Hopp til innhold

CARMEN – en film blir til

Gjesteblogger og musikalsk arrangør Stephen Higgins rapporterer fra Carmen-innspillingen, med stjernesangere og en ny og fascinerende historie.

England, 4. juni

Denne underlige tiden krever at vi i operabransjen må tenke på en helt ny måte ... Rundt om på kloden er det sangere, regissører, designere, dirigenter, musikere og høyt kvalifisert teknisk personale som ser kalenderen bli tømt foran øynene deres. Når vil verden bli normal igjen? Og hvordan vil den nye normaliteten være?

Bli med til det dyktige og oppfinnsomme teamet ved Bergen Nasjonale Opera. Dette er ikke tiden for å sitte stille og stirre ned i kalde kaffekopper. Vi må være innovative. Vi må fortsette med å utvikle produksjoner på vårt sedvanlige høye nivå. Vi må fortsette samarbeidet med de flotte kunstnerne våre, både hjemme i Norge og rundt om i verden.

Mitt samarbeid med BNO startet i 2016, da jeg kom for å jobbe med Madama Butterfly. Både operaselskapet og byen Bergen sjarmerte meg umiddelbart - og siden har jeg ikke sett meg tilbake! Så, da denne pandemiske perioden begynte i mars (... det kjennes så veldig lenge siden nå!), var jeg lykkelig over å kunne bidra i vår versjon av Påskehymnen fra Cavalleria rusticana, med sopranen Elisabeth Teige som solist. Denne videoen er nå blitt sett av tusenvis rundt om i verden, og viste også frem de vidunderlige korene i Bergen som alltid er ryggraden i produksjonene våre i mer 'normale' tider.

Men hvordan kan man følge opp noe slikt?

Alle ‘zoom’-mosaikkene med musikere som filmet seg selv og redigerte sammen bitene var vidunderlig å følge i begynnelsen, men nærmer seg snart et metningspunkt. Nå er det på tide å tenke annerledes. Så da Mary Miller ringte meg for å utvikle et prosjekt som kombinerer film og opera, begynte jeg å se opera som kunstform i et annet lys.

Sammen lanserte vi idéen om å gripe fatt i Carmen - en opera som er elsket av alle. Men slik situasjonen fortsatt er kan vi ikke lage en film bygd på den originale operaen - med digre korscener, stort symfoniorkester og mange solister. Vi måtte finne en ny måte å fortelle historien på. Eller kanskje også utforske hva som kunne ha skjedd etter at operaen var over?

Et manus ble utformet, ikke minst takket være den dyktige John Ramster, som for et par år siden regisserte en ny og suveren ny versjon av Den flyvende hollender for BNO – og en glitrende regissør, Anders Lindstad fra Oslo, ble engasjert. Så startet prosessen om å lage en fantasi-verden som kunne filmes, tross alle de fysiske restriksjonene med regler om avstand og hvor mange mennesker som kan være tilstede samtidig. Her er det vi kom frem til:

Carmen

Carmen var en storslått kjendis i sosiale medier: Sanger, skuespiller og influenser på Instagram, beundret og fulgt av tusenvis av mennesker rundt om i verden. Etter en vellykket konsert i Oslo for fem år siden ble hun forfulgt og brutalt myrdet av en fan, Joseph Navarro, som var sykelig opptatt av henne. Carmens nye, og veldig åpenlyse forhold til milliardæren Eskil Murov, brakte raseriet frem i Joseph, og etter mordet har ingen sett ham. Mina, en dyktig norsk grave-journalist, bestemmer seg for å dykke ned i mysteriet for å finne ut hva som virkelig hendte den natten, og oppdager spor som leder til Josephs skjulested. De to begynner å få kontakt over nettet, og Mina blir dradd inn i drapsmannens mørke og farlige verden.

Så dette er ikke den "normale" Carmen! Men som sagt, dette er heller ikke ‘normale’ tider!

Carmen Singers

Fantastiske sangere er blitt valgt ut: Ketevan Kemoklidze som Carmen, Freddie De Tommaso som Joseph, Andrei Kymach som Eskil, og Beate Mordal som Mina. Det dyktige Edvard Grieg Kor er med, sammen med Bergen Filharmoniske Kor, og Eivind Gullberg Jensen dirigerer Bergen Filharmoniske Orkester (BFO).

Andrei vant den prestisjefylte konkurransen Cardiff Singer of the World i fjor.
Freddie har nettopp fått kontrakt med et stort, internasjonalt plateselskap.
Ketevan er en av de mest etterspurte Carmen-tolkerne nå for tiden.
Beate er en av Norges beste sopraner, og en suveren skuespiller også!

For en gjeng!

Beate Mordal og Eivind Gullberg Jensen

Problemet er: Alle er nå isolerte i forskjellige land rundt om i Europa: Freddie i Storbritannia, Ketevan i Barcelona, Andrei i Kherson (en liten by i Ukraina) and Beate i Oslo. Og korene er i Bergen. Dette er et digert logistisk opplegg som kunne vært en general verdig. Men vi skygger ikke unna!

Jeg noterer dette 4. juni. Så langt denne uken har vi oppnådd mye. Bare å skrive det ned gjør at jeg nesten mister pusten!

Vi gjorde lydopptak av BFO i Grieghallen, nydelig ledet av Eivind. En video av maestroen ble også laget, sammen med et såkalt click track, og alle filene ble sendt fortløpende ut til solistene og korene, alt takket være Elaine Maltezos som er ansvarlig for disse første opptakene. Så fikk Freddie spille inn sin del i England sammen med meg, Ketevan synger i et studio i Barcelona i morgen, Andrei det samme i Ukraina på lørdag, og Beate i Oslo på mandag. Jeg får følge alle sammen, via nettet.

De to korene har allerede spilt inn sine musikk-innslag, ledet med nennsom hånd av BNOs dyktige kormester Håkon Matti Skrede.

Carmen Rehearsals

Og pust.

Neste uke starter utendørs-opptakene. Vi har funnet frem til lokale filmfolk i tre ulike land som hjelper oss med dette. Lokalkunnskap er avgjørende, fordi de tre landene har ulike regler og restriksjoner om hvor mange mennesker som kan møtes på samme sted. Gjennom en video-link skal Anders kunne gi aktørene regi og jeg skal veilede dem musikalsk.

Dersom vi fortsatt kan puste rolig etter alt dette, kan klippingen, miksingen, og masteringen begynne. Jeg kommer tilbake neste uke for å rapportere om neste etappe.

Er vi sprø, dumme, tåpelige eller alt på en gang? Det får tiden vise.

Men det jeg kan si er at dette motet, den positive drivkraften, oppfinnsomheten og fremtidsrettede tenkningen fra alle i BNO, som helhjertet støtter et så vågalt prosjekt som dette, ikke er noe mindre enn glimrende.

Mens jeg pratet med de suverene solistene via WhatsApp denne uken innså jeg at uten dynamiske operaselskap som BNO, ville disse utmerkede kunstnerne nok ha sittet hjemme i ulike former for isolasjon, sett på Netflix og ventet på at verden skulle forandre seg.

Noe som vil kunne ta sin tid ...

Fortsettelse følger.

Video: Stephen rydder låven for å lage skjulestedet der rømlingen Joseph Navarro (Freddie De Tommaso) skal filmes.

Siste nyheter

WEB Eivind Finn Solveig

Ta et operatisk dypdykk med Finn, Solveig og Eivind!

Sopranen Solveig Kringlebotn har sunget den kvinnelige hovedrollen i De dødes by ved store operahus i Europa. Her deler hun sin erfaring i samtale med Finn Tokvam og Eivind Gullberg Jensen, hvor de også diskuterer operaens filmmusikalske likheter – og mye mer. Sett på kaffen!

Hedvig Haugerud og Eivind Gullberg Jensen

Møt Hedvig Haugerud - ung sopran og understudy

Hvordan er det å være understudy til den kvinnelige hovedrollen Marietta? Hør Hedvig Haugerud fortelle mer om "drømmerollen" i De dødes by og synge den vakreste av ariene i operaen, Mariettas Lied.

Die tote Stadt

Kva skjer i De dødes by?

Gjer deg klar til eit trekantdrama utanom det vanlege! Den forelska og forvirra Paul står midt mellom to kvinner som ser heilt identiske ut: Den eine er hans avdøde kone Marie, den andre er den livsglade dansaren Marietta.

Robin hood nhb

Frå Robin Hood til Jascha Heifetz

Som opptakt til norgespremieren på operaen De dødes by, kan du no bli litt betre kjend med musikken til Oscar-vinnaren Erich Wolfgang Korngold. Her er seks gylne eksempel, også frå Hollywood.

Korngold

Ei reise gjennom Korngolds liv

Bli med på ei tidsreise i livet til komponisten Korngold, frå åra som vedunderbarn i Wien, til eksil i Hollywood – og forsøka på nytt fotfeste etter krigen.