Hopp til innhold

Makaber musikal og maktkamp som i "House of Cards"

En djevelsk barber og Mozarts siste store opera er to av høydepunktene i operasesongen 2019-2020.

Bergen Nasjonale Opera og Bergen Filharmoniske Orkester har flere store samarbeidsprosjekter i kommende sesong. Mozarts siste store opera, La clemenza di Tito, tar for seg godt lederskap etter sjokkerende voldshandlinger, med hevn og tilgivelse som sentrale elementer. Sondheims musikal om den hevngjerrige barberen Sweeney Todd, og de lekre paiene med hans kunder som ingrediens, er kanskje best kjent i Norge gjennom filmen med Johnny Depp i hovedrollen. Og endelig er den kritikerroste oppsetningen som triumferte under Festspillene i Bergen og Edinburgh International Festival tilbake. Denne gangen går turen fra Bergen via Oslo til Royal Festival Hall i London.

Makaber musikal med stjernesolister i hovedrollene
SWEENEY TODD av Stephen Sondheim
Musikal / scenisk konsert / ny produksjon fra BNO

6.,7. og 8. november i Grieghallen

Sweeney Todd, "demonbarberen" fra Fleet Street, er en musikal med strålende musikk; makaber og hevngjerrig, men med mye humor og patos. På scenen i Grieghallen står et internasjonalt lag med solister som alle er spesielt gode i sine respektive roller, ledet av de «grøssende» gode sangerne Michael Mayes, Lester Lynch og Susan Bullock. Norges nye operastjerne, Caroline Wettergreen fra Bergen, synger Johanna.

Eksplosivt og tidløst om maktkamp og konfliktens svarteste ytterpunkt
LA CLEMENZA DI TITO av Wolfgang Amadeus Mozart
Fullscenisk opera / ny produksjon fra BNO
21., 23., 25. og 27. mars 2020 i Grieghallen

Hvordan skal en politisk leder være? I en tid da makt og kontroll kanskje aldri har vært mer kritisk eksponert, presenterer vi Mozarts tidløse opera der en voldshandling blir møtt med tilgivelse. Historien er drevet av sjalusi, intens kjærlighet og lojalitet. Musikken leverer all den musikalske skjønnhet og heftige følelser man kan ønske seg fra Mozart, mesternes mester.

Mozarts vakre og tidløse opera utforsker lederskap, makt og sivil vold. Regissør Rodula Gaitanou setter operaen i nåtidens kontekst, og viker ikke unna å reflektere over de sjokkerende angrepene på byene Oslo og Christchurch – og hva en god leder er. Fantastisk musikk og globale problemer, det er en kraftig kombinasjon, sier operasjef Mary Miller.

- The best Peter Grimes I've ever seen. The Spectator om Peter Grimes på Edinburgh International Festival
PETER GRIMES av Benjamin Britten
Opera / scenisk konsert
21. november 2019 / Grieghallen, Bergen
23. november 2019 / Den Norske Opera & Ballett, Oslo

30. november 2019 / Royal Festival Hall, London

Endelig er den kritikerroste oppsetningen som triumferte under Festspillene i Bergen og Edinburgh International Festival tilbake. De enkle og virkningsfulle regigrepene til Vera Rostin Wexelsen bidro til at britisk presse i 2017 kåret forestillingen til et av årets absolutte klassiske høydepunkter. I tillegg til Bergen blir den nå også vist i Oslo og London. Sjefdirigent Edward Gardner står i spissen for stort orkester, tre ulike kor og en lang rekke solister i denne usedvanlig klare utgaven av Peter Grimes.

Operasesongen 2019-2020 lanseres i sin helhet 5. juni 2019 på bno.no

Siste nyheter

Test av briller

Nyhet: Tilbud for syns- og hørselshemmede

Som første operaselskap i Norge tar Bergen Nasjonale Opera i bruk ny teknologi for å gi syns- og hørselshemmede en bedre operaopplevelse. Etter en vellykket test forrige sesong i samarbeid med Norges Blindeforbund, Hørselshemmedes Landsforbund og NAV, er det nå klappet og klart for forestillinger med universell utforming.

Ann-Helen på Tronds Frisørteam

Hvordan styles operahår?

Barberen Sweeney Todd skal både styles og friseres før han svinger knivene på scenen i Grieghallen. Men hvordan blir stilen, og hva er forskjellen mellom det å style operahår, sammenlignet med «vanlig» hår? Hvem bedre å spørre enn Ann-Helen Johannessen, som har stylet og sminket sangere på nesten alle våre forestillinger i Grieghallen.

Islenska Operan

Workshop på Island med Future Opera

Future Opera, som har premiere på Festspillene 2020, er et samarbeid med Íslenska óperan, hvor de to unge komponistene Bára Gísladóttir og Peder Barratt-Due utforsker hvordan vi kommuniserer med hverandre. Denne uken har vi workshops i Harpa, det flotte operahuset i Reykjavik.

Romeo og Julie

Reell nedgang for operafeltet

Regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2020 er lite positiv lesning for operaselskapene i Norge. I de siste seks årene har tildelingene til operafeltet ikke i tilstrekkelig grad kompensert for den løpende lønns- og prisveksten hvilket i praksis har ført selskapene over i en svekket tilstand.

Beate Mordal

Beate Mordal er Artist-in-Residence i 2019/2020

Grieg Foundation har tildelt kr 100 000 til det nye programmet Artist-in-Residence, som gir BNO og Bergen en mulighet til å vise frem en strålende ung norsk sanger i en rekke produksjoner, og hjelpe til med å utvikle sangerens karriere ved å tilby muligheter til å jobbe sammen med høyt anerkjente solister, regissører og dirigenter.