Hopp til innhold

Se de vakre kostymene i Werther

Kostymene lages av skreddere vi deler med The Metropolitan og andre store operahus verden rundt. Kostymesjef hos Bergen Nasjonale Opera, Cathrine Ahlsen, har vært på besøk for å sjekke at alt blir klart til premieren 16. mars. Her får du en video med siste nytt fra kostymefronten!

Når en fullscenisk opera skal planlegges begynner man ofte over to år i forveien. Det må til for å sikre seg de beste samarbeidspartnerne, og solister som er like skreddersydd til rollen som kostymene de har på seg.

SKREDDERE I TOPPKLASSE
I Bergen har vi ikke våre egne skreddere, slik de har ved operaen i Oslo. En av kostymesjefens viktigste roller er å velge riktige skreddere til jobben, innenfor budsjettet. Da blir det ofte slik at hovedrollenes kostymer blir tillagt ekstra oppmerksomhet, da de ikke bare skal være vakre, men også sitte perfekt på sangeren, slik at de både kan synge og bevege seg uten problemer. Prøv det i korsett, så vet du hva vi mener!

Das Gewand i Düsseldorf regnes som et av de beste skredderverkstedene i Europa, og har store operahus som The Metropolitan i New York på kundelisten. Til Werther lager de kostymene til de fire hovedpersonene i dramaet.

KOSTYMER FRA ÅRHUNDRESKIFTET
Operaen Werther av Massenet hadde premiere i Wien i 1892, og designeren bak vår nye produksjon har lagt handlingen til rundt denne tiden. Kvinnenes mote er fortsatt dominert av S-formen et godt korsett lager, og herremoten er stilig med vide frakker, hatt og tre-delt dress.

Bildet: Skisse av kjolene den kvinnelige hovedrollen Charlotte, som synges av Catriona Morison

Charlottes tre kjoler

DESIGNPROSESSEN
Det første som skjer etter at designeren har bestemt seg for hvilken epoke han vil legge dramaet til, er at skisser til kostymene blir sendt først til oss i Bergen Nasjonale Opera, og om alt passer innenfor de økonomiske rammene, videre til erfarne skreddere. Disse tolker skissene og leverer forslag til utforming basert på egenproduserte kostymemønster.

Når skredderne har fått nøyaktige mål av solistene starter produksjonen. Kostymet blir da laget med rom for justeringer, som skjer i Grieghallen i ukene før operaens premiere. Da får solistene prøve på kostymet og finjustering finner sted slik at alt passer perfekt.

SE HVORDAN KOSTYMENE LAGES
Bli med vår kostymesjef Cathrine på besøk til skredderne hos Das Gewand - og nyt den vakre skredderkunsten i kostymene til operaen Werther!

Siste nyheter

Rigging Pelleas og Melisande foto Åsmund Færavaag 3

Nå rigges kulissene!

Det nærmer seg premiere på Pelléas og Mélisande, og ennå er det mange detaljer som skal på plass!

Maurice Maeterlinck

Genierklært nobelprisvinner

Maurice Maeterlinck ble tildelt Nobelprisen i litteratur i 1892 . Han var en av samtidens viktigste forfattere, og Pelléas og Mélisande er det mest kjente teaterstykket han skrev.

Eivind Gullberg Jensen

En opera du blir forført av

- Jeg satt bare med øynene igjen og lyttet til den uendelig vakre musikken, forteller Eivind Gullberg Jensen om Pelléas og Mélisande.

Julien Behr og Sofia Nesje Enger 1

Ble operastjerne ved en tilfeldighet

Den franske tenoren Julien Behr har de siste 15 årene opptrådt i ledende roller på operahus både i Asia, Nord-Amerika og Europa. Men det var egentlig advokat han ønsket å bli.

Eivind Gullberg Jensen 151025 2

Starten av operaløftet?

Bergen Nasjonale Opera fekk i dag ei varig auke i driftstilskot på 1,5 MNOK frå Kulturdepartementet.