Hopp til innhold

- Publikum bare elsker denne forestillingen

- Denne oppsetningen kommuniserer med publikum på en helt unik måte, for uansett hvor jeg har vært med å spille den så elsker folk den, forteller Mari Eriksmoen, som spiller Pamina.

Mari forteller videre at hun ble helt slått ut av responsen fra første gang hun var med i McBurneys nå nærmest legendariske produksjon, helt tilbake i 2014.

– Jeg tror dette er den største suksessen jeg har vært med på.

Se hele intervjuet på video, som ble gjort i forbindelse med at Bergen Nasjonale Opera lanserte sesongen 2022/23 tidligere i år.

SIGNATURROLLE
Mari Eriksmoen synes det er utrolig stas å for første gang være med i en operaproduksjon med Bergen Nasjonale Opera.

- Pamina er en av de rollene jeg har gjort mest. Så det er også spesielt å få spille den for bergenspublikummet, hjemmepublikummet mitt, sier den internasjonale operastjernen med bostedsadresse i Bergen.

I dette intervjuet forteller Eriksmoen blant annet at regissør Simon McBurney fikk henne til å se på Pamina-rollen med helt nye øyne.

PRINSESSEROLLE

Pamina er datteren til Nattens dronning i Tryllefløyten, muligens den mest rasende rollen i operaverdenen, og det sier jo litt. Mellom barken og veden står den milde Pamina, som sliter med å ville oppfylle sin mors hevntanker.

- Dette er jo tradisjonelt sett en prinsesserolle. Første gang jeg skulle synge den var det litt kjedelig – rett og slett. Men da jeg jobbet med regissør Simon McBurney fikk han meg til å se på rollen på en litt annen måte. Pamina er faktisk en sterk kvinne og det er hun som leder Tamino. Hun vil dessuten forene motpolene Nattens dronning og Sarastro – og holde folket samlet.

LITT MISUNNELIG
Om hvorfor Tryllefløyten er så populær svarer Mari Eriksmoen at Mozarts fantastiske musikk er helt genial. – Nesten alle ariene i stykket er veldig kjent. Kombinert med at det er et eventyr, som gjør at det er så lett å like Tryllefløyten.

– Jeg skulle ønske å ha sett den for første gang selv, uten å ha vært med i den. Så jeg er faktisk litt misunnelig på publikum som får lov til å oppleve den slik for første gang, sier Mari og smiler.

Mari Eriksmoen som Pamina Foto Pascal Victor

Siste nyheter

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.

Robin hood nhb

Frå Robin Hood til Jascha Heifetz

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel, også frå Hollywood.

Korngold

Ei reise gjennom Korngolds liv

Bli med på ei tidsreise i livet til komponisten Korngold, frå åra som vedunderbarn i Wien, til eksil i Hollywood – og forsøka på nytt fotfeste etter krigen.