Hopp til innhold

Hva er en scenisk konsert?

Et operahus setter av og til opp opera som scenisk konsert. Men hva betyr egentlig det?

En scenisk konsert beskriver en mellomting mellom konsert og opera. Til felles med en konsert har den at orkesteret sitter på scenen, mens den ligner mer på en fullskala opera ettersom sangerne fremfører handlingen som musikkdrama, iført kostymer. Her er altså regi, lyssetting og rekvisita, men ingen kulisser.

Sceniske fremføringer passer godt til operaer som normalt krever storslåtte kulisser, eller de som ikke spilles så ofte. Eksempler er Verdis Aida og Bernsteins Candide, som begge har stått på vårt program de siste årene.

Å iscenesette Aida uten elefanter høres muligens ut som å gjøre Peer Gynt uten Dovregubbens hall. Likevel trenger ikke opera, til og med Verdis klassiker om det gamle Egypt, å komme i en påkostet pakke for å slå an hos publikum - noe stadig flere operaselskaper og orkestre oppdager. Det er noe med musikkens og fantasiens nesten ubegrensede spillerom, som gjør den indre opplevelsen mer intens og flott på en annen måte enn når det ytre setter rammene.

Carnegie Hall i New York har i flere år presentert sceniske konserter med stor suksess. Her i Grieghallen ble vår egen Aida utsolgt på kort tid - og bejublet av både publikum og presse.

FORDELER
For operaselskaper og orkestre er fordelene flere, og begynner med det økonomiske: Det er mye rimeligere å arrangere en opera som scenisk konsert. For artistene sin del melder flere at de føler økt nærhet til publikum.

Og for publikum kan sceniske konserter være spennende på en annen måte enn en fullt ut iscenesatt opera. Man inviteres inn i handlingen på et mer personlig nivå, hvor musikken forteller mer enn kulisser og scenetepper, og gir fantasien fritt spillerom.

Som eksempel ble vår konsertversjon av Peter Grimes, med sine enkle regigrep, lovprist av kritikerne i Storbritannia da den først ble fremført på Edinburgh International Festival (2017) og Royal Festival Hall i London (2019).

– The best Peter Grimes I’ve ever seen. The Spectator
– A highlight of this year’s Edinburgh International Festival. The Guardian
– Another glorious triumph. The Scotsman
- A triumphant performance. The Sunday Times

I tilfellet Peter Grimes er det vanskelig å se hvordan kulisser kan beskrive en storm bedre enn orkesteret, koret og ens egen evne til å se for seg det brusende havet.

VAR DU DER?
Våre sceniske konserter så langt inkluderer Aida, Otello, Peter Grimes, Candide og Sweeney Todd, alle fikk terningkast 5 eller 6 i pressen. Her er noen bilder fra forestillingene:

- Var det operaen Aida vi så og hørte i Grieghallen på tirsdag? Nei, selvsagt ikke. Det var jo verken pyramider eller elefanter på scenen. Men vi savnet dem egentlig ikke. Vi så og hørte et storslått, musikkdramatisk verk fremført med lidenskap og profesjonalisme. Et musikalsk triumftog. Bergens Tidende

Se klipp fra operetten Candide av Leonard Bernstein i Grieghallen (2019), som fikk terningkast 6 i BA og BT, og 5 i Aftenposten.

UTFORDRINGER KULTURPOLITISK FOR KUNSTFORMEN OPERA
Bergen Nasjonale Opera har et mandat, gitt av staten og sitt eget styre, som strekker seg langt videre enn bare å vise operaforestillinger i Grieghallen. Her kan nevnes opera i skolen, utvikling av ny opera, turnéforestillinger m.m. - alt i alt rundt 70 publikumsforestillinger i året. Les mer om BNOs mandat her.

De statlige overføringene skal rekke til mye, og har ikke økt siden 2014, mens kostnadene har gått opp. Det er også interessant for regnestykket at 90 % av de statlige overføringene til operafeltet går til Oslo, mens de resterende 10 % skal fordeles på resten av landet.

Vi kjemper nå, sammen med våre stiftere og særlig Musikkselskapet Harmonien, for å få et eget operahus i Bergen. Dette vil forhåpentligvis gi økte bevilgninger til opera i Bergen, samtidig som huset vil bli et kreativt og inspirerende samlingspunkt for musikk og teater av alle slag. Les mer om visjonen for det nye operahuset her.

Siste nyheter

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.

Robin hood nhb

Frå Robin Hood til Jascha Heifetz

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel, også frå Hollywood.