Hopp til innhold

Fra modell til kulisser

Scenografien til Werther er en storslått affære, inspirert som den er av nordiske malerier fra slutten av 1800-tallet. Å besøke verkststedet bak kulissene er en unik opplevelse. I en gigantisk hall tar maleri og vegger form, mellom hendene til spesialister på teater- og operakulisser.

Werther, som hadde premiere i 1892, er en opera i høyromantisk stil av Jules Massenet, basert på en bok av Goethe fra 1774.

DESIGN AV TUNGVEKTER
Regissøren Antony McDonald står også bak både scenografien og kostymedesignet i operaen. Han regnes som en veteran i opera- og teaterverdenen, og har i sin lange karriere vært designer for store operahus som La Scala og Metropolitan Opera. McDonald har vunnet flere designpriser, blant annet hos Bolsjoj-teatret i Moskva og ved Royal Shakespeare Company i London.

LYS OG SKYGGE
I vår oppsetning av Werther har McDonald forlatt rokokkotiden fra Goethes bestselger, og satt det estetiske uttrykket til tiden operaen ble skrevet i. Kulissene er inspirert av den danske maleren Vilhelm Hammershøis (1864­–1916) lyse, stemningsfulle interiører. Hammershøi var ekspert på lys, som i hans malerier alltid slippes inn, med slående skyggevirkninger. McDonald har gjenskapt alt dette i scenografien, slik at de elskendes indre emosjoner får tre uforstyrret frem i sin rene form.

Hammershoi

PRODUSERT I WIEN
Selve produksjonen av kulissene er det ART for ART, spesialister innen opera og teater, som tar seg av. Verkstedet er Østerrikes største, med en stab på rundt 360 og en fast kundeliste som inkluderer Statsoperaen i Wien. Scenografi, dekorasjoner, skulpturer, møbler, maleri og kostymer - alt kan produseres her.

PROSESSEN
Hvordan blir en produksjon til? Det hele starter med at designeren lager en miniatyr-modell av scenen, basert på Grieghallens størrelse og tekniske muligheter. Denne vil forøvrig stå på utstilling i Grieghallens foajé under spilleperioden. Det neste som skjer er at BNO setter produksjonen av scenografien ut på anbud. Hvem som får jobben avhenger av pris og kvalitet.

Miniatyr-modellen blir så lagt til grunn for selve utformingen. I Werther vil det blant annet bli levert et landskapsmaleri på rundt 11 x 6 meter, en stue og et bibliotek (fullt utstyrt med bøker og møbler). Helhetsinntrykket blir som tatt ut av et maleri, en passende ramme for den inderlige forelskelsen mellom Werther og Charlotte, hovedpersonene i operaen.

BILDER FRA VERKSTEDET
BNOs produksjonssjef har vært på befaring på verkstedet sammen med designer Antony McDonald, for å sjekke at alt ser fint ut og diskutere detaljer. Her er noen bilder fra besøket. Hvordan det blir til slutt, må du komme i Grieghallen for å se!

Siste nyheter

Asle og Alida - Musikk av Bent Sørensen

Første korprøve

Denne uken startet Edvard Grieg Vokalensemble innstuderingen av Bent Sørensens helt nye musikk til Asle og Alida.

Don Giovanni web Foto Magnus Skrede

ETTERSØKT: Il Commendatore

Vil du spele rolla som gjenferd, og med myndig røyst skremme din eigen mordar? Vi søkjer no ein bass som kan fylle rolla som Il Commendatore i operaen Don Giovanni under sommarakademiet vårt i juni.
SØKNADSFRIST: 23. FEBRUAR