Hopp til innhold

Woman, for this be all thy sins forgiven

Hva er det som gjør at Händels Messias er et av de mest populære verk i historien? Svarene er mange, men her kommer en historie som forteller noe om verkets virkning i 1742.

Mange klemmer og hjertelige ord ble utvekslet da Händel traff sin unge venninne i Dublin. Begge kom de fra London denne høsten, men helt uavhengig av hverandre. Han skulle holde konserter gjennom vinteren, hun hadde flyktet fra skandaler og et grimt trekantforhold.

Susannah Cibber var svært vakker, bare 27 år gammel og med en mørk og fyldig sangstemme. Händel hadde kjent henne i flere år, og hun hadde allerede sunget i mange av verkene hans. Hun var ute av stand til å lese noter, derfor måtte Händel alltid innstudere musikken med henne, takt for takt. Men det å holde takten på helt andre fronter enn den musikalske, skulle bli til besvær for henne. Som 20-åring giftet hun seg inn i et ekteskap som etterhvert fikk sine turbulente sider. Det unge paret rotet det til økonomisk og ble nødt til å leie seg inn hos en husvert. Snart verserte det rykter om den unge Susannahs utenomekteskapelige affære med den velstående husverten, og det endte med rettsak. Alle slags påstander ble lagt frem: Ektemannen hadde tvunget henne med pistol til å tilfredsstille husverten, eller mer pikant - en tjener gjemt i et klesskap hadde observert alle tre i fri utfoldelse i sengekammeret. Imidlertid ble hun gravid, fødte et barn og faren var uomtvistelig husverten. Dermed var skandalen komplett.

I Dublin gikk Händels konsertserie så bra at han måtte gjenta den på nyåret. Susannah var selvfølgelig engasjert, og foruten Händels populære musikk var også den skandaleomsuste sangerinnen en attraksjon som ga store penger i kassen. Så innbringende var det at krefter i Dublin henvendte seg til komponisten med et ønske om han kunne holde en veldedighetskonsert til inntekt for bl.a. ulykkelige innsatte i et gjeldsfengsel. Händel var velvillig innstilt, og så sitt snitt til å fremføre sitt nye oratorium som han hadde skrevet et halvt år tidligere i løpet av bare 22 dager. Fra katedralene St. Patrick's og Christ Church ble det stilt 16 herrestemmer og 16 guttestemmer til disposisjon som korister. Den kosmopolitiske sopranen Christina Maria Avoglio sammen med Susannah og to herrer fra koret skulle utgjøre solistkvartetten.

Alt var klappet og klart for den store premieren 13. april 1742 i the Great Music Hall. Over 700 betalende hadde presset seg inn og musikken kunne begynne. Det ene musikalske nummeret etter det andre med bibelske tekster om Messias - Frelseren - tok til. Folk ble grepet, for ikke bare tenkte de på frelsen til gjeldsfangene og den falne Susannah, men også sin egen. Musikken i alle dens fasetter talte til dem om sine egne vilkår i verdensaltets store mysterium. "Who is this King of Glory?" lød det om og om igjen fra koret. Bassen malmfulle røst messet om "The People that walked in Darkness" og "Why do the Nations so furiosly rage together?" mens tenoren innpodet kraft med "Thou shalt break them with a rod of iron" innen det ekstatiske Halleluja-koret brakte løs. Sopranen ga håp gjennom "I know that my Redeemer liveth", og da Susannah hadde sunget seg igjennom "He was despised and rejected", utbrøt en prest blant publikum høyt og tydelig: "Woman, for this be all thy sins forgiven thee!" Aldri hadde noen opplevd maken. Messias var mye mer enn et oratorium, og for de 700 publikummerne oversteg konserten alle grenser for en musikalsk opplevelse. "Words are wanting to express the exquisite delight it afforded to the admiring and crouded Audience," stod skrevet i en avis. Overskuddet var så stort at det kunne løse ut 142 fanger fra gjeldsfengselet, og Susannah hadde allerede blitt tilgitt sine synder. Händel gjentok konserten 3. juni, og denne gangen tok han hele overskuddet selv - forretningsmann som han var.

I historiene om Susannah og gjeldsfangene ligger noe av grunnen til Messias' popularitet. Verket reiser universelle spørsmål rettet mot individ og kollektiv, makt og maktmisbruk, trøst og håp, glede og endelig frelse og frigjøring. Händels musikk tar oss med til alt dette, og der vi mangler ord til å forklare, gjør musikken det forståelig.

Av Nicolai Riise

Händels Messias spilles på DNS 31. mai, 1., 2. og 3. juni under Festspillene. Les mer om forestillingen

Av Bergen Nasjonale Opera

Siste nyheter

Ian Marcus Bjørsvik og Annika Beinnes

Sangtalent som blomstrer

To unge vestlendinger som begge studerer i København var blant de mange som sang på OperaPub i begynnelsen av april – ikke minst sammen med flere sangstudenter fra Manchester og også Bergen.

Synopsis

Kva skjer i Gianni Schicchi?

Ein diger arv, eit forelska par – og ein djevelsk smart Gianni Schicchi. Her er handlinga i den komiske einaktaren som våre akademistar skal få bryne seg på sommaren 2022.

Eivind i Svinehallen:)

Takk til alle som kom på Den glade enke 2.0!

Eit godt publikum vil alltid påverka resultatet på scenen – takk til alle som kom - de gjorde oss betre, og de gav oss ei kjærkomen stadfesting om at me framleis er ynskja, og at me er ein naudsynt del av samfunnet.

DGE Dani Enken ny 1

Ble operasanger på fest

Ungdomsopprøret hennes var å starte å synge opera – først og fremst som en spøk. Nå er Kari Postma en av våre etablerte solister og vår glade enke.

Norma Balean som Den glade enke

Enkefeber i Bergen gjennom 100 år

Den glade enke har gått sin seiersgang på opera- og teaterscenene siden stykket hadde sin aller første premiere tilbake i 1905 – og Bergen er heller ikke noe unntak.