Hopp til innhold

Woman, for this be all thy sins forgiven

Hva er det som gjør at Händels Messias er et av de mest populære verk i historien? Svarene er mange, men her kommer en historie som forteller noe om verkets virkning i 1742.

Mange klemmer og hjertelige ord ble utvekslet da Händel traff sin unge venninne i Dublin. Begge kom de fra London denne høsten, men helt uavhengig av hverandre. Han skulle holde konserter gjennom vinteren, hun hadde flyktet fra skandaler og et grimt trekantforhold.

Susannah Cibber var svært vakker, bare 27 år gammel og med en mørk og fyldig sangstemme. Händel hadde kjent henne i flere år, og hun hadde allerede sunget i mange av verkene hans. Hun var ute av stand til å lese noter, derfor måtte Händel alltid innstudere musikken med henne, takt for takt. Men det å holde takten på helt andre fronter enn den musikalske, skulle bli til besvær for henne. Som 20-åring giftet hun seg inn i et ekteskap som etterhvert fikk sine turbulente sider. Det unge paret rotet det til økonomisk og ble nødt til å leie seg inn hos en husvert. Snart verserte det rykter om den unge Susannahs utenomekteskapelige affære med den velstående husverten, og det endte med rettsak. Alle slags påstander ble lagt frem: Ektemannen hadde tvunget henne med pistol til å tilfredsstille husverten, eller mer pikant - en tjener gjemt i et klesskap hadde observert alle tre i fri utfoldelse i sengekammeret. Imidlertid ble hun gravid, fødte et barn og faren var uomtvistelig husverten. Dermed var skandalen komplett.

I Dublin gikk Händels konsertserie så bra at han måtte gjenta den på nyåret. Susannah var selvfølgelig engasjert, og foruten Händels populære musikk var også den skandaleomsuste sangerinnen en attraksjon som ga store penger i kassen. Så innbringende var det at krefter i Dublin henvendte seg til komponisten med et ønske om han kunne holde en veldedighetskonsert til inntekt for bl.a. ulykkelige innsatte i et gjeldsfengsel. Händel var velvillig innstilt, og så sitt snitt til å fremføre sitt nye oratorium som han hadde skrevet et halvt år tidligere i løpet av bare 22 dager. Fra katedralene St. Patrick's og Christ Church ble det stilt 16 herrestemmer og 16 guttestemmer til disposisjon som korister. Den kosmopolitiske sopranen Christina Maria Avoglio sammen med Susannah og to herrer fra koret skulle utgjøre solistkvartetten.

Alt var klappet og klart for den store premieren 13. april 1742 i the Great Music Hall. Over 700 betalende hadde presset seg inn og musikken kunne begynne. Det ene musikalske nummeret etter det andre med bibelske tekster om Messias - Frelseren - tok til. Folk ble grepet, for ikke bare tenkte de på frelsen til gjeldsfangene og den falne Susannah, men også sin egen. Musikken i alle dens fasetter talte til dem om sine egne vilkår i verdensaltets store mysterium. "Who is this King of Glory?" lød det om og om igjen fra koret. Bassen malmfulle røst messet om "The People that walked in Darkness" og "Why do the Nations so furiosly rage together?" mens tenoren innpodet kraft med "Thou shalt break them with a rod of iron" innen det ekstatiske Halleluja-koret brakte løs. Sopranen ga håp gjennom "I know that my Redeemer liveth", og da Susannah hadde sunget seg igjennom "He was despised and rejected", utbrøt en prest blant publikum høyt og tydelig: "Woman, for this be all thy sins forgiven thee!" Aldri hadde noen opplevd maken. Messias var mye mer enn et oratorium, og for de 700 publikummerne oversteg konserten alle grenser for en musikalsk opplevelse. "Words are wanting to express the exquisite delight it afforded to the admiring and crouded Audience," stod skrevet i en avis. Overskuddet var så stort at det kunne løse ut 142 fanger fra gjeldsfengselet, og Susannah hadde allerede blitt tilgitt sine synder. Händel gjentok konserten 3. juni, og denne gangen tok han hele overskuddet selv - forretningsmann som han var.

I historiene om Susannah og gjeldsfangene ligger noe av grunnen til Messias' popularitet. Verket reiser universelle spørsmål rettet mot individ og kollektiv, makt og maktmisbruk, trøst og håp, glede og endelig frelse og frigjøring. Händels musikk tar oss med til alt dette, og der vi mangler ord til å forklare, gjør musikken det forståelig.

Av Nicolai Riise

Händels Messias spilles på DNS 31. mai, 1., 2. og 3. juni under Festspillene. Les mer om forestillingen

Av Bergen Nasjonale Opera

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.