Hopp til innhold

Vårkonsert på sykehjem

Edvard Grieg Kors konsert på Siljuslåtten sykehjem inneholder ikke mindre enn en verdenspremiere på sanger av Edvard Grieg! Se konserten i opptak her.

Grieg ble så inspirert da han leste Arne Garborgs diktsyklus Haugtussa i 1895, at han komponerte hele 12 sanger i løpet av en måned - men ikke alle fikk plass i sangsyklusen. Nå har huskomponisten til Edvard Grieg Kor, Tyrone Landau, funnet frem og arrangert disse sangene. Det er stort at hittil ukjent kunst av nettopp Grieg, som så vakkert levendegjør ung kjærlighet, norsk natur og store følelser, blir urfremført for sykehjem.

KONSERTSERIE FØR FESTIVAL
Fire konserter, inspirert av årstidene, lader opp til festivalen Siste Kapittel 18. og 19. juni. Vårkonserten med Edvardg Grieg Kor er tredje i rekken. Den ble fremført på Siljuslåtten sykehjem og strømmet til alle helseinstitusjonene i Norge via Oseana Live. Nå er konserten tilgjengelig for alle.

Se konserten her

URFREMFØRING PÅ SYKEHJEM
For beboere på sykehjem kan en god kulturopplevelse gi et avbrekk i en monoton hverdag, vekke til live minner og gi opplevelser av fellesskap. En konsert inne på et sykehjem kan også oppleves som forstyrrende og invaderende. I våre prosjekter vektlegger vi godt samarbeid på forhånd og fleksibilitet underveis i konserten for å minimere risikoen for slike negative opplevelser.

Konserten du her får se, ble gjennomført med 15 meters avstand til publikum. På grunn av smittevernhensyn fikk bare et par avdelinger lov til å være til stede i atrium. Edvard Griegs vårkonsert er altså eksklusiv i ordets opprinnelige, og doble, forstand; det er en “spesiell fremføring av meget høy standard” og det er “noe som utelukker andre enn de særlig utvalgte”. For oss i Siste kapittel minner denne dobbeltheten oss på to viktige områder som vi i fellesskap må ta et større ansvar for:

  1. Vi må samarbeide aktivt og målrettet for et rikt kulturtilbud til publikummere med nedsatt funksjon, herunder beboere på sykehjem
  2. Vi må anlegge et livsløpsperspektiv når vi arbeider for et inkluderende kulturliv, og i prosessen være bevisst makt, status og fordeling av ressurser. Hvem er de særlig utvalgte?

Vi tror at et ambisiøst og godt samarbeid mellom helsefeltet og kulturlivet er avgjørende for at personer som bor på institusjon, eller som bor hjemme med store funksjonsutfordringer, skal ha en meningsfull hverdag og gode tjenester.

Det er med stor glede og iver at vi utforsker muligheter og utvikler prosjekter med våre samarbeidspartnere innen kultur og helse. I forbindelse med denne konserten ønsker vi å rette en spesiell takk til Edvard Grieg Kor, Bergen sanitetsforening, Bergen Nasjonale Opera, Bergen kommune, og ikke minst ledelsen, ansatte, pårørende og beboere på Siljuslåtten sykehjem.

Vi ønsker dere en fredelig påskehøytid, og håper at denne konserten både kan gi et avbrekk i en utfordrende hverdag og at den kan inspirere til ambisiøs inkludering.

Av Anna Helle Valle / Festivalsjef Siste Kapittel

Les mer om festivalen Siste Kapittel

Siste nyheter

Ian Marcus Bjørsvik og Annika Beinnes

Sangtalent som blomstrer

To unge vestlendinger som begge studerer i København var blant de mange som sang på OperaPub i begynnelsen av april – ikke minst sammen med flere sangstudenter fra Manchester og også Bergen.

Synopsis

Kva skjer i Gianni Schicchi?

Ein diger arv, eit forelska par – og ein djevelsk smart Gianni Schicchi. Her er handlinga i den komiske einaktaren som våre akademistar skal få bryne seg på sommaren 2022.

Eivind i Svinehallen:)

Takk til alle som kom på Den glade enke 2.0!

Eit godt publikum vil alltid påverka resultatet på scenen – takk til alle som kom - de gjorde oss betre, og de gav oss ei kjærkomen stadfesting om at me framleis er ynskja, og at me er ein naudsynt del av samfunnet.

DGE Dani Enken ny 1

Ble operasanger på fest

Ungdomsopprøret hennes var å starte å synge opera – først og fremst som en spøk. Nå er Kari Postma en av våre etablerte solister og vår glade enke.

Norma Balean som Den glade enke

Enkefeber i Bergen gjennom 100 år

Den glade enke har gått sin seiersgang på opera- og teaterscenene siden stykket hadde sin aller første premiere tilbake i 1905 – og Bergen er heller ikke noe unntak.