Hopp til innhold

Makaber musikal og maktkamp som i "House of Cards"

En djevelsk barber og Mozarts siste store opera er to av høydepunktene i operasesongen 2019-2020.

Bergen Nasjonale Opera og Bergen Filharmoniske Orkester har flere store samarbeidsprosjekter i kommende sesong. Mozarts siste store opera, La clemenza di Tito, tar for seg godt lederskap etter sjokkerende voldshandlinger, med hevn og tilgivelse som sentrale elementer. Sondheims musikal om den hevngjerrige barberen Sweeney Todd, og de lekre paiene med hans kunder som ingrediens, er kanskje best kjent i Norge gjennom filmen med Johnny Depp i hovedrollen. Og endelig er den kritikerroste oppsetningen som triumferte under Festspillene i Bergen og Edinburgh International Festival tilbake. Denne gangen går turen fra Bergen via Oslo til Royal Festival Hall i London.

Makaber musikal med stjernesolister i hovedrollene
SWEENEY TODD av Stephen Sondheim
Musikal / scenisk konsert / ny produksjon fra BNO

6.,7. og 8. november i Grieghallen

Sweeney Todd, "demonbarberen" fra Fleet Street, er en musikal med strålende musikk; makaber og hevngjerrig, men med mye humor og patos. På scenen i Grieghallen står et internasjonalt lag med solister som alle er spesielt gode i sine respektive roller, ledet av de «grøssende» gode sangerne Michael Mayes, Lester Lynch og Susan Bullock. Norges nye operastjerne, Caroline Wettergreen fra Bergen, synger Johanna.

Eksplosivt og tidløst om maktkamp og konfliktens svarteste ytterpunkt
LA CLEMENZA DI TITO av Wolfgang Amadeus Mozart
Fullscenisk opera / ny produksjon fra BNO
21., 23., 25. og 27. mars 2020 i Grieghallen

Hvordan skal en politisk leder være? I en tid da makt og kontroll kanskje aldri har vært mer kritisk eksponert, presenterer vi Mozarts tidløse opera der en voldshandling blir møtt med tilgivelse. Historien er drevet av sjalusi, intens kjærlighet og lojalitet. Musikken leverer all den musikalske skjønnhet og heftige følelser man kan ønske seg fra Mozart, mesternes mester.

Mozarts vakre og tidløse opera utforsker lederskap, makt og sivil vold. Regissør Rodula Gaitanou setter operaen i nåtidens kontekst, og viker ikke unna å reflektere over de sjokkerende angrepene på byene Oslo og Christchurch – og hva en god leder er. Fantastisk musikk og globale problemer, det er en kraftig kombinasjon, sier operasjef Mary Miller.

- The best Peter Grimes I've ever seen. The Spectator om Peter Grimes på Edinburgh International Festival
PETER GRIMES av Benjamin Britten
Opera / scenisk konsert
21. november 2019 / Grieghallen, Bergen
23. november 2019 / Den Norske Opera & Ballett, Oslo

30. november 2019 / Royal Festival Hall, London

Endelig er den kritikerroste oppsetningen som triumferte under Festspillene i Bergen og Edinburgh International Festival tilbake. De enkle og virkningsfulle regigrepene til Vera Rostin Wexelsen bidro til at britisk presse i 2017 kåret forestillingen til et av årets absolutte klassiske høydepunkter. I tillegg til Bergen blir den nå også vist i Oslo og London. Sjefdirigent Edward Gardner står i spissen for stort orkester, tre ulike kor og en lang rekke solister i denne usedvanlig klare utgaven av Peter Grimes.

Operasesongen 2019-2020 lanseres i sin helhet 5. juni 2019 på bno.no

Siste nyheter

Ian Marcus Bjørsvik og Annika Beinnes

Sangtalent som blomstrer

To unge vestlendinger som begge studerer i København var blant de mange som sang på OperaPub i begynnelsen av april – ikke minst sammen med flere sangstudenter fra Manchester og også Bergen.

Synopsis

Kva skjer i Gianni Schicchi?

Ein diger arv, eit forelska par – og ein djevelsk smart Gianni Schicchi. Her er handlinga i den komiske einaktaren som våre akademistar skal få bryne seg på sommaren 2022.

Eivind i Svinehallen:)

Takk til alle som kom på Den glade enke 2.0!

Eit godt publikum vil alltid påverka resultatet på scenen – takk til alle som kom - de gjorde oss betre, og de gav oss ei kjærkomen stadfesting om at me framleis er ynskja, og at me er ein naudsynt del av samfunnet.

DGE Dani Enken ny 1

Ble operasanger på fest

Ungdomsopprøret hennes var å starte å synge opera – først og fremst som en spøk. Nå er Kari Postma en av våre etablerte solister og vår glade enke.

Norma Balean som Den glade enke

Enkefeber i Bergen gjennom 100 år

Den glade enke har gått sin seiersgang på opera- og teaterscenene siden stykket hadde sin aller første premiere tilbake i 1905 – og Bergen er heller ikke noe unntak.