Hopp til innhold

Salome åpner Festspillene i Bergen 2020

Neste års Festspill starter med en scenisk konsertversjon av Richard Strauss' spektakulære opera Salome.

Åpningsforestillingen er en samproduksjon mellom Festspillene i Bergen, Bergen Nasjonale Opera og Musikkselskapet Harmonien.


– Erotiske, morderiske og bibelske temaer går sammen i Salome, og verket speiler den menneskelige tilstand i en moderne, kompleks verden. Vi er stolte over å presentere dette mesterverket av Strauss sammen med Bergen Filharmoniske Orkester og Bergen Nasjonale Opera, sier festspilldirektør Anders Beyer.

Operaen byr på stor dramatikk. Hvorfor danser prinsesse Salome striptease foran stefaren Herodes? Og hvorfor krever hun hodet til Johannes døperen på et sølvfat som belønning? Forfatter Oscar Wilde grep begjærlig fatt i denne bibelske historien, og få år senere skapte komponist Richard Strauss teksten om til en intens opera som når sitt grøssende klimaks i løpet av én akt.

Salome er en forbløffende opera, en spektakulær historie fortalt gjennom revolusjonerende musikk. Sammen skaper vi en oppsiktsvekkende begivenhet for åpningen av Festspillene, sier operasjef Mary Miller fra Bergen Nasjonale Opera.

Forestillingen utforsker yttergrensene ved menneskets mørkeste tilbøyeligheter, og tar for seg det groteske, forbudte og psykotiske. Høydepunktet er det orientalskklingende orkesterstykket «De syv slørs dans», før kontrabassenes dype strenger dirrer illevarslende idet noe faller tungt mot gulvet.

– For Bergen Filharmoniske Orkester blir det fantastisk å gi seg i kast med de store orkestrale utfordringene i Strauss’ fenomenale opera sammen med sjefdirigent Edward Gardner og et stjernelag av solister, sier administrerende direktør Bernt E. Bauge.

Denne sceniske konserten er regissert av Lloyd Wood. Salome spilles av den litauiske sopranen Ausrine Stundyte, som har briljert i nettopp denne rollen på operascener i Berlin og Bologna. Hun gjester Bergen for første gang.

Festspillene i Bergen, Bergen Nasjonale Opera og Bergen Filharmoniske Orkester har en rekke suksessfulle samarbeid bak seg, inkludert de kritikerroste forestillingene Berlioz: Grand messe des morts fra 2018 og Peter Grimes fra 2017.

SALOME
Richard Strauss / Musikk
Oscar Wilde / Libretto
Edward Gardner / Dirigent
Lloyd Wood / Regi
Bergen Filharmoniske Orkester
Ausrine Stundyte / Salome
Johan Reuter / Jochanaan

Opera én akt
Synges på tysk, tekstes på norsk og engelsk
Varighet: 1 time og 50 min, uten pause
Spilles onsdag 20. mai og fredag 22. mai.

Siste nyheter

Peter Grimes i Royal Festival Hall

300 BERGENSERE TOK LONDON MED STORM

«In a word, electrifying». Publikum og kritikere lovpriser historien om fiskeren Peter Grimes, som med sine 300 medvirkende fra Bergen satte London på hodet i helgen.

Gjengen

Sweeney Todd has left the building

Paismulene er møysommelig fjernet og våre fabelaktige sangere har reist hjem, eller videre til nye oppdrag. Vi sitter igjen med mange gode minner og ikke minst, nye venner og partnere! Her er et lite tilbakeblikk.

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.