Hopp til innhold

Se de vakre kostymene i Werther

Kostymene lages av skreddere vi deler med The Metropolitan og andre store operahus verden rundt. Kostymesjef hos Bergen Nasjonale Opera, Cathrine Ahlsen, har vært på besøk for å sjekke at alt blir klart til premieren 16. mars. Her får du en video med siste nytt fra kostymefronten!

Når en fullscenisk opera skal planlegges begynner man ofte over to år i forveien. Det må til for å sikre seg de beste samarbeidspartnerne, og solister som er like skreddersydd til rollen som kostymene de har på seg.

SKREDDERE I TOPPKLASSE
I Bergen har vi ikke våre egne skreddere, slik de har ved operaen i Oslo. En av kostymesjefens viktigste roller er å velge riktige skreddere til jobben, innenfor budsjettet. Da blir det ofte slik at hovedrollenes kostymer blir tillagt ekstra oppmerksomhet, da de ikke bare skal være vakre, men også sitte perfekt på sangeren, slik at de både kan synge og bevege seg uten problemer. Prøv det i korsett, så vet du hva vi mener!

Das Gewand i Düsseldorf regnes som et av de beste skredderverkstedene i Europa, og har store operahus som The Metropolitan i New York på kundelisten. Til Werther lager de kostymene til de fire hovedpersonene i dramaet.

KOSTYMER FRA ÅRHUNDRESKIFTET
Operaen Werther av Massenet hadde premiere i Wien i 1892, og designeren bak vår nye produksjon har lagt handlingen til rundt denne tiden. Kvinnenes mote er fortsatt dominert av S-formen et godt korsett lager, og herremoten er stilig med vide frakker, hatt og tre-delt dress.

Bildet: Skisse av kjolene den kvinnelige hovedrollen Charlotte, som synges av Catriona Morison

Charlottes tre kjoler

DESIGNPROSESSEN
Det første som skjer etter at designeren har bestemt seg for hvilken epoke han vil legge dramaet til, er at skisser til kostymene blir sendt først til oss i Bergen Nasjonale Opera, og om alt passer innenfor de økonomiske rammene, videre til erfarne skreddere. Disse tolker skissene og leverer forslag til utforming basert på egenproduserte kostymemønster.

Når skredderne har fått nøyaktige mål av solistene starter produksjonen. Kostymet blir da laget med rom for justeringer, som skjer i Grieghallen i ukene før operaens premiere. Da får solistene prøve på kostymet og finjustering finner sted slik at alt passer perfekt.

SE HVORDAN KOSTYMENE LAGES
Bli med vår kostymesjef Cathrine på besøk til skredderne hos Das Gewand - og nyt den vakre skredderkunsten i kostymene til operaen Werther!

Siste nyheter

Ian Marcus Bjørsvik og Annika Beinnes

Sangtalent som blomstrer

To unge vestlendinger som begge studerer i København var blant de mange som sang på OperaPub i begynnelsen av april – ikke minst sammen med flere sangstudenter fra Manchester og også Bergen.

Synopsis

Kva skjer i Gianni Schicchi?

Ein diger arv, eit forelska par – og ein djevelsk smart Gianni Schicchi. Her er handlinga i den komiske einaktaren som våre akademistar skal få bryne seg på sommaren 2022.

Eivind i Svinehallen:)

Takk til alle som kom på Den glade enke 2.0!

Eit godt publikum vil alltid påverka resultatet på scenen – takk til alle som kom - de gjorde oss betre, og de gav oss ei kjærkomen stadfesting om at me framleis er ynskja, og at me er ein naudsynt del av samfunnet.

DGE Dani Enken ny 1

Ble operasanger på fest

Ungdomsopprøret hennes var å starte å synge opera – først og fremst som en spøk. Nå er Kari Postma en av våre etablerte solister og vår glade enke.

Norma Balean som Den glade enke

Enkefeber i Bergen gjennom 100 år

Den glade enke har gått sin seiersgang på opera- og teaterscenene siden stykket hadde sin aller første premiere tilbake i 1905 – og Bergen er heller ikke noe unntak.