Hopp til innhold

Internasjonal triumf på Edinburgh International Festival

Et samstemt og tallrikt kritikerkorps roser absolutt alle elementer i denne versjonen av Peter Grimes.

"A complete success" - The Times
"A highlight of this year’s Edinburgh International Festival" - The Guardian
"Another glorious triumph" - The Scotsman
"The best Peter Grimes I’ve ever seen" - The Spectator

Bergen Filharmoniske Orkester og Bergen Nasjonale Opera, forente seg til internasjonal triumf under Edinburgh-festspillene – et av Europas  største og viktigste  festspill - med den særdeles suksessfulle produksjonen av Benjamin Brittens Peter Grimes som ble presentert for første gang under Fest-spillene i Bergen i mai i år. Ledet av orkesterets sjefdirigent Edward Gardner, deltok 220 musikere og sangere fra Bergen Filharmoniske Orkester, Bergen Filharmoniske Kor, Edvard Grieg Kor, studenter fra Royal Northern College of Music Manchester og Collegiûm Mûsicûms Kor med kormester Håkon Matti Skrede. Bergen Filharmoniske Orkester hadde også en egen kritikerrost konsert med Wagners Rienzi-ouvertyre, Griegs a-moll konsert (Paul Lewis, solist) og Elgars første symfoni på programmet. 

"En kjempeseier for bergensk og norsk musikkliv i det hele - det er som om Brann hadde kommet til sluttspillet i Champions league. Å bli invitert til en av Europas fremste festivaler for å fremføre engelsk kjernerepertoar var i seg selv en stor tillitserklæring til Bergens musikalske krefter. Når så publikums mottakelse og kritikernes anmeldelser i tillegg ble ovasjonsartete, kan det igjen slås fast at kvaliteten i norsk musikkliv ligger på meget høyt internasjonalt nivå, og ikke minst kan det konsta-teres at det denne gang er Bergen som er arnestedet for denne kvalitetsutviklingen", sier direktør Bernt Bauge i Musikkselskapet Harmonien. "For Bergen Filharmoniske Orkester er de fantastiske  kritikkene en ytterligere bekreftelse på dets posisjon som et orkester i europeisk toppklasse". 

Et samstemt og tallrikt kritikerkorps roser absolutt alle elementer i denne versjonen av Peter Grimes. Dens drama og sønderknusende intensitet, og dens voldsomme kraft. Korene trekkes fram som dramatisk motor, den semisceniske regien ved Vera Rostin Wexelsen roses som effektiv og virkningsfull, solistrekken, med Stuart Skelton i spissen, beskrives som ideell og orkesteret omtales som ren perfeksjon. Sjefdirigent Edward Gardner kåres til en ledende tolker av Brittens opera. 

Bergen Filharmoniske Orkester roses spesielt for dets energiske og spontane musisering, den rike strykerklangen og kammermusikalske spillemåte. Gardner og orksterets tolkning av Elgars første symfoni omtales som en åpenbaring, og framføringen av Peter Grimes som superb. En anmelder skriver for eksempel at tolkningen av Stormen var den beste han noen gang hadde hørt.

"Dette viser hva Bergens musikkliv er i stand til å løfte internasjonalt  gjennom felles innsats", sier operasjef Mary Miller, som også fremhever  betydningen av samarbeidet med Festspillene i Bergen om den første fremførelsen i vår. 

"Norsk utenrikskulturell profilering fikk et kjempeløft gjennom denne kraftfulle  og suksessrike musikalske manifestasjonen. Det er samtidig verdt å reflektere over at det er private sponsorer som i hovedsak gjorde det mulig. Som nasjonal orkesterinstitusjon har Bergen Filharmoniske Orkester et særlig egnet utgangspunkt for profilering av norsk  musikkliv internasjonalt. Men staten må i større grad enn nå engasjere seg også finansielt skal ambisjonen lykkes", sier Bernt Bauge.   

Bergen, 21. august 2017

Tekst av Bergen Filharmoniske Orkester

Siste nyheter

Werther Dies

Video: Werther av Massenet

Se liveopptak av Werther i Grieghallen, med et stjernelag solister og Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse av Frédéric Chaslin. Ny produksjon av Bergen Nasjonale Opera, med regi og design av Antony McDonald.

En liten sniktitt bak plasten

Kulissene er her!

Det er en sitrende spenning i luften denne tidlige søndagsmorgenen. Så skjer det vi har ventet på: Tre trailere ruller langsomt opp utenfor Grieghallen. De har kjørt hele veien fra Wien for å levere kulissene som skal ramme inn dramaet om Werther og Charlotte.

Sing along

How to make misery interesting

I´ve just been down in the rehearsal room where Massenet´s hero Werther has been dying since 10:00 this morning. The atmosphere is brisk and deeply practical.

Se hvordan kostymene lages

Se de vakre kostymene i Werther

Kostymene til operaen blir for tiden laget av skredderne til Das Gewand i Tyskland, et velrennomert selskap som har The Metropolitan og andre store operahus på kundelisten. Kostymesjef hos Bergen Nasjonale Opera, Cathrine Ahlsen, har vært på besøk for å sjekke at alt blir klart til premieren 16. mars. Her er en video med siste nytt fra kostymefronten!