Hopp til innhold

Fanget av drømmer

Fanget av drømmer er en introduksjonsforestilling til Richard Wagners opera Den flyvende hollender og vises på videregående skoler i Hordaland i januar. I tillegg tilbyr de gjestende kunstnerne en times workshop med elevene. Alle elever som deltar på dette programmet, er invitert til generalprøven på Den flyvende hollender i Grieghallen.

BNOs mål med dette programmet er å gi elevene en innføring i opera som genre og å forberede dem på møtet med Den
flyvende hollender
i Grieghallen. Opera er en relativt ny kunstart i Norge som ikke alle nødvendigvis oppsøker av seg selv. Men alle elever bør få anledning til å møte kunstformen i løpet av sin skoletid. De som går i videregående, har nådd en alder og en modenhet som setter dem i stand til å gjøre viktige valg for fremtiden – bl. a. når det gjelder hvilke kunstformer som appellerer til dem og som gir verdifullt påfyll i hverdagen. I tillegg står noen overfor valget om å velge yrker innenfor kunstfag. 

Noe av det Fanget av drømmer ønsker å formidle til elevene er:

1. Opera er en kunstart der mange kunstformer forenes i ett sceneuttrykk. Som i all scenekunst, fortelles det en historie. Det som er typisk for opera, er at historien først og fremst fortelles gjennom sang og musikk.

2. Richard Wagner skrev musikk og tekst til Den flyvende hollender i 1842. Altså er det blitt laget mange oppsetninger av dette stykket før. Men ingen av disse produksjonene har vært helt like. Det er viktig å være klar over at ord på papir eller noter på noteark er helt avhengig av å bli tolket før det blir en forestilling. Det betyr at en rekke kunstnere som dirigenter, instruktører, musikere, sangere osv, gjør en lang rekke valg. Derfor kan to forskjellige oppsetninger av samme opera bli veldig forskjellige – alt etter hva man ønsker å legge vekt på. Vi har kalt vårt program Fanget av drømmer for å si noe om vår tolkning av Den flyvende hollender. Den produksjonen du får se i Grieghallen, tolker helt sikkert handlingen på en annen måte. Hvordan den tolkningen er, vet vi ikke enda, for produksjonen er ikke ferdig.

3. Fanget av drømmer presentere litt av handlingen i operaen, litt av musikken og noen av karakterene. Samtidig får publikum kjennskap til komponisten Richard Wagner som ble født i Leipzig i Tyskland i 1813. For å forstå et dramatisk verk, kan det også være nyttig å kjenne litt til tiden da verket ble skapt.

Da Den flyvende hollender hadde urpremiere i Dresden, bodde det en berømt bergenser i samme by, nemlig Johan Christian Clausen Dahl. Det er absolutt mulig at bergenseren J C Dahl satt i operaen i Dresden og så og hørte Richard Wagner dirigere urfremføringen av Den flyvende hollender den 2. januar i 1843.  

I over 200 år har forfattere, dramatikere, komponister og filmskapere latt seg inspirere av sagnet om den evig fordømte hollenderen. Det seneste eksemplet er filmen Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest.  

Fanget av drømmer er skrevet, tilrettelagt og instruert av Vera Rostin Wexelsen. Kunstnerne som turnerer med programmet, er sangeren Ørjan Hartveit, skuespiller Beate Rostin og pianist Frode Skag Storheim.

Siste nyheter

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.