Hopp til innhold

SWEENEY TODD HAS  LEFT THE BUILDING

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Ikke bare hadde vi et stjernelag på scenen musikalsk sett, hvor regissør Christopher Luscombe og dirigent Stephen Higgins styrte det morderiske plottet til de helt store høydene av uhygge og komikk. Bak scenen ble det også jobbet iherdig, med nye vennskap og flotte kontakter som resultat.

Særlig gøy var det å samarbeide med Bjørgvin Barbersalong og Bergen Frisørlaug, som var våre styling-partnere fra starten. Sprekt, tatt i betraktning at kun én av Sweeneys kunder overlevde barberstolen! Også hos De Bergenske Servering ble forestillingen en morsom opplevelse, da de i stedenfor operatapas i pausen skulle lage og servere paier med hint til Mrs Lovetts kreative oppskrift...

Barber Nett

Pop-up event på Bjørgvin Barbersalong

På Bjørgvin Barbersalong, som var inspirasjonen til forestillingsplakaten, fikk de besøk av selveste Sweeney Todd og Dommer Turpin en sen fredag kveld. På salongen fremførte de duetten Johanna, foran publikum og presse. Også Pirelli fikk svingt kniven på en stakkars frivillig, da barberer Fredrik Møldrup Kvalvik til forandring satt i stolen selv.

Til gjengjeld fikk vi også besøk av dem og deres pop-up barberstue, i foajeen i Grieghallen. Her ble heldige publikummere frisert før forestillingen.

Hør 'Pretty Women' fremført på Bjørgvin Barberstue:

Bergen Frisørlaug

Bergen Frisørlaug var med i hele prosessen, som vår offisielle partner. Det ble et partnerskap utenom det vanlige, med musikk og flotte frisyrer, noe som passet veldig godt til de urbane og stilige kostymene i Sweeney Todd. På laugets 120-års jubileum ble David Curry, vår Pirelli, og pianist Stephen Higgins invitert til å underholde gjestene med en mini-konsert, som inkluderte en bra tett barbering og mye latter i salen.

Lauget sørget i tillegg for et av høydepunktene i Grieghallen, da de før premieren stilte med 4 frisører, og en pop-up salong i Grieghallen. Her stylet de håret til glade musikal-fans før premieren.

The worst pies in London...

Og så var det paiene da... Mye forberedelse og morsomheter gikk med i planleggingen av paier i pausen. Med eller uten negler (falske), hva med innvoller (operasjef Mary stemte naturligvis for den skotske nasjonalretten Haggis), med eller uten blod? Det ble konkludert at skikkelig gode paier, uten horror-effekt, var den beste løsningen. På kjøkkenet hos De Bergenske Servering ble det eksperimentert en hel dag før de fant den perfekte kombinasjonen av saftige, kjøttfulle paier. Som også ble en innertier blant et overrasket og kanskje litt skeptisk publikum i pausen. De hadde jo tross alt nettopp fått servert oppskriften på Pai med Prest og andre yrkesgrupper fra Mrs Lovett på scenen i Grieghallen.

Hår, sminke og en bart

Bak scenen blir det frisert, sminket, kledd på kostymer og ikke minst, tatovert. Kati Sjøgren og hennes flinke team sørger for at alle er helt perfekt sminket og stylet, med særlig tanke på lyssettingen på scenen og rollen de spiller.

Barten

Spesielt gøy var det å følge med på Edvard Grieg Kors forvandling fra profesjonelt kor i fine konsertantrekk, til helt rå med tatoveringer og høyt hår. Ikke minst imponerte deres skuespill på scenen, som innlagte på galehuset Bedlam, med hyl rundt den høye C, mens de rugget og krøp rundt på scenen.

Backstage, mens de venter på å gå på scenen, sleper Tiggerkonen (Gillian Kirkpatrick) seg rundt i gangen og øver på hese skrik, mens Johanna (Caroline Wettergreen) tar den motsatte enden av skalaen, med nærmest trillende fuglekvitter. Sweeney Todd (Michael Mayes) og Mrs Lovett (Susan Bullock) poserer villig for foto med kjøttøks og kjevle, eller gode kollegaer.

Beggarwoman And Johanna
Mrs L And Mr T

Live from the coffin...

For første gang ble det streamet live, ikke av scenen, men fra! Pirelli, myrdet av Sweeney Todd, lå nemlig 'død' i en kiste i gode 40 minutter. David Curry, som spilte rollen, fant ut at mens han likevel lå der, kunne han like godt filme med mobilen gjennom en sprekk og sende live på facebook. Kommentarer som "Hvordan er det på den andre siden" og "Barten din er skeiv" (fra sminkerommet) satt løst, og til og med foreldrene til hovedrolleinnehaveren fulgte med, helt fra Texas.

'We all deserve to die'

Og publikum lot seg rive med, selv om noen hadde mer skrekk enn fryd i øynene på første rad, da Sweeney skrek at vi alle fortjener å dø, mens han pekte ut sine neste offer fra salen.

Sweeney Todd "You Sir"

For i rollen som Sweeney Todd briljerte barytonen Michael Mayes, som med et hjertesukk tidligere fortalte oss 'I always have to play the bad guy'. We wonder why... (men sa det ikke høyt til fyren med de skarpe barberknivene).

Det er skikkelig dagen derpå når eventyret er over, og team Sweeney har reist videre, både for nye og gamle venner. Noen ønsker kanskje en passelig tett barbering på en av byens flotte salonger. Her på kontoret ønsker vi 'kun' mer av alt: fantastiske solister, sporty publikum og partnere, korsangere og orkester fra øverste hylle, ja kanskje til og med mer musikal!

Left Building
Folk I Salen

Siste nyheter

Peter Grimes

TOPP KRITIKKER I LONDON

Peter Grimes lovprises i britiske medier. Her er et utdrag fra pressen, som inkluderer The Times, The Guardian og The Evening Standard.

Peter Grimes i Royal Festival Hall

300 BERGENSERE TOK LONDON MED STORM

«In a word, electrifying». Publikum og kritikere lovpriser historien om fiskeren Peter Grimes, som med sine 300 medvirkende fra Bergen satte London på hodet i helgen.

Test av briller

NYHET: TILBUD FOR SYNS-  OG HØRSELSHEMMEDE

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

HVORDAN STYLES OPERAHÅR?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

WORKSHOP PÅ ISLAND  MED FUTURE OPERA

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.