Med hjertet i Mozart
- Det er noe med melodiene og energien i musikken til Mozart som gjør den helt uimotståelig, sier pianist og toastmaster Frode Skag Storheim i Trippel Mozart på DNS i september.
Allerede som 10-åring var Frode Skag Storheim fortapt i Mozart etter at hans mor hadde kjøpt en cd med «Mozart hits».
- Særlig ouverturen til Figaros bryllup gjorde enormt inntrykk på meg med en gang, og den er fortsatt en av mine absolutte favoritter, forteller Frode og samtidig er han også svært glad i en rekke av de andre Mozart-perlene som vil finne veien til Trippel Mozart på Den Nationale Scene.
Alltid til stede
Komponisten og mennesket Mozart har også fulgt pianisten, kåsøren, pedagogen og foredragsholderen tett i hans profesjonelle liv.
- Jeg spilte mye Mozart som student, og avslutningskonserten i min mastergrad inneholdt klaverkonserten nummer 24 i c-moll, sier Skag Storheim, og legger til at denne konserten tilfeldigvis ble holdt 5. desember 2016, som var nøyaktig på dagen 225 år etter at Mozart døde – og det på samme ukedag også – rett og slett en mektig opplevelse.
- Og selv om jeg ikke spiller Mozart hver eneste uke nå, er han alltid til stede.
God for menneskestemmen
Og Mozart er definitivt til stede i programmet til Bergen Nasjonale Opera nå i høst. Sammen med fem unge sangere i alderen 22 til 33 år - i tillegg til Edvard Grieg Guttekor - skal 34 år gamle Frode lede en ung og vital gjeng som skal tolke Mozart.
- Jeg må si at jeg gleder meg til å akkompagnere disse strålende sangerne, og sammen skal vi jobbe oss gjennom de tre mest kjente operaene hans. Mozart var god til å skrive musikk for menneskestemmen også og var vel en av de første – og fremdeles en av de beste – til å bruke musikken til å bygge karakterer i en dramatisk handling.
- Vi har plukket ut mye kjent stoff. Hvis du er fast operagjenger eller om man bare har hørt litt så vil jeg tro at her er det noe som alle vil dra kjensel på.
Advarer om god stemning
I tillegg til å sitte ved flygelet og akkompagnere sangerne skal også Frode Skag Storheim på en underholdende måte ta publikum med på en reise til både Mozart og den tiden han levde i.
- Jeg må advare om at det kommer til å bli ordspill – og en tørrvittig og god stemning rundt sangene, smiler han lurt, før han legger til:
- Det er lett å tenke i dag at Mozart bare er kos og søtt, men husk at hans operaer på den tiden var ganske krass politisk satire. Selve skuespillet om Figaros bryllup ble jo forbudt, og det er viktig å ha i mente, at Mozart går både i musikk og handling dypere enn det umiddelbart lette og ledige som det ved første øye- og ørekast kan virke som.