Hopp til innhold

Tid for vern om kulturens institusjoner

Tid for vern om kulturens institusjoner: Åpent brev til kulturminister Anette Trettebergstuen.

Kjære kulturminister!

Det er nye tider for samfunnsmaskineriet Norge. Virkelighetens kjennsgjerninger siger gradvis innover oss. Økt inflasjon, økte renter, økte strømpriser, og ditto økte forventninger om lønnsvekst for folk flest. Statsfinansene må strammes inn og oljepengebruken må ned, - alt for å unngå overoppheting av samfunnsøkonomien med risiko for forsterket pris- og lønnsspiral som naturlig konsekvens. Alt dette pepres vi med daglig både fra fagfolk og fra ansvarlig myndighetshold, - og vi forstår det!

Og vi forstår, kjære kulturminister, at dette er et krevende farvann å manøvrere et nytt kulturbudsjett i. Alle sektorer må bidra, også kulturen, hevdes det ganske sikkert rundt regjeringsbordet.

Men kulturbudsjettet utgjør stadig under 1% av det samlede statsbudsjettet. Hurdalsplattformen lover at 1%-målet skal nås. Skal denne ambisjonen nå måtte settes på vent fordi strømstøtte, sikkerhet og beredskap krever enorme ressurser samtidig som statsbudsjettet må strammes inn? Eller kan det være tenkbart å skjerme denne faktisk ganske beskjedne målsettingen fra finansdepartementets kuttlister? En forsterket satsning på kultur vil neppe bidra til overoppheting av økonomien. For institusjonsfeltet handler det dessuten om å gjenvinne tapt terreng etter to tøffe korona-år og ikke minst gjenvinne handlingsrom etter åtte år med meningsløse ABE-kutt i rammetilskuddene. Og samtidig har vi også mistet gaveforsterkningsordningen. Vi står i fare for å spises opp innenfra. Vi krymper.

Det er i denne krevende situasjonen tvingende nødvendig å trygge kulturens rammevilkår. Kompetanse og kvalitet utvikles gjennom langsiktig arbeid under forutsigbare rammer. Det burde derfor være mulig å oppnå almenn aksept for rimeligheten i å prioritere en videreutvikling av denne samfunnssektoren, - som ble «ofret» først og lengst stengt ned under pandemien.

Institusjonene er og forblir kulturlivets ryggrad. Vitale og sterke institusjoner er en forutsetning for et levende og dynamisk kulturliv over hele landet. Så også i kulturbyen Bergen. Byens ledende musikkinstitusjoner - Musikkselskapet Harmonien, Bergen Nasjonale Opera og Edvard Grieg Korene – er alle underfinansierte og trenger nå et sterkt og reelt løft på den offentlige finansieringssiden.

Vi heier og håper på deg, kulturminister, i de budsjettkamper som nå utkjempes i regjeringskontorene! Det står om vern av viktige samfunnsverdier!

Bernt Bauge, Musikkselskapet Harmonien
Eivind Gullberg-Jensen, Bergen Nasjonale Opera
Simon Kirkbride, Edvard Grieg Korene

Foto: Fra kulturministerens besøk i forbindelse med Griegkvartalet, 5. mai 2022

Siste nyheter

Paradis skole Amahl

Til Paradis med sang

Like før jul skal familieoperaen Amahl og de tre vise menn settes opp i Grieghallen, og barneskolene i Bergen har fått melde seg på operakurs og generalprøve.

Tmp f4ff7852 a148 4c35 851b 0985d0b5329f

Opera-pasjen på skuletur

Pasjen har med seg gull og perler når han er ute på førjulstur i lag med dei to operapedagogane Stian og Martina

OVF24 Mermaids bw wave2

Sommarakademiet 2025

Opera ved fjorden sommarakademi går av stabelen 21.-29. juni 2025. NYTT: Vi har no utvida søknadsfristen til 2. FEBRUAR for stryk, messing, obo og fagott.

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.