Hopp til innhold

- Stjernelag solister. NRK

Tryllefløyten begeistrer både publikum og presse! Her kan du lese utdrag fra anmeldelsene.

NRK ved Eystein Sandvik - Terningkast 5

NRK melder om stjernesangere og mørk scenemagi i Grieghallen. Her er et lite utdrag:

- Stjernelag av sangere.

- På solistsiden er denne forestillingen en fryd fra ende til annen.

- Linard Vrielink synger Taminos arier uanstrengt og med ungdommelig glød.

- Sopran Mari Eriksmoen viser nok en gang at hun er en av vår tids virkelig gode Paminaer.

- Amerikanske Rainelle Krause har den nødvendige blandingen av kraft og akrobatikk som må til for at Nattens dronnings arier virkelig skal ta av.

- Danske Stephen Milings velklingende bassrøst gjør Sarastro til en skremmende aktuell karismatisk lederfigur.

- Mest imponerende er likevel nederlandske Thomas Oliemans, som klarer å skape en Papageno for vår tid, selv med mye original tekst (på tysk!).

Les hele anmeldelsen, av NRKs Eystein Sandvik, i denne lenken. Da får du også mer innblikk i hvordan plottet har blitt endret av regissøren bak produksjonen, Simon McBurney.

- På solistsiden er denne forestillingen en fryd fra ende til annen. NRK

Bergens Tidende ved Maja Skanding - Terningkast 5

BT melder at den umenneskelig høye tonen satt som et skudd, og triller 5 på terningen. Her er et lite utdrag:

- Klarte for eksempel Nattens dronning å nå den trestrøkne f-en? Svaret er ja. Ikke bare satt den umenneskelig høye tonen som et skudd, solist Rainelle Krause sang den sittende i en manuell rullestol, trillende rundt på scenen for egen maskin. En imponerende sangteknisk prestasjon.

Spesielt flott omtale får også Mari Eriksmoen, Thomas Oliemans og Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse av Eivind Gullberg Jensen:

- Hjemmefavoritten Mari Eriksmoen var glitrende som Pamina, og sopranen fikk Griegsalen til å sitre under soloene sine.

- Barytonen (Thomas Oliemans) hadde en imponerende trygghet både i stemmen, i det sceniske nærværet og i den hemningsløse flørtingen med publikum.

- I opera er det tross alt musikken som er viktigst, og det musikalske var upåklagelig under operasjef og dirigent Eivind Gullberg Jensens ledelse.

- Noe av det beste ved denne oppsetningen var at orkestermusikerne ble medspillere i handlingen, ved at de hadde regi og bidro til stemning og komikk. Slik ble helheten mer levende.

Les mer i BT (abo)

- Hjemmefavoritten Mari Eriksmoen var glitrende som Pamina, og sopranen fikk Griegsalen til å sitre under soloene sine. Bergens Tidende

Siste nyheter

Stilling ledig S Foto fra Flaggermusen av Magnus Skrede

Ledig stilling: Direktør

Bergen Nasjonale Opera søker etter direktør i fast 100 % stilling fra høsten 2024. Søknadsfrist 17. juni.

OVF23 Akademiorkesteret

«Verdensmestere» til Os

Sommerakademiet Opera ved fjorden har et stjernelag, som både studentene og publikum får nyte godt av.

Henning Larsen Grieg Hallen Grieghallen Round2 Copyrights by KVANT 1

Slik vil Griegkvartalet se ut

- Med vinnerprosjektet Kontrapunkt vil Griegkvartalet fremstå med en arkitektonisk utforming og funksjonalitet, som vil vitalisere Bergen og tilføre byen noe helt nytt, forteller juryleder Anne-Grete Strøm-Erichsen.

Sangere Tryllefloyten collage web

Kva skjer i Tryllefløyten på Oseana?

Skal du vere med på torsdagskonserten 27. juni? Først kan du bli betre kjend med fuglefangaren Papageno og dei andre rollene i denne kompakte versjonen av Mozarts opera.