonen (Thomas Oliemans) hadde en imponerende trygghet både i stemmen, i det sceniske nærværet og i den hemningsløse flørtingen med publikum.

- I opera er det tross alt musikken som er viktigst, og det musikalske var upåklagelig under operasjef og dirigent Eivind Gullberg Jensens ledelse.

- Noe av det beste ved denne oppsetningen var at orkestermusikerne ble medspillere i handlingen, ved at de hadde regi og bidro til stemning og komikk. Slik ble helheten mer levende.

Les mer i BT (abo)

- Hjemmefavoritten Mari Eriksmoen var glitrende som Pamina, og sopranen fikk Griegsalen til å sitre under soloene sine. Bergens Tidende

Siste nyheter

Eivind dirigerer festival

Ellevill allsang til Beethoven

Billie Eilish vs. Beethoven? Sjekk allsangen når 20 000 unge musikkelskere tar helt av på rockefestival i Nederland, dirigert av operasjef Eivind Gullberg Jensen!

F 01132 farge

Skrek i skogen – ble stjernesopran

Ausrine Stundyte har hovedrollen i Bergen Nasjonale Operas mektige hovedproduksjon denne høsten, Katja Kabanova av Leoš Janáček. Hør henne fortelle historien bak suksessen!

Opera ved fjorden sommerakademi 2023

Kom med gladnyheten på sommerakademiet!

Gjennom tildeling på til sammen 2,1 millioner kroner i årene 2024-26 sikrer Sparebankstiftelsen DNB langt på vei at Bergen Nasjonale Opera kan videreføre sommerakademiet Opera ved fjorden de neste tre årene!

Annika Beinnes som Adele på sommerakademiet Opera ved fjorden 2023

En sensasjonell debut

Våren 2024 debuterer Annika Beinnes som profesjonell operasanger ved Bergen Nasjonale Opera.

OVF23 dag3 foto Monika Kolstad 4

Se bilder og video

Høydepunkt fra Flaggermusen og hele akt 4 av La bohème er noe av det akademistene på Opera ved fjorden sommerakademi øver på før konsertene 29. juni og 1. juli.