Hopp til innhold

Se de vakre kostymene i Werther

Kostymene lages av skreddere vi deler med The Metropolitan og andre store operahus verden rundt. Kostymesjef hos Bergen Nasjonale Opera, Cathrine Ahlsen, har vært på besøk for å sjekke at alt blir klart til premieren 16. mars. Her får du en video med siste nytt fra kostymefronten!

Når en fullscenisk opera skal planlegges begynner man ofte over to år i forveien. Det må til for å sikre seg de beste samarbeidspartnerne, og solister som er like skreddersydd til rollen som kostymene de har på seg.

SKREDDERE I TOPPKLASSE
I Bergen har vi ikke våre egne skreddere, slik de har ved operaen i Oslo. En av kostymesjefens viktigste roller er å velge riktige skreddere til jobben, innenfor budsjettet. Da blir det ofte slik at hovedrollenes kostymer blir tillagt ekstra oppmerksomhet, da de ikke bare skal være vakre, men også sitte perfekt på sangeren, slik at de både kan synge og bevege seg uten problemer. Prøv det i korsett, så vet du hva vi mener!

Das Gewand i Düsseldorf regnes som et av de beste skredderverkstedene i Europa, og har store operahus som The Metropolitan i New York på kundelisten. Til Werther lager de kostymene til de fire hovedpersonene i dramaet.

KOSTYMER FRA ÅRHUNDRESKIFTET
Operaen Werther av Massenet hadde premiere i Wien i 1892, og designeren bak vår nye produksjon har lagt handlingen til rundt denne tiden. Kvinnenes mote er fortsatt dominert av S-formen et godt korsett lager, og herremoten er stilig med vide frakker, hatt og tre-delt dress.

Bildet: Skisse av kjolene den kvinnelige hovedrollen Charlotte, som synges av Catriona Morison

Charlottes tre kjoler

DESIGNPROSESSEN
Det første som skjer etter at designeren har bestemt seg for hvilken epoke han vil legge dramaet til, er at skisser til kostymene blir sendt først til oss i Bergen Nasjonale Opera, og om alt passer innenfor de økonomiske rammene, videre til erfarne skreddere. Disse tolker skissene og leverer forslag til utforming basert på egenproduserte kostymemønster.

Når skredderne har fått nøyaktige mål av solistene starter produksjonen. Kostymet blir da laget med rom for justeringer, som skjer i Grieghallen i ukene før operaens premiere. Da får solistene prøve på kostymet og finjustering finner sted slik at alt passer perfekt.

SE HVORDAN KOSTYMENE LAGES
Bli med vår kostymesjef Cathrine på besøk til skredderne hos Das Gewand - og nyt den vakre skredderkunsten i kostymene til operaen Werther!

Siste nyheter

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.

Beate Mordal

Beate Mordal er Artist-in-Residence i 2019/2020

Grieg Foundation har tildelt kr 100 000 til det nye programmet Artist-in-Residence, som gir BNO og Bergen en mulighet til å vise frem en strålende ung norsk sanger i en rekke produksjoner, og hjelpe til med å utvikle sangerens karriere ved å tilby muligheter til å jobbe sammen med høyt anerkjente solister, regissører og dirigenter.