Hopp til innhold

Storsatsing på barn og unge

Edvard Grieg Kor innleder en ny tung satsing på barn og unge i 2019. Kr 800.000 blir satt av til drift av barnekor og ungdomskor, utvikling av langsiktighet i samarbeidet mellom korene og etablering av en integrert administrasjon.

Edvard Grieg Kor vil nå tilby en helhetlig musikkopplæring fra 6-18 år, som i tillegg til korsang og konsertfremførelser på høyt nivå vil innbefatte lørdagsskoler med stemmetrening og musikkteoretisk opplæring. EGK ansetter fire dirigenter samt pianist til å jobbe med barnekorene, Irene Winter blir prosjektleder for barn og unge og Håkon Matti Skrede er kunstnerisk leder for programmet.

- Det er helt fantastisk at vi nå, 10 år etter oppstart av barnekorene, tar et viktig steg i retning av varig og organisert satsing på vår yngste og viktigste rekrutteringsgruppe. Barnekorene har disse årene hatt betydelig suksess, og med disse nye grepene satser vi på økende rekruttering i årene fremover, samt fortsatt tett medvirkning i profesjonelle forestillinger i Grieghallen, eksempelvis Bergen Nasjonale Operas oppsetning av En Midtsommernattsdrøm og konserter med BFO/FiB, sier Håkon Matti Skrede

Glade Gutter

Simon Kirkbride, daglig leder i EGK, har lenge båret på et ønske om å styrke korutvikling i Bergen og omegn:

- Vi i EGK har i mange år ønsket å investere tyngre i barnekorene. De har vært et sentralt element i vår overordnede strategi for korutvikling i regionen. Etter at bevilgningene fra Kulturdepartementet og Bergen Kommune økte i 2019, ønsker vi å styrke ressursene for opplæring og utvikling av jente- og guttekorene. Vi er glad for å annonsere at kr 400.000 settes av til drift av de fire barnekorene, og ytterlige 400.000 for drift av Edvard Grieg ungdomskor. Dette representerer 40% av det totale budsjettet for egenproduksjon, og viser at vi tar arbeidet med å utvikle fremtidens sangere og regionens sangmiljø på største alvor. Simon Kirkbride, daglig leder, Edvard Grieg Kor AS

Edvard Grieg kors arbeid har de senere år bidratt til en markant heving av kvaliteten på kormiljøet i Bergen. Dette viser seg i form av formidable korprestasjoner i produksjoner med Bergen Filharmoniske Orkester og Bergen Nasjonale Opera hvor EGK inngår, men også i form av en generell heving av amatør-kormiljøet i hele regionen. Den nye satsingen vil ytterligere styrke vokalmusikken i regionen og bidra til å rekruttere erfarne sangere, lærere og instruktører for de neste generasjoner.

LES OGSÅ: Samarbeid gir 3 millioner ekstra til Edvard Grieg Kor

En midtsommernattsdrøm

EDVARD GRIEG BARNEKOR
Korene består av 4 grupper: Guttekoret hovedkor, Guttekoret aspirantkor, Jentekoret hovedkor og Jentekoret aspirantkor. Korene har 38 ukentlige øvelser i året i tillegg til lørdagsskoler, seminarer og konserter. Korene rekrutterer fra alle bydeler, og har som mål å være Bergens fremste arena for korsang og vokalopplæring for barn og unge.

GUTTEKORET
Bergen Guttekor har i en årrekke vært et fast tilskudd i Bergens musikkliv gjennom deltagelser med Bergen Nasjonale Opera og Bergen Filharmoniske Orkester. Guttene trenes i klassisk guttesopransang, opera og storscene-medvirkning samt generell kormusisering.

JENTEKORET
Bergen Jentekor har samarbeidsprosjekter med den suksessrike UngOpera ved Hå kulturskole og trener i bel canto-sang, harmonilære og generell korsang.

EDVARD GRIEG UNGDOMSKOR
Edvard Grieg ungdomskor er et kor på høyt nivå for ungdommer i alderen 16-26. Når barnekorsangerne når denne alderen er det en naturlig overgang til ungdomskoret, som også rekrutterer fra hele landet. Koret er en arena for utvikling av spisskompetanse i sangteknikk og korsang og forbereder sangerne på en høyere musikkutdanning eller aktiv og kompetent deltagelse i amatørmusikklivet.

Siste nyheter

Beate Mordal

Beate Mordal er Artist-in-Residence i 2019/2020

Grieg Foundation har tildelt kr 100 000 til det nye programmet Artist-in-Residence, som gir BNO og Bergen en mulighet til å vise frem en strålende ung norsk sanger i en rekke produksjoner, og hjelpe til med å utvikle sangerens karriere ved å tilby muligheter til å jobbe sammen med høyt anerkjente solister, regissører og dirigenter.

Janie Dee

Intervju med Janie Dee

- En cabaret er som selve livet, sier Janie Dee, man vet aldri hva som kommer til å skje. Karrieren til den prisbelønte britiske sangeren og skuespilleren spenner fra dans, musikaler og teater til film. Hun vever tråder fra sin imponerende karriere inn i showet som kommer til Bergen 5. oktober.

Sweeney Blogg

Grøss og gru - og sosial brodd

Først var den nye musikalen om demonbarberen Sweeney Todd tenkt for det lille formatet. Fremført tett på publikum i en intim sal med få kulisser, ville den groteske handlingen fra viktoriatidens London sette en støkk i publikum, mente komponisten. "I know what you want," sa regissøren, "but let's make it big."

Keiser Nero

I selvransakelsens øyeblikk

Rett foran øynene til imperiets nykronede keiser ble det fremført en voldelig og gripende opera, som om man skuet like inn i keiserdømmets undergang. Mozarts nye opera, La clemenza di Tito, var som en fremtidsvisjon, et trollspeil, noe ingen hadde sett maken til.