Hopp til innhold

Hurra for Den Norske Opera & Ballett!

I disse dager feirer operaen i Oslo sine første 10 år med brask og bram. Med sin dristige arkitektur vekker det flotte bygget fremdeles internasjonal oppsikt, og her hjemme er operahuset blitt et nasjonalt ikon. Kunstartene opera og ballett er i oppsving, og effekten på resten av landet er stor.

Det er med glede at vi i Bergen melder oss inn i rekken av gratulanter til den store jubilanten. Å få et eget nasjonalt signalbygg dedikert til opera og ballett, var en viktig milepæl for hovedstaden, men også for resten av landet. Bygget ble satt inn i en utviklingsplan for en helt ny bydel som også skulle romme et Munch-museum, et folkebibliotek, boliger, kontorer og forretninger. Samtidig som Storting sa ja til operahuset i Bjørvika, ble det også fattet vedtak om at operafeltet over hele landet skulle styrkes. I løpet av de siste tiårene er det derfor etablert en rekke operaselskaper fra Kristiansand i sør til Bodø/Tromsø i nord. Dette kloke dobbeltvedtaket som ble fattet allerede i 1999, har ført til en blomstringstid for opera i Norge.   

Særlig på sangersiden er dette ettertrykkelig merkbart. Kirsten Flagstad ville ha frydet seg over alle de fantastiske prestasjonene som nå gjør seg gjeldende. Norske sangere hevder seg i toppklasse internasjonalt – ikke bare én eller to, men mange! Operahuset i Oslo byr på flotte utviklingsmuligheter for en ung sanger, men også de mange operaselskapene rundt om i Norge er viktige arenaer for læring og utvikling. I Nordfjord, Bodø, Kristiansand og Stavanger er det nå nye, flotte scener med dristig og nyskapende arkitektur. Operaen i Kristiansund som kan skilte med landets eldste sammenhengende virksomhet, har ønsket å bygge et nytt og funksjonelt hus i flere år og venter på positive politiske vedtak. I Trondheim, som hos oss i Bergen, fremføres opera jevnlig i hybridsaler – krysninger mellom konsertsal og teater som ikke lenger byr på optimale forhold. Ved Mjøsas bredder er det lange og godt etablerte tradisjoner i Brumunddal, mens Hamar, Gjøvik og Lillehammer fremfører opera når anledningen byr seg. Ellers langs kysten er Sandefjord og Harstad som veteraner å regne mot nykommerne på Røst og i Florø. Selv i værharde Norge kan man nyte opera utendørs i sommerhalvåret, eksempelvis på Fredriksten Festning i Halden, Oscarsborg ved Drøbak eller på en setervang nord i Østerdalen. Spesielt må nevnes satsingen i Stjørdal der både forestillinger og operaskole for barn og unge drives frem gjennom hele året. All denne operaaktiviteten landet over gir verdifull avkastning i form av talentutvikling og nye kunstneriske visjoner.  

20 operaselskaper har samlet seg i interesseorganisasjonen OperaNorge. Formålet er å fremme medlemmenes felles interesser, samt å arbeide for økt aksept av operakunstens rolle i kulturlivet. Den Norske Opera & Ballett er fast medlem i OperaNorge og virker som en motor og inspirator for hele operamiljøet. Stortingets dobbeltvedtak for snart 20 år siden har gjort Norge til en bedre operanasjon. Store skritt er tatt, men fortsatt er mye ugjort og i OperaNorge står vi samlet for å løse nye utfordringer.  

Jubiléet i Oslo styrker oss i Bergen i troen på å få reist et nytt operahus her. Som et operaselskap i by nummer to ser vi frem til å holde tritt med utviklingen på husfronten. Planer i form av idéskisser ligger allerede klare. En sal med ca. 900 plasser vil kle byens størrelse, og moderne scenefasiliteter vil by på bedre muligheter for kunstnerisk utfoldelse. Slik kan vi tilby barn, unge og nye publikummere spennende opplevelser inn i en ny tid.  

Til våre venner i Oslo sender vi våre varmeste gratulasjoner i anledning 10-årsdagen. Takk for at dere er en fremragende drivkraft og støttespiller for hele operafeltet i Norge! Vi ønsker Den Norske Opera & Ballett med operasjef Annilese Miskimmon og ballettsjef Ingrid Lorentzen i spissen, lykke til med det store jubileumsprogrammet og tvi-tvi med de neste 10 år!  

Nicolai Riise 
Programsjef, Bergen Nasjonale Opera
Styreleder, OperaNorge

Siste nyheter

Peter Grimes i Royal Festival Hall

300 BERGENSERE TOK LONDON MED STORM

«In a word, electrifying». Publikum og kritikere lovpriser historien om fiskeren Peter Grimes, som med sine 300 medvirkende fra Bergen satte London på hodet i helgen.

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.