Hopp til innhold

Glimrende kritikk i Opera Now

Ifølge det internasjonale operamagasinet har koret aldri sunget bedre. Solistene omtales som sensasjonelle, slående, lekne og fargerike og scenografien som var den klippet ut av et maleri.

Opera Now gir Den flyvende hollender 4 av 5 stjerner, anmeldt skulder mot skulder med giganter som Royal Opera House, English National Opera og Washington National Opera er det bare å gratulere alle medvirkende med en strålende innsats!

"Elisabeth Teige's sensational voice and stage presence dominate the opera"

"The animated and muscular-toned male chorus have never sounded better"

"Striking set"

"In the pit, conductor Eun Sun Kim and the Bergen Philharnonic Orchestra unleashed a formidable storm"

Les hele kritikken i Opera Now (april 2018)

En ny produksjon av Bergen Nasjonale Opera
Presenteres av Bergen Nasjonale Opera og Musikkselskapet Harmonien

Richard Wagner / Musikk og libretto
John Ramster / Regi
Bridget Kimak / Design
Jean Kalman / Lysdesign
Bergen Filharmoniske Orkester
Edvard Grieg Kor med gjester

Opera Now on The Flying Dutchman

Siste nyheter

Peter Grimes i Royal Festival Hall

300 BERGENSERE TOK LONDON MED STORM

«In a word, electrifying». Publikum og kritikere lovpriser historien om fiskeren Peter Grimes, som med sine 300 medvirkende fra Bergen satte London på hodet i helgen.

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.