Hopp til innhold

Fra modell til kulisser

Scenografien til Werther er en storslått affære, inspirert som den er av nordiske malerier fra slutten av 1800-tallet. Å besøke verkststedet bak kulissene er en unik opplevelse. I en gigantisk hall tar maleri og vegger form, mellom hendene til spesialister på teater- og operakulisser.

Werther, som hadde premiere i 1892, er en opera i høyromantisk stil av Jules Massenet, basert på en bok av Goethe fra 1774.

DESIGN AV TUNGVEKTER
Regissøren Antony McDonald står også bak både scenografien og kostymedesignet i operaen. Han regnes som en veteran i opera- og teaterverdenen, og har i sin lange karriere vært designer for store operahus som La Scala og Metropolitan Opera. McDonald har vunnet flere designpriser, blant annet hos Bolsjoj-teatret i Moskva og ved Royal Shakespeare Company i London.

LYS OG SKYGGE
I vår oppsetning av Werther har McDonald forlatt rokokkotiden fra Goethes bestselger, og satt det estetiske uttrykket til tiden operaen ble skrevet i. Kulissene er inspirert av den danske maleren Vilhelm Hammershøis (1864­–1916) lyse, stemningsfulle interiører. Hammershøi var ekspert på lys, som i hans malerier alltid slippes inn, med slående skyggevirkninger. McDonald har gjenskapt alt dette i scenografien, slik at de elskendes indre emosjoner får tre uforstyrret frem i sin rene form.

Hammershoi

PRODUSERT I WIEN
Selve produksjonen av kulissene er det ART for ART, spesialister innen opera og teater, som tar seg av. Verkstedet er Østerrikes største, med en stab på rundt 360 og en fast kundeliste som inkluderer Statsoperaen i Wien. Scenografi, dekorasjoner, skulpturer, møbler, maleri og kostymer - alt kan produseres her.

PROSESSEN
Hvordan blir en produksjon til? Det hele starter med at designeren lager en miniatyr-modell av scenen, basert på Grieghallens størrelse og tekniske muligheter. Denne vil forøvrig stå på utstilling i Grieghallens foajé under spilleperioden. Det neste som skjer er at BNO setter produksjonen av scenografien ut på anbud. Hvem som får jobben avhenger av pris og kvalitet.

Miniatyr-modellen blir så lagt til grunn for selve utformingen. I Werther vil det blant annet bli levert et landskapsmaleri på rundt 11 x 6 meter, en stue og et bibliotek (fullt utstyrt med bøker og møbler). Helhetsinntrykket blir som tatt ut av et maleri, en passende ramme for den inderlige forelskelsen mellom Werther og Charlotte, hovedpersonene i operaen.

BILDER FRA VERKSTEDET
BNOs produksjonssjef har vært på befaring på verkstedet sammen med designer Antony McDonald, for å sjekke at alt ser fint ut og diskutere detaljer. Her er noen bilder fra besøket. Hvordan det blir til slutt, må du komme i Grieghallen for å se!

Siste nyheter

Elizaveta Agrafenina

Grieg in Bergen - Festival 12. - 31. juli

Sopranen Elizaveta Agrafenina fra vårt talentprogram Unge Stemmer er ukens gjesteblogger. Hun ble i 2020 uteksaminert av Musikkonservatoriet i Amsterdam med høyeste karakterer - og i sommer har hun egen konsert på festivalen. Her forteller Elizaveta om veien til profesjonell sanger og konserten «The Mystery of the Muses».

Griegkvartalet

Vi søker Markeds- og kommunikasjonssjef

Kan du merkevare- og publikumsutvikling? Har du erfaring fra kulturbransjen og innsikt i norsk kulturpolitikk? Er du god til å pleie pressekontakter og finne fram til de beste historiene? Er du innforstått med de utfordringene som utvikling og vedlikehold av sponsorrelasjoner kan medføre? Da vil vi treffe deg!

Mary Miller

Bon voyage, Mary!

Mary Miller går av etter 10 år som operasjef for Bergen Nasjonale Opera