Hopp til innhold

Pressen om Den flyvende hollender

"En flott, blendende og fargemessig spektakulær forestilling" - NRK Spillerom

"Dette er Wagner på høyt internasjonalt nivå" - Aftenposten

Den flyvende hollender roses av pressens kritikere:

AFTENPOSTEN

Innertier i Bergen, melder Aftenpostens kritiker, Mona Ørstavik:

"Dette er Wagner på høyt internasjonalt nivå"

"Iain Patersons svære og bølgende bassbaryton gjorde den forbannede Hollenderen både skummel og sympatisk, og Sunnmøres store Wagner-sopran Elisabeth Teige skapte flere hakeslepp-øyeblikk med sin kraftfulle kanonkule-sopran"

"Bror Magnus Tødenes får den lille rollen som styrmann til virkelig å skinne av musikalitet. Sjelden får mindre roller egen spontanapplaus underveis, men her var hvert eneste bravo vel fortjent"

"Eun Sun Kim holder Bergen Filharmoniske Orkester stramt i første og annen akt, før hun slipper stormen løs mot slutten og Edvard Grieg Kor låter virkelig flott i de store korscenen"

Les hele den strålende kritikken her

NRK SPILLEROM

"En tolkning som virkelig flyr over bakken"

"En flott, blendende og fargemessig spektakulær forestilling"

"Vokalt sett en Wagner-opera helt i toppklassen"

Eystein Sandvik har anmeldt Den flyvende hollender for NRK Spillerom - Hør hva han mener om solistene, Bergen Filharmoniske Orkesters tolkning, Edvard Grieg Kor med venner, regien av John Ramster

KLASSISK MUSIKK

"Det er Gesamtkunstwerk av beste merke"

"Referansene til et norsk kystlandskap er akkurat passe til stede til å få frem den mytiske atmosfæren."

Les hele kritikken (abo)

BERGENS TIDENDE

Bergens Tidendes anmelder likte alt med Den flyvende hollender og gir operaen 5 hjerter! Ekstra god omtale får Elisabeth Teige i rollen som Senta:

"Hun er en storslått, dramatisk sopran, en skikkelig Wagner-sanger. I tillegg har hun et formidabelt scenisk nærvær"

Les hele kritikken, av Peter Larsen for Bergens Tidende


Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.