Hopp til innhold

Wenche Foss sin signatur-rolle

Wenche Foss sin signatur-rolle

Den glade enke har vært en gjenganger på opera- og teaterscener verden over siden stykket hadde premiere i Wien i 1905.

I Bergen har den oftest blitt spilt på Store Scene på Den Nationale Scene, fra første gangen i 1908 og frem til foreløpig siste gangen i 1969 med blant andre Lothar Lindtner i rollen som Zeta.

Dette vil vi komme tilbake til i en senere artikkel, for her presenterer vi nemlig et bilde fra forestillingen på DNS i 1939 der ingen ringere enn Wenche Foss spilte tittelrollen og skapte stor begeistring i Bergen.

Wenche Foss spilte siden denne rollen senere både på Centralteatret (1948) og Nationaltheatret (1957). Dette er også en av de rollene som blir trukket frem når Wenche Foss sitt teaterliv blir oppsummert, og ble som en signaturrolle for henne.

Her er en video fra oppsetningen på Centralteateret ni år etter at hun spilte i Den glade enke i Bergen. Nå bringer Bergen Nasjonale Opera denne arven videre, dog i en helt ny versjon, men der Kari Postma skal gi nytt liv til blant annet Vilja-sangen.

Foto: Teaterarkivet i Bergen – Fotografi fra Den Nationale Scenes produksjon av Den glade enke.

Siste nyheter

Rigging Pelleas og Melisande foto Åsmund Færavaag 3

Nå rigges kulissene!

Det nærmer seg premiere på Pelléas og Mélisande, og ennå er det mange detaljer som skal på plass!

Maurice Maeterlinck

Genierklært nobelprisvinner

Maurice Maeterlinck ble tildelt Nobelprisen i litteratur i 1892 . Han var en av samtidens viktigste forfattere, og Pelléas og Mélisande er det mest kjente teaterstykket han skrev.

Eivind Gullberg Jensen

En opera du blir forført av

- Jeg satt bare med øynene igjen og lyttet til den uendelig vakre musikken, forteller Eivind Gullberg Jensen om Pelléas og Mélisande.

Julien Behr og Sofia Nesje Enger 1

Ble operastjerne ved en tilfeldighet

Den franske tenoren Julien Behr har de siste 15 årene opptrådt i ledende roller på operahus både i Asia, Nord-Amerika og Europa. Men det var egentlig advokat han ønsket å bli.

Eivind Gullberg Jensen 151025 2

Starten av operaløftet?

Bergen Nasjonale Opera fekk i dag ei varig auke i driftstilskot på 1,5 MNOK frå Kulturdepartementet.