Hopp til innhold

Kongen av italiensk opera

Rossini var kongen av italiensk opera i første halvdel av det 19. århundre. Med musikalsk briljans, sensualitet og vitalitet, forvandlet han operaen i hjemlandet.

Mens Norge fikk sin grunnlov i 1814 satt den 22-årige Gioachino Rossini (1792-1868) og skrev på sin 13. opera. Året før hadde han fullført "Italienerinnen i Algerie" i løpet av bare 27 dager, i tillegg til tre andre operaer.

RØDGLØDENDE INTERESSE
Rossini hadde et helt spesielt talent for å komponere hurtig og samtidig fylle musikken med humor og vidd. Hans evner var meget etterspurt og bestillingene strømmet på. Markedet var umettelig for nyskrevet opera og Rossini leverte i et forrykende tempo.

Operavirksomheten var som en industri med samlebånd hvor librettister, komponister, sangere, dirigenter, impresarioer og operahus virket sammen for å tilfredsstille et krevende publikum - og gi penger i kassen. "Italienerinnen" ble en braksuksess med den kvinnelige hovedrollens eventyr på besøk i en fremmed kultur.

EN FREMMED LEGGER TIL KAI
Med "Il turco in Italia" ville Rossini gjenta suksessen ved å bytte helt om på rollene: En fremmed på visitt i vår kultur. Straks ble samlebåndet satt i bevegelse. Operaen skulle ha urpremiere på selveste La Scala i Milano og intet ble spart på. Et verk av Italias nye superkomponist krevde en librettist av ypperste klasse. Den fire år eldre Felice Romani, som forøvrig skrev over 80 operatekster i løpet av 25 år, ble engasjert. Hans økonomiske, renskårne språk, paret med utvungne og elegante verserim, var som skapt for musikk.

BERØMT BASS
Sjefsdirigenten, Alessandro Rolla, og husets impressario hyret inn den berømte bass-sangeren Filippo Galli - etter påtrykk fra Rossini selv. Galli hadde nemlig sunget rollen Mustafa i "Italienerinnen" og hadde alt som skulle til for å gestalte en sprek tyrker. Impresarioens hustru og allerede primadonna ved La Scala, Francesca Maffei Festa, ble utpekt som tyrkerens perfekte motpart. Premieren ble satt til 14. august for å åpne høstsesongen og hele sommeren gikk med til forberedelser.

MORALSK SKANDALE
Da teppet gikk ned premierekvelden visste ikke publikum hva de skulle tro. Musikken var glimrende, topp sangere og intet galt med kor og orkester. Men handlingen var forstemmende umoralsk. En gift kvinne med hundrevis av elskere - og attpåtil en tyrker? Helt umulig. Rossini måtte tilbake til skrivebordet, nedtone det bent frem seksuelle aspektet og sy sammen et mer tekkelig verk. "Il turco" ble stående på repertoaret i sin nye form i drøye 30 år inntil operasmaken endret seg.

Ikke før i 1950 ble operaen hentet frem igjen, denne gang med den 26-årige Maria Callas som den amorøse unge kvinnen. Og nå, i Bergen for første gang i Norge, setter vi opp den usømmelige originalversjonen fra 1814!

Av Nicolai Riise

Spilles 25., 27., 29. og 31. mars i Grieghallen

Fiorilla Avkjole 672X385

Siste nyheter

EGK Siljuslåtten 200321 BNO nett 13

Vårkonsert på sykehjem

Edvard Grieg Kors konsert på Siljuslåtten sykehjem inneholder ikke mindre enn en verdenspremiere på sanger av Edvard Grieg! Se konserten i opptak her.

Koret på La clemenza di Tito

Møt koret i kjelleren

Ryggraden i så mange av våre operaer har denne gangen blitt tvunget i kjelleren, bokstavelig talt. Fra Grieghallens dypeste konsertlokale strømmes Edvard Grieg Kor rett til scenen, på trygg korona-avstand og i tidsriktig digitalt format.

Rehearsals via Teams

Opera i koronaens tid

Side opp og side ned med restriksjoner skal ikke hindre oss i å produsere opera! Ei heller innreiseforbud. Prøvene til Mozarts La clemenza di Tito er endelig i gang, med regissør, kostymedesigner og lysdesigner fra London til stede. På storskjerm riktignok - via Teams.

Composer Room

Interaktivt operaspill

Lær mer om hvordan en opera blir til! I dette interaktive spillet dukker komponist, librettist, regissør og sangere opp som 3D-figurer.