Hopp til innhold

- Publikum bare elsker denne forestillingen

- Denne oppsetningen kommuniserer med publikum på en helt unik måte, for uansett hvor jeg har vært med å spille den så elsker folk den, forteller Mari Eriksmoen, som spiller Pamina.

Mari forteller videre at hun ble helt slått ut av responsen fra første gang hun var med i McBurneys nå nærmest legendariske produksjon, helt tilbake i 2014.

– Jeg tror dette er den største suksessen jeg har vært med på.

Se hele intervjuet på video, som ble gjort i forbindelse med at Bergen Nasjonale Opera lanserte sesongen 2022/23 tidligere i år.

SIGNATURROLLE
Mari Eriksmoen synes det er utrolig stas å for første gang være med i en operaproduksjon med Bergen Nasjonale Opera.

- Pamina er en av de rollene jeg har gjort mest. Så det er også spesielt å få spille den for bergenspublikummet, hjemmepublikummet mitt, sier den internasjonale operastjernen med bostedsadresse i Bergen.

I dette intervjuet forteller Eriksmoen blant annet at regissør Simon McBurney fikk henne til å se på Pamina-rollen med helt nye øyne.

PRINSESSEROLLE

Pamina er datteren til Nattens dronning i Tryllefløyten, muligens den mest rasende rollen i operaverdenen, og det sier jo litt. Mellom barken og veden står den milde Pamina, som sliter med å ville oppfylle sin mors hevntanker.

- Dette er jo tradisjonelt sett en prinsesserolle. Første gang jeg skulle synge den var det litt kjedelig – rett og slett. Men da jeg jobbet med regissør Simon McBurney fikk han meg til å se på rollen på en litt annen måte. Pamina er faktisk en sterk kvinne og det er hun som leder Tamino. Hun vil dessuten forene motpolene Nattens dronning og Sarastro – og holde folket samlet.

LITT MISUNNELIG
Om hvorfor Tryllefløyten er så populær svarer Mari Eriksmoen at Mozarts fantastiske musikk er helt genial. – Nesten alle ariene i stykket er veldig kjent. Kombinert med at det er et eventyr, som gjør at det er så lett å like Tryllefløyten.

– Jeg skulle ønske å ha sett den for første gang selv, uten å ha vært med i den. Så jeg er faktisk litt misunnelig på publikum som får lov til å oppleve den slik for første gang, sier Mari og smiler.

Mari Eriksmoen som Pamina Foto Pascal Victor

Siste nyheter

Asle og Alida - Musikk av Bent Sørensen

Første korprøve

Denne uken startet Edvard Grieg Vokalensemble innstuderingen av Bent Sørensens helt nye musikk til Asle og Alida.

Don Giovanni web Foto Magnus Skrede

ETTERSØKT: Il Commendatore

Vil du spele rolla som gjenferd, og med myndig røyst skremme din eigen mordar? Vi søkjer no ein bass som kan fylle rolla som Il Commendatore i operaen Don Giovanni under sommarakademiet vårt i juni.
SØKNADSFRIST: 23. FEBRUAR