Hopp til innhold

Opplevde selv et mirakel

- Denne operaen er hentet rett ut av min egen barndom, fortalte komponisten bak Amahl og de tre vise menn, Gian Carlo Menotti, i forbindelse med stykkets 50-årsjubileum.

Urpremieren til Amahl og de tre vise menn fant sted på selveste julaften i 1951. Det er den første opera som ble skrevet for TV og ble raskt en juletradisjon i USA – slik at hele familien så Amahl og de tre vise menn foran fjernsynet på julaften. Og komponisten selv, Gian Carlo Menotti (1911-2007), som også skrev fortellingen i stykket, var klar på en ting.
- Denne operaen er først og fremst skrevet for at barna skal like den.


Ble raskt en juletradisjon
Det tok heller ikke lang tid før Amahl og de tre vise menn ble en juletradisjon på amerikanske skoler, der skolebarn var med på å fremføre operaen før jul. Og det sies at veldig mange amerikanske barn fikk sitt første møte med opera gjennom denne forestillingen.

Komponisten kom til USA sent i tenårene etter å ha vokst opp på landsbygda i Italia.
- I min barndom var det ingen julenisse. Det var de tre hellige konger, på vei til Jesus-barnet, som leverte gavene om kvelden etter at vi hadde lagt oss. Og jeg husker flere julaftener jeg synes jeg hørte at kamelene deres stanset utenfor, fortalte Menotti.

En av mange oppsetninger av Amahl og de tre vise menn siden 1951


Var selv avhengig av krykker
I historien om Amahl og de tre vise menn kommer også de tre kongene, de vise menn, og banker på døren til den fattige gjetergutten Amahl og hans mor. Samtidig er det flere likheter fra Menottis eget liv i denne historien.
- Slik som Amahl, så var jeg også avhengig av krykker for å kunne gå. En dag tok min barnepasser meg med til en kirke i nærheten av landsbyen der jeg ble født. Jeg ble velsignet og plutselig kunne jeg gå, slik også Amahl på mirakuløst vis plutselig kan gå i historien, fortalte Menotti i forbindelse med 50-årsjubileet i 2001.

Amahl og hans mor har et nært forhold, slik Gian Carlo selv hadde til sin mor.
- Hun hadde en enorm innflytelse på min barndom. Samtidig lot hun meg dra til USA som tenåring for å studere musikk akkurat som moren til Amahl lar han dra med de tre kongene, sier Menotti og formidler at det er samme kjærlighet i Amahl og de tre vise menn som han selv opplevde som barn. Og dette er hans måte å ønske god jul på.
- Jeg hadde en enestående barndom, og det er noe av den følelsen jeg ønsker å formidle.


Forestillingen har blitt vist en rekke ganger i tradisjonelle kostymer og scenografi

I videoen under kan du se første gang den ble vist på TV og der komponisten selv introduserte forestillingen:

Denne artikkelen ble publisert høsten 2022, da Bergen Nasjonale Opera satte opp Amahl og de tre vise menn for første gang. I desember i år (2024) er vi tilbake igjen med en ny guttesopran i tittelrollen som Amahl.

Siste nyheter

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.

Robin hood nhb

Frå Robin Hood til Jascha Heifetz

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel, også frå Hollywood.

Korngold

Ei reise gjennom Korngolds liv

Bli med på ei tidsreise i livet til komponisten Korngold, frå åra som vedunderbarn i Wien, til eksil i Hollywood – og forsøka på nytt fotfeste etter krigen.