Hopp til innhold

Underjordisk opera- og konserthus ved Grieghallen

I dag ble en ny kulturarealplan presentert foran et fulltallig pressekorps i Grieghallen: Kulturbyen Bergen har et stort behov for et kulturhus som kan ivareta opera, dans, teater og konserter - kan dette være løsningen mange har ventet på? Spenningen er til å ta og føle på, både blant oss på huset og hos pressen.

FORSLAG TIL NYTT OPERA- OG KONSERTHUS

Musikkselskapet Harmonien, Bergen Nasjonale Opera og Grieghallen AS foreslår å bygge et nytt opera- og konserthus vis a vis Grieghallen og videreutvikle området til et samlende «Griegkvartal».  Griegkvartalet kan bli en kulturarena-klynge av internasjonalt format og Vestlandets sentrale møtested for musikalske og sceniske uttrykk, formidling og talentutvikling, konferanser og utstillinger. Griegkvartalet vil bety en betydelig styrking av Vestlandets kulturelle infrastruktur, og kulturbyen Bergen vil få et betydelig løft.

- En realisering av Griegkvartalet kan bli det største og viktigste kulturelle løftet siden byggingen av Grieghallen, sier Bernt E. Bauge, Mary Miller og Olav Munch.

HUS BASERT PÅ ORIGINALTEGNINGER AV KNUD MUNK

Visjonen for det nye opera- og konserthuset er et delvis nedsenket bygg på Edvard Griegs plass, basert på en idé av Grieghallens arkitekt Knud Munk om en frittstående musikksal på samme sted. Det nye huset skal kunne romme opera, musikaler, elektronisk forsterkete musikk- og sceneuttrykk, ballett og dans - samt prøverom og scenetekniske støttefunksjoner.

Konsertsalen vil ha akustikk av førsteklasses kvalitet, tilpasset opera med sin hesteskoform, og seteplass til 1000 publikummere. Huset som helhet skal være en levende bygning, med åpningstider som tilrettelegger for bl.a. kafé og restaurantdrift. I tillegg til å komplementere Grieghallens funksjoner i dag, vil nabobygget Nygård skole kunne utvikles til en samlende arena for opplæring og talentutvikling av barn og unge innen musikk og andre uttrykksformer.

ENORME MULIGHETER

Operasjef Mary Miller mener mulighetene for Bergen Nasjonale Opera er enorme.

- Det nye huset vil, med sitt ideelle operaformat, gi oss mye større fleksibilitet, særlig i forhold til repertoar. Griegsalens med sin vifteformede sal, kan være en utfordring. Akustikken og avstanden til scenen skissert i dette forslaget gir rom for også mer intime operaopplevelser.

KONKLUSJON

Vestlandet og Bergen har lenge trengt en mellomstor scene og sal for opera, musikkteater og konserter, som kan løfte regionens kulturliv for kommende generasjoner. Som et samlende kulturelt kraftsenter vil Griegkvartalet kunne legge grunnlag for ny kunstnerisk kreativitet og nye opplevelser for et større publikum.

Både institusjonelle og frie kulturaktører vil få nye utviklingsmuligheter. Næringsliv og organisasjonsliv får fleksible konferansefasiliteter. Bergens posisjon og attraktivitet som kulturby av internasjonalt format vil styrkes.

Plasseringen av det nye huset ved siden av den godt etablerte Grieghallen vil også gi betydelige synergier investeringsmessig, driftsmessig og kunstnerisk.

LES MER I PRESSEN

Bergens Tidende

Bergensavisen

Ballade

NRK Hordaland

Estate

*Prosjektet presenteres i forkant av Bergen kommunes oppstarts- og innspillkonferanse for ny kulturarenaplan 25. januar.

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.