Hopp til innhold

Se de vakre kostymene i Werther

Kostymene lages av skreddere vi deler med The Metropolitan og andre store operahus verden rundt. Kostymesjef hos Bergen Nasjonale Opera, Cathrine Ahlsen, har vært på besøk for å sjekke at alt blir klart til premieren 16. mars. Her får du en video med siste nytt fra kostymefronten!

Når en fullscenisk opera skal planlegges begynner man ofte over to år i forveien. Det må til for å sikre seg de beste samarbeidspartnerne, og solister som er like skreddersydd til rollen som kostymene de har på seg.

SKREDDERE I TOPPKLASSE
I Bergen har vi ikke våre egne skreddere, slik de har ved operaen i Oslo. En av kostymesjefens viktigste roller er å velge riktige skreddere til jobben, innenfor budsjettet. Da blir det ofte slik at hovedrollenes kostymer blir tillagt ekstra oppmerksomhet, da de ikke bare skal være vakre, men også sitte perfekt på sangeren, slik at de både kan synge og bevege seg uten problemer. Prøv det i korsett, så vet du hva vi mener!

Das Gewand i Düsseldorf regnes som et av de beste skredderverkstedene i Europa, og har store operahus som The Metropolitan i New York på kundelisten. Til Werther lager de kostymene til de fire hovedpersonene i dramaet.

KOSTYMER FRA ÅRHUNDRESKIFTET
Operaen Werther av Massenet hadde premiere i Wien i 1892, og designeren bak vår nye produksjon har lagt handlingen til rundt denne tiden. Kvinnenes mote er fortsatt dominert av S-formen et godt korsett lager, og herremoten er stilig med vide frakker, hatt og tre-delt dress.

Bildet: Skisse av kjolene den kvinnelige hovedrollen Charlotte, som synges av Catriona Morison

Charlottes tre kjoler

DESIGNPROSESSEN
Det første som skjer etter at designeren har bestemt seg for hvilken epoke han vil legge dramaet til, er at skisser til kostymene blir sendt først til oss i Bergen Nasjonale Opera, og om alt passer innenfor de økonomiske rammene, videre til erfarne skreddere. Disse tolker skissene og leverer forslag til utforming basert på egenproduserte kostymemønster.

Når skredderne har fått nøyaktige mål av solistene starter produksjonen. Kostymet blir da laget med rom for justeringer, som skjer i Grieghallen i ukene før operaens premiere. Da får solistene prøve på kostymet og finjustering finner sted slik at alt passer perfekt.

SE HVORDAN KOSTYMENE LAGES
Bli med vår kostymesjef Cathrine på besøk til skredderne hos Das Gewand - og nyt den vakre skredderkunsten i kostymene til operaen Werther!

Siste nyheter

Sofia Adrian Jupither

- Jeg elsker måten han skriver på

- Trilogien er blant verkene som har berørt meg aller mest av alle bøkene jeg noensinne har lest, forteller regissør Sofia Adrian Jupither.

Kostyme Asle Alida Maria Geber web

Ei tidlaus historie

Forteljinga om Asle og Alida er tidlaus - det har kostymedesignar Maria Geber brukt mykje tid på å få fram i kostyma til songarane.

Asle og Alida - Louise og Wiktor

Endelig i gang!

Det er fem uker til verdenspremieren på Jon Fosse-operaen Asle og Alida og denne uken møttes sangerne for første gang til prøvestart.

Asle og Alida - Musikk av Bent Sørensen

Første korprøve

Denne uken startet Edvard Grieg Vokalensemble innstuderingen av Bent Sørensens helt nye musikk til Asle og Alida.