Hopp til innhold

Beate Mordal er Artist-in-Residence i 2019/2020

Grieg Foundation har tildelt kr 100 000 til det nye programmet, som gir BNO og Bergen en mulighet til å vise frem en strålende ung norsk sanger i en rekke produksjoner, og hjelpe til med å utvikle sangerens karriere ved å tilby muligheter til å jobbe sammen med høyt anerkjente solister, regissører og dirigenter.

– Vi er glade for å støtte Beate Mordal som Grieg Foundation Artist-in-Residence 2019/2020 ved Bergen Nasjonale Opera. Mordal er en begavet kunstner, og det er en glede at Bergen og Hordaland vil oppleve hele spekteret av hennes talent. Grieg Foundation

Programmet Grieg Foundation Artist-in-Residence gir BNO og Bergen en mulighet til å vise frem en strålende ung norsk sanger i en rekke produksjoner, samtidig som vi hjelper til med å utvikle sangerens karriere ved å tilby muligheter til å jobbe sammen med høyt anerkjente solister, regissører og dirigenter. Dette gir også publikum muligheten til å bli kjent med nye talenter.

– Beate Mordal er en spesiell artist, som kombinerer en suveren stemme med sjelden scenetilstedeværelse. BNO er heldig som får sjansen til å jobbe med henne gjennom hele sesongen og gleder oss over den spesielle energien og talentet hun bringer til vår scene, sier operasjef Mary Miller.

Koloratursopranen Beate Mordal fra Molde ble uteksaminert fra Operaakademiet ved Det Kongelige Teater i København i 2015, før hun debuterte som Papagena/Tryllefløyten ved operaen der. I Paris Opera-konkurransen ved Theâtre Champs-Elysées i 2017 ble hun antatt som en av finalistene, og senere samme år tolket hun Pamina både ved Opera Østfold i Halden og ved Longborough Opera Festival i England. Sommeren 2018 sang hun rollen som Echo i Ariadne auf Naxos på Festival d’Aix en Provence, og våren 2019 finner du henne i rollen som Najade i samme opera ved Théâtre des Champs-Elysées i Paris. Sesongen 2018/19 spilte hun Micaela i kammerversjonen av Carmen på vår vestlandsturné, og i 2019/20 er hun tilbake, blant annet som Servilia i La clemenza di Tito av Mozart.

– Jeg er ekstremt takknemlig, beæret og stolt over å få denne muligheten. Helt siden min første jobb i 2017 med Bergen Nasjonale Opera, har jeg ikke møtt annet enn enorm støtte og tillit til det jeg gjør. Hele organisasjonen er som en familie som gjør sitt ypperste for å få deg til å føle deg som en stjerne. Dette har gitt meg og gir meg pågangsmot, styrke og mer selvtillit som sanger. Bergen er også en av Norges fineste byer – så jeg gleder meg til hver gang jeg får jobbe der, sier Beate Mordal.

Hør Beate Mordal synge Servilias arie "S'altro che lagrime" fra operaen "La clemenza di Tito" av Mozart. I mars har hun rollen som nettopp Servilia når operaen settes opp i Grieghallen (premiere 21. mars).

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.