Hopp til innhold

Eivind Gullberg Jensen blir ny operasjef 

Den kjente norske dirigenten, Eivind Gullberg Jensen, overtar som operasjef for Bergen Nasjonale Opera i 2021.

- Et lykketreff for Bergen Nasjonale Opera, sier styreleder Harald Victor Hove. Men hva tenker hovedpersonen selv?

Vi fikk møte en glad Gullberg Jensen etter en høytidelig signering av kontrakten som kan sies å ta han hjem fra det store utland og tilbake til sine røtter på Vestlandet.

- Det er ei stor glede for meg at eg skal gjera ein innsats for operakunsten i min heimby Bergen. Opera er på mange måtar den ultimate kunstformen, der musikk, teater, dans og visuell kunst kulminerer i noko endå større - og eg ser fram til å fortsetja det framifrå arbeidet som er lagt ned av BNO og Mary Miller dei siste åra, for å overbevisa publikum på Vestlandet om nettopp dette.

FREMTIDENS OPERASCENE
Om visjonen for fremtiden sier Gullberg Jensen at han ønsker å etablere BNO som et naturlig og attraktivt sted å opptre, for både kreative team og sangere. Gjerne i et nytt operahus!

- Ei av mine viktigaste oppgåver vert å delta i arbeidet med å overbevisa politikarar nasjonalt og regionalt, om at Vestlandet treng eit ordentleg operahus. Dette er ei oppgåve eg med største glede tar fatt på umiddelbart.

Med en omfattende internasjonal karriere, hvor han har jobbet med mange ulike operasjefer, regissører og sangere fra hele verden, ser han nå frem til å ta disse erfaringene med seg hjem til Bergen. Og ikke minst - til å ha mer tid sammen med familien, sine fire barn og ektefellen: operastjernen Mari Eriksmoen.

- Å dirigera opera er min store pasjon, men det er tidkrevjande og lite familievennleg. Det fyrste som slo meg då eg vart spurt om denne utfordringa, var at eg no kunne leva ut denne pasjonen, utan å få så dårleg samvit for familien. Samstundes vart eg inspirert av å kunne delta meir i kulturlivet i heimbyen min. Det kjennest i det heile veldig godt. Å ha ein jobb i same by som ein har barn og husstand er eit privilegium mange tar for gitt, men som eg aldri har opplevd.

KJENT I BERGEN
Den nye operasjefen, som er oppvokst i Horten og deretter på Stord, har ledet NDR Radiophilharmonie Hannover i 5 år, og jobbet i de fleste større byer i Europa, de siste årene også i Tokyo og Nord-Amerika. Han er også den første nordmann som har dirigert på det velrennomerte Wiener Staatsoper. Hjemme i Bergen er han han også et svært kjent navn, naturligvis i første rekke som gjestende dirigent hos Bergen Filharmoniske Orkester. På Festspillene i Bergen i år dirigerte han åpningsforestillingen Venter, regissert av Calixto Bieito.

- Eg jobba fyrste gong med BFO i 2001, og sidan har me jobba saman regelmessig, men gjerne med eit par års pause mellom kvar gong. Edvard Grieg Kor jobba eg med allereie i 2009, på Festspelopninga 'Sounds Like You' av Sørensen. Bergen Filharmoniske Kor har eg jobba med fleire gonger også, både i 2009, og i 2015 på 'Leif Ove sin konsert' i forbindelse med orkesterets jubileum. Elles har eg jobba regelmessig med både Collegium Musicum og Sjøforsvarets Musikkorps Vestlandet. Eg trivst godt med å opptre på heimebane.

På spørsmål om hvordan han tenker at opera som kunstform kan vokse og tiltrekke seg nye publikummere, trekker han særlig frem viktigheten av å ha et eget operahus.

- På tross av mange flotte operaproduksjonar i Bergen gjennom åra, tenkjer eg likevel at det finst ein stor umetta operamarknad på Vestlandet. Vår oppgåve er primært å produsera opera på høgaste nivå, for å stimulera det publikummet me allereie har. Vår sekundære oppgåve er å få på plass eit nytt operahus så raskt som mogleg - fyrst då vil Vestlandet få oppleva opera på sitt aller beste.

En liste over operaene han ser for seg å ta til scenen i Bergen får du derimot ikke: - Nei, det vert for tidleg å seie noko om. Eg har veldig mange titlar i hovudet som eg vil freista realisera, men det er mykje teamarbeid og planlegging som skal til før eg kan seie noko om programmet, sier den påtroppende operasjefen og smiler lurt.

Fra pressekonferansen tirsdag 11. juni 2019, med Eivind Gullberg Jensen og styreleder i BNO, Harald Victor Hove:

Siste nyheter

Peter Grimes i Royal Festival Hall

300 BERGENSERE TOK LONDON MED STORM

«In a word, electrifying». Publikum og kritikere lovpriser historien om fiskeren Peter Grimes, som med sine 300 medvirkende fra Bergen satte London på hodet i helgen.

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.