Hopp til innhold

Handlingen i Werther

En sommerforelskelse utvikler seg til et mørkt trekantdrama når den unge Werther ser at hans elskede Charlotte velger plikten fremfor kjærligheten. Mens julelysene tennes tar Werther et skjebnesvangert valg ... Her er handlingen i Goethes klassiker, slik Massenet skapte den om til en fransk og romantisk opera:

HANDLINGEN I WERTHER

Sted og tid: Vi er i den tyske småbyen Wetzlar. I Goethes delvis selvbiografiske roman er handlingen lagt til hans egen samtid rundt 1770. I vår oppsetning har regissøren satt årene rundt 1900 som utgangspunkt, altså ikke lenge etter at Massenets franske opera ble skapt og hadde premiere i 1892.

AKT 1: JULI - VED FOGDENS HUS

Fogden i byen prøver å lære de yngste barna sine en julesang (Noël!).

Like etter kommer fogdens to drikkeglade kamerater Johann og Schmidt, og morer seg over fogdens strev med å øve på julesanger midt på sommeren. Fogdens nesteldste datter Sophie dukker også opp for å hjelpe til med barna.

Fogden forteller at eldstedatteren Charlotte er i ferd med å gjøre seg klar til kveldens ball, og den unge poeten Werther skal følge henne dit. Vi skjønner på samtalen at Charlottes forlovede Albert er på forretningsreise, og at det planlegges bryllup.

Når Werther senere kommer til fogdens hus for å hente Charlotte, som han ennå ikke har møtt, blir han overveldet av den herlige sommerdagen og hyller naturen i poetiske vendinger (O nature pleine de grâce).

Plutselig blir han avbrutt av glade barnestemmer: Det er Charlotte som vil skynde seg å gi småsøsknene kveldsmat før hun drar avsted til ballet. Werther blir fullstendig betatt av det han ser. Fogden forteller at han er blitt enkemann, og at det er Charlotte som tar seg av barna og huset nå når hennes mor er død.

Etter at Werther og Charlotte har reist sammen til ballet, kommer Albert plutselig tilbake etter å ha vært borte i seks måneder. Han er skuffet over at Charlotte ikke er hjemme, men sier til Sophie at hun ikke må røpe at han er kommet, for han vil at det skal være en overraskelse for alle neste dag (Quelle priere de reconnaissance).

Etter at Werther og Charlotte er tilbake fra ballet, bekjenner Werther sin kjærlighet til henne. Charlotte forteller ham da hva hun lovet moren på dødsleiet: At hun må ta seg av familien og gifte seg med Albert. Werther er bunnløst fortvilet.

AKT 2: SEPTEMBER - VED LINDETRÆRNE

Det er en praktfull og solfylt søndag, og Albert og Charlotte har nå vært gift i tre måneder. Sammen med andre gjester strømmer de til kirken for å feire gullbryllupsdagen til en pastor.

Werther betrakter Charlotte og ektemannen på avstand og sørger over å ha mistet sitt livs kjærlighet (J’aurais sur ma poitrine). En stund etter kommer Albert tilbake til Werther, og sier at han forstår om Werther fortviler over tapte muligheter, men at han tilgir ham. Werther forsikrer Albert om at han nå bare ser på Charlotte som en god venn.

De to mennene blir avbrutt av den livsglade Sophie som sier det er lykke i luften (Du gai soleil) – og at hun vil feire og ha den første dansen med Werther. Men Werther trekker seg unna, og skammer seg over at han løy til Albert om at han ikke elsker Charlotte. Da kommer Charlotte, og Werther bekjenner igjen sin kjærlighet til henne.

Charlotte sier at hun må følge plikten og at hun tilhører en annen. Hun krever at Werther må forlate byen, men ber han komme tilbake senere, ved juletider. Werther sier at han aldri vil vende tilbake (Lorsque l'enfant revient d'un voyage).

AKT 3: JULAFTEN - I ALBERTS HUS

Høst er blitt til vinter, og på julaften leser Charlotte med fortvilelse og fascinasjon alle brevene fra Werther (Je vous écris de ma petite chambre). Sophie prøver å muntre opp storesøsteren, men til ingen nytte.

Da Sophie er gått, står Werther plutselig hos Charlotte. De utveksler minner fra tiden før han reiste, og Werther siterer fra et lidenskapelig dikt han var i ferd med å oversette (Pourquoi me réveiller?). Det intense møtet ender med at Werther forlater Charlotte i all hast.

Etterpå kommer Albert hjem og sier til Charlotte at han har hørt at Werther har vært hos henne. Han viser henne også et brev han nettopp har fått fra Werther: «Jeg drar ut på en lengre reise. Vil De låne meg Deres pistoler?» Charlotte aner at noe forferdelig er i med å skje, og skynder seg av sted.

AKT 4: NATT TIL 1. JULEDAG - I WERTHERS ROM

Charlotte finner frem til der hvor Werther bor. De kommer hverandre nærmere enn noen gang før, men for sent.

(Charlotte):

For ikke å glemme min plikt / A l'oubli du devoir,

valgte jeg å gjøre deg ondt. / j'ai préféré ta paine

Og for ikke å miste meg selv, / et pour ne pas me perdre,

akk, så mistet jeg deg! ... /hélas ! je t'ai perdu ! ...

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.