Hopp til innhold

Kongen av italiensk opera

Rossini var kongen av italiensk opera i første halvdel av det 19. århundre. Med musikalsk briljans, sensualitet og vitalitet, forvandlet han operaen i hjemlandet.

Mens Norge fikk sin grunnlov i 1814 satt den 22-årige Gioachino Rossini (1792-1868) og skrev på sin 13. opera. Året før hadde han fullført "Italienerinnen i Algerie" i løpet av bare 27 dager, i tillegg til tre andre operaer.

RØDGLØDENDE INTERESSE
Rossini hadde et helt spesielt talent for å komponere hurtig og samtidig fylle musikken med humor og vidd. Hans evner var meget etterspurt og bestillingene strømmet på. Markedet var umettelig for nyskrevet opera og Rossini leverte i et forrykende tempo.

Operavirksomheten var som en industri med samlebånd hvor librettister, komponister, sangere, dirigenter, impresarioer og operahus virket sammen for å tilfredsstille et krevende publikum - og gi penger i kassen. "Italienerinnen" ble en braksuksess med den kvinnelige hovedrollens eventyr på besøk i en fremmed kultur.

EN FREMMED LEGGER TIL KAI
Med "Il turco in Italia" ville Rossini gjenta suksessen ved å bytte helt om på rollene: En fremmed på visitt i vår kultur. Straks ble samlebåndet satt i bevegelse. Operaen skulle ha urpremiere på selveste La Scala i Milano og intet ble spart på. Et verk av Italias nye superkomponist krevde en librettist av ypperste klasse. Den fire år eldre Felice Romani, som forøvrig skrev over 80 operatekster i løpet av 25 år, ble engasjert. Hans økonomiske, renskårne språk, paret med utvungne og elegante verserim, var som skapt for musikk.

BERØMT BASS
Sjefsdirigenten, Alessandro Rolla, og husets impressario hyret inn den berømte bass-sangeren Filippo Galli - etter påtrykk fra Rossini selv. Galli hadde nemlig sunget rollen Mustafa i "Italienerinnen" og hadde alt som skulle til for å gestalte en sprek tyrker. Impresarioens hustru og allerede primadonna ved La Scala, Francesca Maffei Festa, ble utpekt som tyrkerens perfekte motpart. Premieren ble satt til 14. august for å åpne høstsesongen og hele sommeren gikk med til forberedelser.

MORALSK SKANDALE
Da teppet gikk ned premierekvelden visste ikke publikum hva de skulle tro. Musikken var glimrende, topp sangere og intet galt med kor og orkester. Men handlingen var forstemmende umoralsk. En gift kvinne med hundrevis av elskere - og attpåtil en tyrker? Helt umulig. Rossini måtte tilbake til skrivebordet, nedtone det bent frem seksuelle aspektet og sy sammen et mer tekkelig verk. "Il turco" ble stående på repertoaret i sin nye form i drøye 30 år inntil operasmaken endret seg.

Ikke før i 1950 ble operaen hentet frem igjen, denne gang med den 26-årige Maria Callas som den amorøse unge kvinnen. Og nå, i Bergen for første gang i Norge, setter vi opp den usømmelige originalversjonen fra 1814!

Av Nicolai Riise

Spilles 25., 27., 29. og 31. mars i Grieghallen

Fiorilla Avkjole 672X385

Siste nyheter

Jules Massenet

Hvorfor disse tårene?

Tragedien slår til med full styrke når plikten er i konflikt med lidenskapen. I Massenets opera males Goethes romantiske kjærlighetshistorie ut i musikalske bilder som reflekterer lytterens egne følelser og etterlater ingen uberørt.

Fra modell til kulisse

Fra modell til kulisser

Dyktige håndverkere er i sving når kulissene til Werther tar form i et enormt verksted nær Wien. Se utviklingen fra idé, via modell, til ferdige kulisser.

Syngende Gutter

Storsatsing på barn og unge

Edvard Grieg Kor innleder en ny tung satsing på barn og unge i 2019. Kr 800.000 blir satt av til drift av barnekor og ungdomskor, utvikling av langsiktighet i samarbeidet mellom korene og etablering av en integrert administrasjon.

Il Turco in Italia av Rossini

Rekordmange vil bli operasjef i Bergen

– Vi er veldig fornøyd med at så mange spennende og høyt kvalifiserte kandidater har søkt på stillingen som operasjef. Dette sier noe om hvor attraktiv denne stillingen og kulturbyen Bergen er, også på et internasjonalt nivå, sier styreleder Harald Viktor Hove.

Perspektivskisse Nett

Ett steg nærmere nytt opera- og konserthus i Bergen!

- Det haster å få bygget et hus for opera og kammermusikk, sier Per Grieg sr. til BT. Han går i bresjen for å ta neste steg i planleggingsfasen allerede til høsten. Huset, som skal romme 1000 publikumsplasser, med førsteklasses akustikk, vil gi Vestlandet og kulturbyen Bergen et betydelig løft.