- Stjernelag solister. NRK
Tryllefløyten begeistrer både publikum og presse! Her kan du lese utdrag fra anmeldelsene.
NRK ved Eystein Sandvik - Terningkast 5
NRK melder om stjernesangere og mørk scenemagi i
Grieghallen. Her er et lite utdrag:
- Stjernelag av sangere.
- På solistsiden er denne forestillingen en fryd fra ende til annen.
- Linard Vrielink synger Taminos arier uanstrengt og med ungdommelig glød.
- Sopran Mari Eriksmoen viser nok en gang at hun er en av vår tids virkelig gode Paminaer.
- Amerikanske Rainelle Krause har den nødvendige blandingen av kraft og akrobatikk som må til for at Nattens dronnings arier virkelig skal ta av.
- Danske Stephen Milings velklingende bassrøst gjør Sarastro til en skremmende aktuell karismatisk lederfigur.
- Mest imponerende er likevel nederlandske Thomas Oliemans, som klarer å skape en Papageno for vår tid, selv med mye original tekst (på tysk!).
Les hele anmeldelsen, av NRKs Eystein Sandvik, i denne lenken. Da får du også mer innblikk i hvordan plottet har blitt endret av regissøren bak produksjonen, Simon McBurney.
- På solistsiden er denne forestillingen en fryd fra ende til annen. NRK
Bergens Tidende ved Maja Skanding - Terningkast 5
BT melder at den umenneskelig høye tonen satt som et skudd, og triller 5 på terningen. Her er et lite utdrag:
- Klarte for eksempel Nattens dronning å nå den trestrøkne f-en? Svaret er ja. Ikke bare satt den umenneskelig høye tonen som et skudd, solist Rainelle Krause sang den sittende i en manuell rullestol, trillende rundt på scenen for egen maskin. En imponerende sangteknisk prestasjon.
Spesielt flott omtale får også Mari Eriksmoen, Thomas Oliemans og Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse av Eivind Gullberg Jensen:
- Hjemmefavoritten Mari Eriksmoen var glitrende som Pamina, og sopranen fikk Griegsalen til å sitre under soloene sine.
- Barytonen (Thomas Oliemans) hadde en imponerende trygghet både i stemmen, i det sceniske nærværet og i den hemningsløse flørtingen med publikum.
- I opera er det tross alt musikken som er viktigst, og det musikalske var upåklagelig under operasjef og dirigent Eivind Gullberg Jensens ledelse.
- Noe av det beste ved denne oppsetningen var at orkestermusikerne ble medspillere i handlingen, ved at de hadde regi og bidro til stemning og komikk. Slik ble helheten mer levende.
- Hjemmefavoritten Mari Eriksmoen var glitrende som Pamina, og sopranen fikk Griegsalen til å sitre under soloene sine. Bergens Tidende