Hopp til innhold

Tid for vern om kulturens institusjoner

Tid for vern om kulturens institusjoner: Åpent brev til kulturminister Anette Trettebergstuen.

Kjære kulturminister!

Det er nye tider for samfunnsmaskineriet Norge. Virkelighetens kjennsgjerninger siger gradvis innover oss. Økt inflasjon, økte renter, økte strømpriser, og ditto økte forventninger om lønnsvekst for folk flest. Statsfinansene må strammes inn og oljepengebruken må ned, - alt for å unngå overoppheting av samfunnsøkonomien med risiko for forsterket pris- og lønnsspiral som naturlig konsekvens. Alt dette pepres vi med daglig både fra fagfolk og fra ansvarlig myndighetshold, - og vi forstår det!

Og vi forstår, kjære kulturminister, at dette er et krevende farvann å manøvrere et nytt kulturbudsjett i. Alle sektorer må bidra, også kulturen, hevdes det ganske sikkert rundt regjeringsbordet.

Men kulturbudsjettet utgjør stadig under 1% av det samlede statsbudsjettet. Hurdalsplattformen lover at 1%-målet skal nås. Skal denne ambisjonen nå måtte settes på vent fordi strømstøtte, sikkerhet og beredskap krever enorme ressurser samtidig som statsbudsjettet må strammes inn? Eller kan det være tenkbart å skjerme denne faktisk ganske beskjedne målsettingen fra finansdepartementets kuttlister? En forsterket satsning på kultur vil neppe bidra til overoppheting av økonomien. For institusjonsfeltet handler det dessuten om å gjenvinne tapt terreng etter to tøffe korona-år og ikke minst gjenvinne handlingsrom etter åtte år med meningsløse ABE-kutt i rammetilskuddene. Og samtidig har vi også mistet gaveforsterkningsordningen. Vi står i fare for å spises opp innenfra. Vi krymper.

Det er i denne krevende situasjonen tvingende nødvendig å trygge kulturens rammevilkår. Kompetanse og kvalitet utvikles gjennom langsiktig arbeid under forutsigbare rammer. Det burde derfor være mulig å oppnå almenn aksept for rimeligheten i å prioritere en videreutvikling av denne samfunnssektoren, - som ble «ofret» først og lengst stengt ned under pandemien.

Institusjonene er og forblir kulturlivets ryggrad. Vitale og sterke institusjoner er en forutsetning for et levende og dynamisk kulturliv over hele landet. Så også i kulturbyen Bergen. Byens ledende musikkinstitusjoner - Musikkselskapet Harmonien, Bergen Nasjonale Opera og Edvard Grieg Korene – er alle underfinansierte og trenger nå et sterkt og reelt løft på den offentlige finansieringssiden.

Vi heier og håper på deg, kulturminister, i de budsjettkamper som nå utkjempes i regjeringskontorene! Det står om vern av viktige samfunnsverdier!

Bernt Bauge, Musikkselskapet Harmonien
Eivind Gullberg-Jensen, Bergen Nasjonale Opera
Simon Kirkbride, Edvard Grieg Korene

Foto: Fra kulturministerens besøk i forbindelse med Griegkvartalet, 5. mai 2022

Siste nyheter

Julien Behr og Sofia Nesje Enger 1

Ble operastjerne ved en tilfeldighet

Den franske tenoren Julien Behr har de siste 15 årene opptrådt i ledende roller på operahus både i Asia, Nord-Amerika og Europa. Men det var egentlig advokat han ønsket å bli.

Eivind Gullberg Jensen 151025 2

Starten av operaløftet?

Bergen Nasjonale Opera fekk i dag ei varig auke i driftstilskot på 1,5 MNOK frå Kulturdepartementet.

Eivind Gullberg Jensen, Kristin Okerlund og Sascha Goetzel

BNO sørger over tapet av Kristin Okerlund

Me i Bergen Nasjonale Opera sørger over det brå og overraskande tapet av Kristin Okerlund, vår kjære ven, samarbeidspartnar og uvurderlege kollega ved Opera ved Fjorden.

From rehearsals Pelleas et Melisande

Temperaturen stiger

Regissør Alan Lucien Øyen og solistene er godt i gang med prøvene til Pelléas og Mélisande, hvor temperaturen stiger for hver dag som går.

Alexandre Duhamel

Operastjernens favorittrolle

Bass-barytonen Alexandre Duhamel er en sanger som bør stå på ønskelisten til enhver operaelsker. 1.-7. november kan du oppleve han som Golaud i Pelléas og Mélisande av Debussy!

Eivind Gullberg Jensen

En opera du blir forført av

- Jeg satt bare med øynene igjen og lyttet til den uendelig vakre musikken, forteller Eivind Gullberg Jensen om Pelléas og Mélisande.