Hopp til innhold

- Publikum bare elsker denne forestillingen

- Denne oppsetningen kommuniserer med publikum på en helt unik måte, for uansett hvor jeg har vært med å spille den så elsker folk den, forteller Mari Eriksmoen, som spiller Pamina.

Mari forteller videre at hun ble helt slått ut av responsen fra første gang hun var med i McBurneys nå nærmest legendariske produksjon, helt tilbake i 2014.

– Jeg tror dette er den største suksessen jeg har vært med på.

Se hele intervjuet på video, som ble gjort i forbindelse med at Bergen Nasjonale Opera lanserte sesongen 2022/23 tidligere i år.

SIGNATURROLLE
Mari Eriksmoen synes det er utrolig stas å for første gang være med i en operaproduksjon med Bergen Nasjonale Opera.

- Pamina er en av de rollene jeg har gjort mest. Så det er også spesielt å få spille den for bergenspublikummet, hjemmepublikummet mitt, sier den internasjonale operastjernen med bostedsadresse i Bergen.

I dette intervjuet forteller Eriksmoen blant annet at regissør Simon McBurney fikk henne til å se på Pamina-rollen med helt nye øyne.

PRINSESSEROLLE

Pamina er datteren til Nattens dronning i Tryllefløyten, muligens den mest rasende rollen i operaverdenen, og det sier jo litt. Mellom barken og veden står den milde Pamina, som sliter med å ville oppfylle sin mors hevntanker.

- Dette er jo tradisjonelt sett en prinsesserolle. Første gang jeg skulle synge den var det litt kjedelig – rett og slett. Men da jeg jobbet med regissør Simon McBurney fikk han meg til å se på rollen på en litt annen måte. Pamina er faktisk en sterk kvinne og det er hun som leder Tamino. Hun vil dessuten forene motpolene Nattens dronning og Sarastro – og holde folket samlet.

LITT MISUNNELIG
Om hvorfor Tryllefløyten er så populær svarer Mari Eriksmoen at Mozarts fantastiske musikk er helt genial. – Nesten alle ariene i stykket er veldig kjent. Kombinert med at det er et eventyr, som gjør at det er så lett å like Tryllefløyten.

– Jeg skulle ønske å ha sett den for første gang selv, uten å ha vært med i den. Så jeg er faktisk litt misunnelig på publikum som får lov til å oppleve den slik for første gang, sier Mari og smiler.

Mari Eriksmoen som Pamina Foto Pascal Victor

Siste nyheter

Eivind Gullberg Jensen, Kristin Okerlund og Sascha Goetzel

BNO sørger over tapet av Kristin Okerlund

Me i Bergen Nasjonale Opera sørger over det brå og overraskande tapet av Kristin Okerlund, vår kjære ven, samarbeidspartnar og uvurderlege kollega ved Opera ved Fjorden.

From rehearsals Pelleas et Melisande

Temperaturen stiger

Regissør Alan Lucien Øyen og solistene er godt i gang med prøvene til Pelléas og Mélisande, hvor temperaturen stiger for hver dag som går.

Alexandre Duhamel

Operastjernens favorittrolle

Bass-barytonen Alexandre Duhamel er en sanger som bør stå på ønskelisten til enhver operaelsker. 1.-7. november kan du oppleve han som Golaud i Pelléas og Mélisande av Debussy!

Eivind Gullberg Jensen

En opera du blir forført av

- Jeg satt bare med øynene igjen og lyttet til den uendelig vakre musikken, forteller Eivind Gullberg Jensen om Pelléas og Mélisande.

Audition BNO

Audition

Bergen Nasjonale Opera i samarbeid med Arktisk Filharmoni, Stavanger Symfoniorkester og Kilden Opera, avholder audition i Grieghallen den 4. november 2025

Forest by eugene golovesov unsplash

Handlingen i Pelléas og Mélisande

Den unge kvinnen Meliśande flykter fra en ukjent fare dypt inn i en mørk skog. Slik starter Debussys opera Pelléas og Mélisande, og her kan du lese mer om handlingen!