Hopp til innhold

Beate Mordal er Artist-in-Residence i 2019/2020

Grieg Foundation har tildelt kr 100 000 til det nye programmet, som gir BNO og Bergen en mulighet til å vise frem en strålende ung norsk sanger i en rekke produksjoner, og hjelpe til med å utvikle sangerens karriere ved å tilby muligheter til å jobbe sammen med høyt anerkjente solister, regissører og dirigenter.

– Vi er glade for å støtte Beate Mordal som Grieg Foundation Artist-in-Residence 2019/2020 ved Bergen Nasjonale Opera. Mordal er en begavet kunstner, og det er en glede at Bergen og Hordaland vil oppleve hele spekteret av hennes talent. Grieg Foundation

Programmet Grieg Foundation Artist-in-Residence gir BNO og Bergen en mulighet til å vise frem en strålende ung norsk sanger i en rekke produksjoner, samtidig som vi hjelper til med å utvikle sangerens karriere ved å tilby muligheter til å jobbe sammen med høyt anerkjente solister, regissører og dirigenter. Dette gir også publikum muligheten til å bli kjent med nye talenter.

– Beate Mordal er en spesiell artist, som kombinerer en suveren stemme med sjelden scenetilstedeværelse. BNO er heldig som får sjansen til å jobbe med henne gjennom hele sesongen og gleder oss over den spesielle energien og talentet hun bringer til vår scene, sier operasjef Mary Miller.

Koloratursopranen Beate Mordal fra Molde ble uteksaminert fra Operaakademiet ved Det Kongelige Teater i København i 2015, før hun debuterte som Papagena/Tryllefløyten ved operaen der. I Paris Opera-konkurransen ved Theâtre Champs-Elysées i 2017 ble hun antatt som en av finalistene, og senere samme år tolket hun Pamina både ved Opera Østfold i Halden og ved Longborough Opera Festival i England. Sommeren 2018 sang hun rollen som Echo i Ariadne auf Naxos på Festival d’Aix en Provence, og våren 2019 finner du henne i rollen som Najade i samme opera ved Théâtre des Champs-Elysées i Paris. Sesongen 2018/19 spilte hun Micaela i kammerversjonen av Carmen på vår vestlandsturné, og i 2019/20 er hun tilbake, blant annet som Servilia i La clemenza di Tito av Mozart.

– Jeg er ekstremt takknemlig, beæret og stolt over å få denne muligheten. Helt siden min første jobb i 2017 med Bergen Nasjonale Opera, har jeg ikke møtt annet enn enorm støtte og tillit til det jeg gjør. Hele organisasjonen er som en familie som gjør sitt ypperste for å få deg til å føle deg som en stjerne. Dette har gitt meg og gir meg pågangsmot, styrke og mer selvtillit som sanger. Bergen er også en av Norges fineste byer – så jeg gleder meg til hver gang jeg får jobbe der, sier Beate Mordal.

Hør Beate Mordal synge Servilias arie "S'altro che lagrime" fra operaen "La clemenza di Tito" av Mozart. I mars har hun rollen som nettopp Servilia når operaen settes opp i Grieghallen (premiere 21. mars).

Siste nyheter

Janie Dee

Intervju med Janie Dee

- En cabaret er som selve livet, sier Janie Dee, man vet aldri hva som kommer til å skje. Karrieren til den prisbelønte britiske sangeren og skuespilleren spenner fra dans, musikaler og teater til film. Hun vever tråder fra sin imponerende karriere inn i showet som kommer til Bergen 5. oktober.

Sweeney Blogg

Grøss og gru - og sosial brodd

Først var den nye musikalen om demonbarberen Sweeney Todd tenkt for det lille formatet. Fremført tett på publikum i en intim sal med få kulisser, ville den groteske handlingen fra viktoriatidens London sette en støkk i publikum, mente komponisten. "I know what you want," sa regissøren, "but let's make it big."

Keiser Nero

I selvransakelsens øyeblikk

Rett foran øynene til imperiets nykronede keiser ble det fremført en voldelig og gripende opera, som om man skuet like inn i keiserdømmets undergang. Mozarts nye opera, La clemenza di Tito, var som en fremtidsvisjon, et trollspeil, noe ingen hadde sett maken til.

La clemenza di Tito

Handlingen i La clemenza di Tito

En farlig forelskelse, mordforsøk og tilgivelse. Her er en oppsummering av Mozarts opera, som har premiere i Grieghallen våren 2020.