Hopp til innhold

SWEENEY TODD HAS  LEFT THE BUILDING

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Ikke bare hadde vi et stjernelag på scenen musikalsk sett, hvor regissør Christopher Luscombe og dirigent Stephen Higgins styrte det morderiske plottet til de helt store høydene av uhygge og komikk. Bak scenen ble det også jobbet iherdig, med nye vennskap og flotte kontakter som resultat.

Særlig gøy var det å samarbeide med Bjørgvin Barbersalong og Bergen Frisørlaug, som var våre styling-partnere fra starten. Sprekt, tatt i betraktning at kun én av Sweeneys kunder overlevde barberstolen! Også hos De Bergenske Servering ble forestillingen en morsom opplevelse, da de i stedenfor operatapas i pausen skulle lage og servere paier med hint til Mrs Lovetts kreative oppskrift...

Barber Nett

Pop-up event på Bjørgvin Barbersalong

På Bjørgvin Barbersalong, som var inspirasjonen til forestillingsplakaten, fikk de besøk av selveste Sweeney Todd og Dommer Turpin en sen fredag kveld. På salongen fremførte de duetten Johanna, foran publikum og presse. Også Pirelli fikk svingt kniven på en stakkars frivillig, da barberer Fredrik Møldrup Kvalvik til forandring satt i stolen selv.

Til gjengjeld fikk vi også besøk av dem og deres pop-up barberstue, i foajeen i Grieghallen. Her ble heldige publikummere frisert før forestillingen.

Hør 'Pretty Women' fremført på Bjørgvin Barberstue:

Bergen Frisørlaug

Bergen Frisørlaug var med i hele prosessen, som vår offisielle partner. Det ble et partnerskap utenom det vanlige, med musikk og flotte frisyrer, noe som passet veldig godt til de urbane og stilige kostymene i Sweeney Todd. På laugets 120-års jubileum ble David Curry, vår Pirelli, og pianist Stephen Higgins invitert til å underholde gjestene med en mini-konsert, som inkluderte en bra tett barbering og mye latter i salen.

Lauget sørget i tillegg for et av høydepunktene i Grieghallen, da de før premieren stilte med 4 frisører, og en pop-up salong i Grieghallen. Her stylet de håret til glade musikal-fans før premieren.

The worst pies in London...

Og så var det paiene da... Mye forberedelse og morsomheter gikk med i planleggingen av paier i pausen. Med eller uten negler (falske), hva med innvoller (operasjef Mary stemte naturligvis for den skotske nasjonalretten Haggis), med eller uten blod? Det ble konkludert at skikkelig gode paier, uten horror-effekt, var den beste løsningen. På kjøkkenet hos De Bergenske Servering ble det eksperimentert en hel dag før de fant den perfekte kombinasjonen av saftige, kjøttfulle paier. Som også ble en innertier blant et overrasket og kanskje litt skeptisk publikum i pausen. De hadde jo tross alt nettopp fått servert oppskriften på Pai med Prest og andre yrkesgrupper fra Mrs Lovett på scenen i Grieghallen.

Hår, sminke og en bart

Bak scenen blir det frisert, sminket, kledd på kostymer og ikke minst, tatovert. Kati Sjøgren og hennes flinke team sørger for at alle er helt perfekt sminket og stylet, med særlig tanke på lyssettingen på scenen og rollen de spiller.

Barten

Spesielt gøy var det å følge med på Edvard Grieg Kors forvandling fra profesjonelt kor i fine konsertantrekk, til helt rå med tatoveringer og høyt hår. Ikke minst imponerte deres skuespill på scenen, som innlagte på galehuset Bedlam, med hyl rundt den høye C, mens de rugget og krøp rundt på scenen.

Backstage, mens de venter på å gå på scenen, sleper Tiggerkonen (Gillian Kirkpatrick) seg rundt i gangen og øver på hese skrik, mens Johanna (Caroline Wettergreen) tar den motsatte enden av skalaen, med nærmest trillende fuglekvitter. Sweeney Todd (Michael Mayes) og Mrs Lovett (Susan Bullock) poserer villig for foto med kjøttøks og kjevle, eller gode kollegaer.

Beggarwoman And Johanna
Mrs L And Mr T

Live from the coffin...

For første gang ble det streamet live, ikke av scenen, men fra! Pirelli, myrdet av Sweeney Todd, lå nemlig 'død' i en kiste i gode 40 minutter. David Curry, som spilte rollen, fant ut at mens han likevel lå der, kunne han like godt filme med mobilen gjennom en sprekk og sende live på facebook. Kommentarer som "Hvordan er det på den andre siden" og "Barten din er skeiv" (fra sminkerommet) satt løst, og til og med foreldrene til hovedrolleinnehaveren fulgte med, helt fra Texas.

'We all deserve to die'

Og publikum lot seg rive med, selv om noen hadde mer skrekk enn fryd i øynene på første rad, da Sweeney skrek at vi alle fortjener å dø, mens han pekte ut sine neste offer fra salen.

Sweeney Todd "You Sir"

For i rollen som Sweeney Todd briljerte barytonen Michael Mayes, som med et hjertesukk tidligere fortalte oss 'I always have to play the bad guy'. We wonder why... (men sa det ikke høyt til fyren med de skarpe barberknivene).

Det er skikkelig dagen derpå når eventyret er over, og team Sweeney har reist videre, både for nye og gamle venner. Noen ønsker kanskje en passelig tett barbering på en av byens flotte salonger. Her på kontoret ønsker vi 'kun' mer av alt: fantastiske solister, sporty publikum og partnere, korsangere og orkester fra øverste hylle, ja kanskje til og med mer musikal!

Left Building
Folk I Salen

Siste nyheter

Operaakademi

Opera ved fjorden - Sommerakademi

Står du på spranget til å bli en profesjonell operasanger? Ønsker du scene-erfaring sammen med orkester, og praktiske og musikalske tips fra anerkjente fagfolk som jobber med opera til daglig?

Miljofyrtarn

Miljøfyrtårn

Vi er utrolig stolte over å være Miljøfyrtårn-sertifisert – som første kulturinstitusjon i Bergen!

Rusalka

Handlinga i Rusalka

Kva skjer når vassnymfa Rusalka forelskar seg i ein prins, og ber den farlege heksa Ježibaba om hjelp til å bli menneske? Her er handlinga i Dvořáks opera, med fem musikalske smakebitar.

EGK Siljuslåtten 200321 BNO nett 13

Vårkonsert på sykehjem

Edvard Grieg Kors konsert på Siljuslåtten sykehjem inneholder ikke mindre enn en verdenspremiere på sanger av Edvard Grieg! Se konserten i opptak her.

Koret på La clemenza di Tito

Møt koret i kjelleren

Ryggraden i så mange av våre operaer har denne gangen blitt tvunget i kjelleren, bokstavelig talt. Fra Grieghallens dypeste konsertlokale strømmes Edvard Grieg Kor rett til scenen, på trygg korona-avstand og i tidsriktig digitalt format.