Hopp til innhold

NRK kulturnytt: Fantastisk kritikk

Det var rett og slett en voldsomt sterk fremføring av Peter Grimes, sier anmelder Eystein Sandvik

FANTASTISK KRITIKK I KULTURNYTT FOR PETER GRIMES!

- Det var rett og slett en voldsomt sterk fremføring av Peter Grimes. Den hadde et drømmelag av solister i de større rollene, som innfridde stort, sier Eystein Sandvik, som var i Grieghallen for å anmelde forestillingen.

- Dette var helt uventet en forestilling som gjorde sterkt inntrykk også scenisk, for den var annonsert som en konsertant fremførelse. Men her hadde altså Bergen Nasjonale Opera, med veldig lite midler, fått til en halvscenisk versjon, hvor hele dramaet fikk utspille seg (...). Dette fungerte aldeles utmerket, så her var det virkelig topp klasse i alle ledd.

- Ledet med suverent overblikk og stor dramatisk nerve av Bergen Filharmoniske Orkesters sjefsdirigent Edward Gardner.

- Den hadde også et sammensatt kor med Edvard Grieg Kor i spissen, som bidro til dramaet med stor kraft og presisjon.

- Stuart Skelton gjør dette partiet med enorm kraft, men har samtidig en helt hjerteskjærende sårbarhet. Det gjør rett og slett vondt å se denne svære australieneren (...) så til de grader gå til grunne mot slutten av verket.

- Jeg tror det skal godt gjøres (...) å oppleve en mer toppa forestilling av Peter Grimes.

- Det er jo litt morsomt da, at vi må til lille Bergen for å oppleve en så sterk fremførelse av dette verket.

Hør hele anmeldelsen, hvor koret, orkesteret, regi, solister og gjennomføring omtales i særdeles rosende ordelag på Kulturnytt.

Koret, ledet av kormester Håkon Matti Skrede, besto av Bergen Filharmoniske Kor, Edvard Grieg Kor, Collegiûm Mûsicûms kor og orkester og Royal Northern College of Music Choir

Forestillingen ble presentert av Bergen Nasjonale Opera, Bergen Filharmoniske Orkester og Festspillene i Bergen

Av Bergen Nasjonale Opera

Siste nyheter

Per Boye Hansen umelecky reditel Opery ND foto Hana Smejkalova

- Det 20. århundrets Mozart

- Katja Kabanova er som en vellykket Ibsen-oppsetning, forteller tidligere festspilldirektør og operasjef Per Boye Hansen. Samtidig hyller han komponisten som en av de største.

Stian Økland og Martina Starr-Lassen

Kjærlighetsdrama på ni minutter

Lukk øynene – og steng hverdagen ute en liten stund: Operapedagogene Martina og Stian gir deg historien om Katja Kabanova som podcast!

Leos Janacek

Korguten som vart operakomponist

Som 11-åring må Leoš forlate familien for å bli korgut. Og som godt moden mann møter han si mykje yngre «muse», som inspirerer han til å skrive Katja Kabanova.