Hopp til innhold

Internasjonal triumf på Edinburgh International Festival 2017

Et samstemt og tallrikt kritikerkorps roser absolutt alle elementer i denne versjonen av Peter Grimes.

"A complete success" - The Times
"A highlight of this year’s Edinburgh International Festival" - The Guardian
"Another glorious triumph" - The Scotsman
"The best Peter Grimes I’ve ever seen" - The Spectator

Bergen Filharmoniske Orkester og Bergen Nasjonale Opera, forente seg til internasjonal triumf under Edinburgh-festspillene – et av Europas største og viktigste festspill - med den særdeles suksessfulle produksjonen av Benjamin Brittens Peter Grimes som ble presentert for første gang under Fest-spillene i Bergen i mai i år. Ledet av orkesterets sjefdirigent Edward Gardner, deltok 220 musikere og sangere fra Bergen Filharmoniske Orkester, Bergen Filharmoniske Kor, Edvard Grieg Kor, studenter fra Royal Northern College of Music Manchester og Collegiûm Mûsicûms Kor med kormester Håkon Matti Skrede. Bergen Filharmoniske Orkester hadde også en egen kritikerrost konsert med Wagners Rienzi-ouvertyre, Griegs a-moll konsert (Paul Lewis, solist) og Elgars første symfoni på programmet.

"En kjempeseier for bergensk og norsk musikkliv i det hele - det er som om Brann hadde kommet til sluttspillet i Champions league. Å bli invitert til en av Europas fremste festivaler for å fremføre engelsk kjernerepertoar var i seg selv en stor tillitserklæring til Bergens musikalske krefter. Når så publikums mottakelse og kritikernes anmeldelser i tillegg ble ovasjonsartete, kan det igjen slås fast at kvaliteten i norsk musikkliv ligger på meget høyt internasjonalt nivå, og ikke minst kan det konsta-teres at det denne gang er Bergen som er arnestedet for denne kvalitetsutviklingen", sier direktør Bernt Bauge i Musikkselskapet Harmonien. "For Bergen Filharmoniske Orkester er de fantastiske kritikkene en ytterligere bekreftelse på dets posisjon som et orkester i europeisk toppklasse".

Et samstemt og tallrikt kritikerkorps roser absolutt alle elementer i denne versjonen av Peter Grimes. Dens drama og sønderknusende intensitet, og dens voldsomme kraft. Korene trekkes fram som dramatisk motor, den semisceniske regien ved Vera Rostin Wexelsen roses som effektiv og virkningsfull, solistrekken, med Stuart Skelton i spissen, beskrives som ideell og orkesteret omtales som ren perfeksjon. Sjefdirigent Edward Gardner kåres til en ledende tolker av Brittens opera.

Bergen Filharmoniske Orkester roses spesielt for dets energiske og spontane musisering, den rike strykerklangen og kammermusikalske spillemåte. Gardner og orksterets tolkning av Elgars første symfoni omtales som en åpenbaring, og framføringen av Peter Grimes som superb. En anmelder skriver for eksempel at tolkningen av Stormen var den beste han noen gang hadde hørt.

"Dette viser hva Bergens musikkliv er i stand til å løfte internasjonalt gjennom felles innsats", sier operasjef Mary Miller, som også fremhever betydningen av samarbeidet med Festspillene i Bergen om den første fremførelsen i vår.

"Norsk utenrikskulturell profilering fikk et kjempeløft gjennom denne kraftfulle og suksessrike musikalske manifestasjonen. Det er samtidig verdt å reflektere over at det er private sponsorer som i hovedsak gjorde det mulig. Som nasjonal orkesterinstitusjon har Bergen Filharmoniske Orkester et særlig egnet utgangspunkt for profilering av norsk musikkliv internasjonalt. Men staten må i større grad enn nå engasjere seg også finansielt skal ambisjonen lykkes", sier Bernt Bauge.

Bergen, 21. august 2017

Tekst av Bergen Filharmoniske Orkester

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.